کلیسای سنت کاری دریپریز استانبول : این کلیسای تاریخی و باستانی، در محله بی اوغلو قرار داشته و درواقع یک مجموعه بزرگ شامل کلیسا و محل کسب و کار در قسمت روبرویی ساختمان می باشد. کلیسای سنت کاری دریپریز یکی از معتبرترین کلیساهای کاتولیک شهر بوده که هر سال توریست ها و گردشگران مسلمان و یا غیر مسلمان تور استانبول از آن دیدن می کنند. هنوز در این کلیسا هر روز موعظه هایی به زبان ایتالیایی و روزهای یکشنبه به زبان های اسپانیایی برگزار می شود. 

کلیسای سنت کاری دریپریز استانبول

تاریخچه کلیسای سنت کاری دریپریز استانبول

کلیسای سنت کاری دریپریز سال 1453، چند ماه بعد از قبل از قیام عثمانی ها به قسطنطنیه ساخته شد. متاسفانه این کلیسا در سال 1660 به طور کامل سوخته شده اما بوسیله یکی از اعضای خانواده تراپریس دوباره احیا شد. به خاطر آتش سوزی، طبق قانون عثمانی این زمین به دولت داده شد. به همین خاطر افرادی که قصد بازسازی این کلیسا را داشتند، باید از سلطان فیرمن کسب اجاره می کردند اما به خاطر غیاب او این کلیسا توسط دولت عثمانی در سال 1663 تخریب شد. با تخریب این کلیسا، خاندان ها نیز این محله را ترک کرده و در محله چهار خیابان در منطقه پرادا اقامت کردند. این خاندان ها در سال 1678 یک کلیسای جدید در این منطقه ایجاد کردند که در سال 1697 به خاطر اتش سوزی سوخته شد. همینطور بعد از بازسازی به خاطر زمین لرزه بسیار قوی در سال 1727 از بین رفت. بار دیگر نیز سوخته شده و سال 1767 سقوط کرد اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. تنها این ساختمانی که امروزه میبینید از کلیسای سنت کاری دریپریز باقی مانده است. 

تاریخچه کلیسای سنت کاری دریپریز استانبول

معماری کلیسای سنت کاری دریپریز و نقاشی مریم مقدس در آن

یکی از مهم ترین دلایل بازدید توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول از این کلیسا، نقاشی مریم مقدس بوده که درست بالای محراب اصلی قرار داشته و مرتبط به قرن شانزدهم میلادی می باشد. این نقاشی به کلارا مایا دِرِیپِریز متعلق بوده که اسم او را نیز روی کلیسا گذاشته اند. جدا از این نقاشی، نمای خارجی ساده و متقارن این بنا به سبک نئو کلاسیک نیز باعث شده تا در قسمت مرکزی مریم مقدس با پس زمینه طلایی زیباتر به نظر برسد. 

معماری کلیسای سنت کاری دریپریز و نقاشی مریم مقدس در آن

دسترسی های نزدیک به کلیسای سنت کاری دریپریز استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند این کلیسا را در منطقه پرادا، محله بی اوغلو و خیابان استقلال پیدا کنند که در پایین پله ها با یک حصار هنری محافظت شده است.