کوه مصنوعی دبی : هم اکنون اگر به شهر دبی نگاهی بیاندازید، باورتان نمی شود که این همان شهری بوده که زمانی جز بیابان و صحرایی بی آب و علف چیز دیگری نبود! اما کم کم همین شهر بی آب و علف و صحرایی با سرمایه گذاری سرمایه گذاران مختلف از کشورهای مختلف، به یک منطقه بزرگ و پیشرفته تبدیل شد. دبی اکنون محل استراحت و تفریح بسیاری از توریست ها و گردشگران از سراسر دنیا می باشد. اما یکی از عجیب ترین و هیجان انگیزترین چیزهایی که میخواهیم به شما معرفی کنیم، کوه مصنوعی است که دبی دست به ساخت آن زده. هرچیز عجیب و غریبی که تابحال در دبی دیده اید را فراموش کرده و فقط ذهنتان را روی این کوه متمرکز کنید. باورتان می شود که دبی تا این حد پیشرفت کرده باشد که دست به ساخت کوه مصنوعی بزند؟! آیا به نظرتان این خبر واقعی می باشد؟ بله؛ هدف دبی از ساخت این کوه مصنوعی در شهر این بود که مقدار بارش باران کنترل کند. به خاطر گرم و خشک بودن آب و هوای شهر دبی، مقدار بارش باران در این شهر بسیار کم بوده به همین خاطر مسئولان دست به کار شدند تا با ساختن این کوه مصنوعی، مقدار باریدن باران در سال را کنترل کنند تا با خشکسالی مواجه نشوند. در ادامه توریست ها و گردشگران تور دبی را بیشتر با این کوه مصنوعی آشنا می کنیم. 

کوه مصنوعی دبی

تاثیر این کوه مصنوعی بر روی شرایط آب و هوایی دبی

ساخت جزیره مصنوعی، نخل جمیرا، ایجاد بزرگ ترین پیست اسکی درست وسط بیابان و ... از جمله کارهای خارق العاده ای بود که دبی در ساخت آن ها معروف بوده و باعث شده تا توریست ها و گرشگران بیشتری از سراسر جهان را به سمت خود جذب کند. بنابراین ساخت این کوه مصنوعی نباید برای آن سخت باشد! این کوه همانطور که در ابتدا گفته شد روی شرایط آب و هوایی تاثیر می گذارد. هم اکنون دولت دبی برای ساخت این کوه مصنوعی، چهارصد هزار دلار کنار گذاشته است و پروژه آن توسط موسسه دانشگاهی تحقیقات جوی UCAR و مرکز هواشناسی امارات NCMS در دست بررسی می باشد. این دو موسسه در حال انجام تحقیقات هستند تا این موضوع را دریابند که آیا میتوان با ایجاد این کوه مصنوعی به باران زایی ابرهای دبی و یا باروری آن ها کمک کرد یا خیر. 

تاثیر این کوه مصنوعی بر روی شرایط آب و هوایی دبی

بارور کردن ابرها در اطراف کوه مصنوعی دبی

براساس اعلامیه ای که مرکز هواشناسی و زلزله شناسی امارات NCMS ارائه داند، سال گذشته شهر دبی حدود 588000 دلار برای بارور کردن ابرها خرج کرد. این بارور کردن ابرها با استفاده از هواپیماهای حامل کبرید پتاسیم، کلرید پتاسیم، سدیم و منیزیم صورت کرد. هواپیماها این مواد را به داخل ابرها پاشیده و همین کار باعث شد تا ابرها تقویت یابند. هم اکنون دولت شهر دبی معتقد است که اگر بشود ابرهای را به دور این کوه مصنوعی جمع کند، خیلی راحت تر بتواند ابرها را تقویت کند. 

بارور کردن ابرها در اطراف کوه مصنوعی دبی

نظر یکی از استادان دانشگاه آکسفورد در مورد این کوه

یکی از استادان دانشگاه معروف آکسفورد معتقد است که تحقیقات NCAR غیر مفید بوده و میگوید این کار هیچگونه نتیجه ای نخواهد داشت! همچنین در ادامه اضافه کرده است، برای اینکه بتوان ابرها را مجبور به باریدن کرد، باید یک رشته کوه بزرگ ساخت نه فقط یک قله. چرا که هوا به راحتی از این کوه مصنوعی رد می شود و کار بی فایده و بی نتیجه می ماند. همینطور در صورتی که یک رشته کوه هم ایجاد شود، باز هم احتمال باریدن باران روی فقط یک رشته کوه بوده و همچنین باروری ابرها آنچنان در بارش باران تاثیر گذار نخواهید بود. 

نظر یکی از استادان دانشگاه آکسفورد در مورد این کوه