آثار باستانی اقلیتهای قومی و مذهبی استانبول که قدمت هرکدام از آن ها به زمان امپراطوری عثمانی مربوط می شود، همچنان در گوشه و کنار پنهان شهر پابرجا هستند. اما آثار مذهبی ارتدوکس، یهودی، ارمنی و یونانی به عنوان یادگاری از گذشته چند فرهنگی در استانبول باقی مانده اند و میتوان گفت در واقع نماینده ای از آن دوران هستند. این بناها بیشتر کلیساهای کمتر شناخته شده استانبول هستند که در بین جاذبه های توریستی معروف تور استانبول از آن ها یاد نشده اما آنقدر معماری زیبا و جذابی دارند که باید حتما از آنها دیدن کنید. در ادامه این کلیساها را برای شما معرفی کرده ایم، با لست تورز همراه باشید. یا برای دیدن آثار اروپایی استانبول تور اروپا نوروز 99 را رزرو نمائید.

کلیسای یادبود کریمه استانبول

این کلیسا را میتوان در انتهای خیابان سردار اکرم در گالاتا پیدا کرد که تقریبا به طور کامل توسط درختان سرسبز پنهان شده است. کلیسای یادبود کریمه همچنین به عنوان کلیسای مسیح معروف و است و به کلیسای انگلیس تعلق دارد. این بنای مذهبی بین سال های 1858 تا 1868به یاد سربازان انگلیسی که در جنگ کریمه شرکت کرده اند، ساخته شده است. به دلیل کمبود اعضا و راهبان، کلیسا در سال 1978 بسته شد، اما در سال 1991 مجددا بازگشایی شد. حتماً در اطراف باغ کوچک که در آن غازه ، لاک پشت ها و چند گربه ولگرد وجود دارند از محیط لذت می ببرید.

کلیسای یادبود کریمه استانبول

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ استانبول

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین اماکن مرتبط با جامعه ارامنه، کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ است که در سال 1360 میلادی ساخته شده. با توجه به دو آتش سوزی، این کلیسا به ترتیب در سال 1733 و 1799 دو بار مورد بازسازی و بازگشایی قرار گرفت. در کنار کلیسا، گیترونگان، یک دبیرستان اقلیت ارمنی است که در سال 1886 با حمایت مالی از اسقف اعظم نرس وارجابتان درهای خود را باز کرد. این مدرسه از سال 1886 همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و بیشتر به زبان ترکی در آن تدریس می شود، اما دوره های زبان و ادبیات ارمنی نیز در تدریس می شود.

کلیسای سورپ گریگور لوساوریچ استانبول

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

کلیسای سنت ماریای مغول ها که به خاطر نمای بیرونی صورتی رنگش معروف است، در سال 1282 توسط شاهزاده خانم ماریا پالایولوگینا، دختر نامشروع امپراتور بیزانس مایکل هشتم پالایولوگوس تأسیس شد. ماریا پس از دست دادن همسرش هولوگو خان، نوه چنگیز خان، به قسطنطنیه بازگشت و در کلیسای هم نامش راهبه شد. کلیسای سنت ماری مغولان از معدود کلیساهای بیزانسی بود که به مسجد تبدیل نشده. 

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

صومعه آیا یورگی استانبول

یکی از این کلیساها که توریست ها و گردشگران تور استانبول تاحدودی با آن آشنا هستند، کلیسای آیا یورگی است. این کلیسا بالاترین نقطه از جزیره بیوک آدا، بزرگ ترین جزیره از مجمع الجزایر پرنس بوده که در سال 1751 ساخته شد و یکی از دیدنی ترین مناظر را مشرف به جزیره دارد. هر سال در روز 23 آپریل، هزاران زائر از ادیان مختلف در مراسم قدیمی زایندگی این صومعه شرکت می کنند. 

صومعه آیا یورگی استانبول

کلیسای سنت استفان بلغاری استانبول

سنت استفان یکی از کلیساهای ارتدکس بلغاری بوده که به خاطر نمای بیرون آهنی اش بین توریست ها و گردشگران تور استانبول بسیار معروف است. ساختار مذهبی این کلیسا متعلق به اقلیت بلغاری بوده که در قرن نوزدهم میلادی به عنوان کلیسای ملی در استانبول ساخته شد. این کلیسا دارای سه گنبد و محرابی تزئین شده به سمت شاخ طلایی می باشد. 

کلیسای سنت استفان بلغاری استانبول

منبع : theculturetrip.co