کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول : کلیسا سانتا ماریا دراپریس به خاطر سرگذشتی که داشته، یک کلیسای کاتولیک رومی بسیار مهم در شهر استانبول می باشد. این کلیسا همراه با کلیسای سنت آنتونی از پادوا و کلیسای پیتر و پایول در گالاتا یکی از سه کلیسای کاتولیک رومی در قسمت شرقی استانبول بودند. کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول در طول قرن نوزدهم یکی از مهم ترین و معتبرترین کلیساهای کاتولیک در شهر بود. توریست ها و گردشگران تور استانبول امروزه میتوانند ببینند که این کلیسا بوسیله کشیشان فرقه فرانسیسیان اداره شده و هر یکشنبه مردم را به زبان های ایتالیایی موعظه می کنند. 

کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

تاریخچه کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

این کلیسای استانبول در زمان امپراتوری روم ساخته شده و چند ماه بعد از اینکه استانبول بوسیله عثمانی ها فتح شد، کاملا تکمیل شد. کلیسا سانتا ماریا دراپریس یکی از قدیمی ترین کلیساهای کاتولیک در شهر بوده که سال 1453 توسط خانواده دراپریس ساخته شد. سال 1453 نیز بعد از اینکه این شهر بوسیله عثمانی ها فتح شد، ساخت این کلیسا ادامه پیدا نکرد و همانطور نیمه کاره باقی ماند. اما چند سال بعد، سلطان عبدالحمید دوم به دستور به ادامه ساخت این کلیسا داد و سرانجام این کلیسا تکمیل شد. ولی متاسفانه در سال 1660 به طور کامل اتش گرفت و سوخت. راهب ها برای بازسازی دوباره این کلیسا درخواست کمک کردند اما کلیسای جدیدی در سال 1663 بوسیله دولت عثمانی تخریب شد. در ادامه راهبان محله را ترک کرده و در پرا، مکانی به اسم دورت یول مستقر شدند. این راهبان کلیسایی جدیدی در سال 1678 ساختند که در سال 1697 سوازنده شده و بار دیگر در سال 1727 به خاطر زلزله نابود شد. سومین بار نیز در سال 1767 به آتش کشیده شد و در آخر برای بار پنجم در سال 1769 مورد بازسازی قرار گرفت. 

تاریخچه کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

معماری کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

بنای این مجموعه به سبک نئو کلاسیک ساخته شده و همراه با مجسمه مریم عذرا تزئین شده است. بعد از این مجسمه یک ردیف پله به سمت کلیسا رفته و سپس به عمارت مستطیلی شکل آن خواهید رسید. این عمارت در سال 1874 با طاق بشکه ای تزئین شده و دارای سه ساختمان شبستان می باشد. کلیسا سانتا ماریا دراپریس برج ناقوسی به شکل مربع داشته که البته از جاده نمیتوان آنرا دید. این برج ناقوس توسط ماریا دراپریس تزئین شده است. داخل این کلیسا چند سنگ حکاکی شده مربوط به قرون هجدهم و نوزدهم وجود داشته که بیشترشان به زبان های لاتین یا ایتالیایی هستند. این سنگ ها به عنوان یادبود نیکوکاران کلیسا، کنسول های کشورهای ارووپایی، اسقف ها، خانواده های ثروتمند خاوری و ... می باشند. در بدو ورودتان به کلیسا بالای سر خود را که نگاه کنید، اسم سلطان عبدالحمید دوم را خواهید دید که اجازه ساخت کلیسا را صادر کرده است. توریست های تور لحظه آخری استانبول وارد کلیسا که بشوند محراب دو طبقه کلیسا و یک مجسمه از مریم مقدس را خواهند دید. 

معماری کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به کلیسا سانتا ماریا دراپریس در استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتواند از دوشنبه تا شنبه بین ساعات ده صبح تا دوازده ظهر و از دو ظهر تا چهار بعد از ظهر از این کلیسا دیدن کنند. این کلیسا در محله استقلال، کوچه قدیمی گراند و پایین پله های شیب دار قرار دارد.