هر‌کسی که به‌دنبال سفری اقتصادی و درعین‌حال باکیفیت باشد، قطعا قطار را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر می‌گیرد. سفر با قطار ایمن است و می‌توان در طول سفر از مسیر نیز لذت برد. علاوه‌بر تماشای مناظر اطراف، هم‌نشینی با دوستان، خانواده و هم‌سفرها در هر کوپه می‌تواند لحظات دلچسبی را رقم بزند؛ بااین‌حال، قطارهای مختلف می‌توانند کیفیت سفر را تغییر دهند و به‌همین‌خاطر است که باید درباره انواع قطارها اطلاعات داشته باشید. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم این مقاله را به معرفی قطار دلیجان اختصاص دهیم. برای دانستن نکاتی کاربردی در این خصوص، همراه ما باشید.

 

معرفی قطار کوپه‌ای دلیجان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن

زمانی‌که عبارت قطار دلیجان را می‌شنوید، احتمالا شهر دلیجان در استان مرکزی در ذهن‌تان تداعی می‌شود و گمان می‌کنید این عبارت به قطارهایی که از شهر دلیجان عبور می‌کنند اشاره دارد. این در حالی است که قطارهای دلیجان در‌واقع قطارهایی از شرکت ریلی رجا هستند که چندین سال است در مسیرهای مختلف رفت‌وآمد می‌کنند. دلیجان در‌حقیقت قطاری فرانسوی است که با بالاترین سطح کیفیت ساخته شده و از استانداردهای جهانی پیروی می‌کند. اگر بخواهیم ارزیابی جامعی از قطارهای دلیجان داشته باشیم، باید بگوییم که این قطارها از انواع قطارهای متوسط هستند و امکاناتی مطلوب را ارائه می‌دهند. بااین‌وجود، شرکت رجا آن‌ها را در دسته قطارهای ویژه قرار داده است و به نظر می‌رسد تنها دلیل این موضوع، وجود LCD ۵اینچی در هر کوپه باشد. به‌غیر از این مورد، دلیجان از هر نظر یک قطار متوسط محسوب می‌شود.

اگر‌چه این قطار در مقایسه با سایر قطارهای شرکت رجا کمتر شناخته شده است؛ اما قیمت اقتصادی و ارزانی دارد و می‌تواند سفری دلپذیر را به شما هدیه کند؛ به‌همین‌خاطر، آن‌هایی که اهل سفر هستند معمولا برای سفرهای ارزان قطارهای دلیجان را انتخاب می‌کنند. اعتبار شرکت رجا می‌تواند ضامن کیفیت مطلوب و قابل‌قبول این قطارها باشد؛ همچنین فرانسوی‌بودن واگن‌ها این اطمینان را می‌دهد که قطار از‌نظر تجهیزات فنی، قابل‌اعتماد است و می‌توان با خیالی آسوده سفر کرد.

ظرفیت قطارهای دلیجان و امکانات آن‌ها

این قطارها ظرفیت بیشتری نسبت به سایر قطارهای رجا دارند و هر واگن پذیرای ۴۴ مسافر است؛ به‌عبارت‌دیگر، در هر واگن ۱۱ کوپه ۴تخته گنجانده شده‌ است. از‌نظر امکانات هم طبیعتا نباید انتظار یک قطار لوکس را داشته باشید؛ اما بی‌شک امکانات پایه برای سفری معمولی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. بدنه واگن‌ها دولایه هستند و پنجره‌ها نیز از نوع دوجداره انتخاب شده‌اند تا نفوذ سرما، گرما و صدا به حداقل برسد. دو سرویس بهداشتی در هر واگن برای رفاه حال مسافران تعبیه شده‌اند. سیستم چندرسانه‌ای نیز برای سرگرمی مسافران در نظر گرفته شده است. در‌مجموع، می‌توان قطار دلیجان را یک قطار خوب با امکانات قابل‌قبول ارزیابی کرد.

این قطارها در کدام مسیرها تردد می‌کنند؟

قطارهای دلیجان در مسیرهای متعددی تردد می‌کنند که برخی از آن‌ها در دسته پرترددترین مسیرهای کشور قرار دارند. با شناخت این مسیرها می‌توانید بلیط قطار کوپه‌ای دلیجان را در مسیرهای گفته‌شده خریداری کنید. در ادامه، به این مسیرهای ریلی خواهیم پرداخت.

تهران-مشهد

مسیر ریلی تهران-مشهد را می‌توان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای ریلی کشور دانست که همه‌روزه مسافران زیادی در آن تردد می‌کنند. این مسیر، دو ایستگاه راه‌آهن بزرگ کشور را به‌هم متصل می‌کند. مسیر راه‌آهن مشهد تا تهران تقریبا ۹۲۶ کیلومتر است که با قطارهای معمولی می‌توان آن را در عرض ۱۱-۱۲ ساعت طی کرد. قطارهای دلیجان نیز در همین مدت‌زمان شما را به مقصد خواهند رساند. در مسیر عکس نیز بلیط قطارهای دلیجان ارائه می‌شوند تا مسافران را از مشهد به تهران برسانند.

تهران-تبریز

ایستگاه راه‌آهن تبریز را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در ایران دانست که ساختمان اصلی آن در سال ۱۲۹۵ ساخته شد. مسیر ریلی تهران-تبریز نیز در سال ۱۳۳۷ آغاز به کار کرد و از همان سال تاکنون، به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای ریلی معرفی شد. فاصله این دو شهر از یکدیگر ۷۳۵ کیلومتر است که قطار دلیجان آن را ظرف ۱۰-۱۲ ساعت طی می‌کند. در طول مسیر نیز از استان‌های متعددی مثل تهران، کرج، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی عبور خواهید کرد. برای سفر از تبریز به تهران نیز می‌توانید قطارهای دلیجان را انتخاب کنید؛ به‌این‌ترتیب، سفری ایمن و اقتصادی خواهید داشت.

قزوین-مشهد

از دیگر مسیرهای پرترددی که قطارهای دلیجان در آن‌ها فعالیت دارند، می‌توان مسیر قزوین-مشهد را نام برد. برای طی‌کردن این مسیر باید از قزوین به تهران آمده و سپس با پشت‌سر‌گذاشتن استان سمنان، به خراسان رضوی و مشهد برسید. این مسیر در‌مجموع ۱۰۱۰ کیلومتر است و ظرف مدت‌زمان ۱۳-۱۴ ساعت می‌توان آن را طی کرد. چند مورد از ایستگاه‌های این مسیر را نام می‌بریم:

  • آبسرد
  • کرج
  • تهران
  • گرمسار
  • سمنان
  • دامغان
  • شاهرود
  • جاجرم
  • نقاب
  • سبزوار
  • نیشابور
  • فریمان

سمنان-مشهد

استان سمنان در مجاورت استان خراسان رضوی واقع شده و فاصله زیادی میان سمنان و مشهد وجود ندارد. برای طی‌کردن این مسیر، بدون شک قطار یکی از بهترین انتخاب‌هاست. برای سفر از سمنان به مشهد با قطار، سفری ۸ساعته پیش‌رو خواهید داشت. قطار کوپه‌ای دلیجان یکی از قطارهای این مسیر است که سفری آرام و بی‌دردسر را به شما هدیه می‌دهد.

فلای تودی؛ مرجعی معتبر برای خرید بلیط قطار

اگر قصد سفر به شهرهای داخلی و خارجی را دارید، خوب است پلتفرم باسابقه فلای تودی را بشناسید. هم برای سفرهای داخلی و هم در سفرهای خارجی می‌توانید از فلای تودی کمک بگیرید. این پلتفرم، پیش فروش قطار را مدتی است به خدمات خود اضافه کرده و انواع بلیط قطار را به‌فروش می‌رساند؛ همچنین سال‌هاست در حوزه فروش بلیط هواپیما به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند و در‌حال‌حاضر بیش از ۹۰۰ خط هوایی را تحت پوشش قرار داده است. علاوه‌بر پیش فروش بلیط قطار و هواپیما، برای رزرو هتل و اقامتگاه نیز می‌توانید به این مرجع معتبر مراجعه کنید. فلای تودی شما را از مراجعه به هر وب‌سایت دیگری برای انجام اقدامات پیش از سفر بی‌نیاز خواهد کرد.