وقتی از توریسم و جهانگردی صحبت می‌کنیم؛ افراد زیادی داوطلب ورود به دوره MBA گردشگری می‌شوند. با این وجود علاقه‌مندان بی‌شماری نیز وجود دارند که برای ورود به این دوره مردد هستند یا نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند. دوره گردشگری در کنار ارائه مدرک معتبر، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در کسب‌و‌کار خود پیشرفت کنید. در این مقاله دوره MBA مرتبط با گردشگری را معرفی می‌کنیم. در نهایت اهداف دوره را به طور دقیق شرح می‌دهیم. اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که برای انتخاب دوره MBA گردشگری دست و دلتان ‌لرزیده است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

معرفی دوره MBA گردشگری

اگر بگوییم با رشد جهانگردی تقاضا برای متخصصان گردشگری افزایش یافته است؛ دروغ نگفته‌ایم. در حال حاضر دوره MBA گردشگری در دسته یکی از دوره‌های حرفه‌ای و کاربردیMBA قرار می‌گیرد که تحت عنوان MBA Tourism management Course نیز از آن یاد می‌کنند. اصلی‌ترین هدف برگزاری این دوره، پیشرفت و مدیریت در زمینه گردشگری است.

با این حساب افراد علاقه‌مند به مدیریت و گردشگری می‌توانند با شرکت در این دوره، آموزش دیده و در نهایت وارد بازار کسب‌و‌کار شوند. علاوه بر این از دیگر مزیت‌های این دوره می‌توان به بهبود جایگاه شغلی و افزایش درآمد مدیران و کارمندان سازمان‌ها اشاره کرد.

مهمترین اهداف دوره MBA گردشگری

پیش از شرکت در یک دوره آموزشی، بررسی دستاوردها و اهداف‌ دوره حائز اهمیت است. با این تفاسیر دوره MBA گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی مهم‌ترین اهداف این دوره عبارتند از:

  • آموزش روش‌های آماری در تحقیقات گردشگری

  • بررسی نحوه برنامه‌ریزی در توسعه گردشگری

  • مدیریت سازمان‌های جهانگردی

  • مدیریت بازاریابی در جهانگردی

  • بررسی اقتصاد جهانگردی و...

موارد فوق تنها گوشه کوچکی از هدف‌های دوره خواهند بود. با این حساب، با شرکت در دوره MBA می‌توان صنعت گردشگری را به خوبی درک کرد و در نهایت با اصول انجام تحقیقات علمی در جهانگردی نیز آشنا شد.

 

 

مخاطبان دوره

اگر شما نیز به سفر و گردشگری علاقه دارید، دوره گردشگری می‌تواند بهترین کاندید شما محسوب شود. بنابراین، تمام علاقه‌مندان و دوستداران این حوزه می‌توانند پس از شرکت در دوره و دریافت مدرک، مسیر پیشرفت خود را هموار کنند. با این وجود در یک جمع‌بندی جامع می‌توان گفت که این دوره آموزشی برای افراد زیر بهترین بازخورد را خواهد داشت:

  1. فعالان صنعت گردشگری

  2. کارآفرینان فعال در این حوزه

  3. کارشناسان سازمان‌های دولتی

  4. کارمندان و مدیران مراکز اقامتی

  5. مدیران تمام آژانس‌های مسافرتی

  6. استادان و مربیان حوزه گردشگری

  7. راهنمایان تورهای خارجی و داخلی

به علاوه، دانشجویان علاقه‌مند به این زمینه نیز می‌توانند شرکت در دوره MBA گردشگری را امتحان کنند. علاوه بر افزایش آگاهی و اطلاعات، مدرک دوره MBAمزیت‌های زیادی دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه دریافت مدرک دوره

تمام شرکت کنندگان پس از اتمام دوره MBA گردشگری این امکان را خواهند داشت تا مدرک پایان دوره را دریافت کنند. با این حساب پس از دریافت مدرک معتبر می‌توانند در شغل و حرفه شخصی ارتقا پیدا کنند. علاوه بر این تمام شرکت کنندگان در این دوره، این امکان را خواهند داشت تا یک کسب‌و‌کار مرتبط با گردشگری را آغاز کنند. گواهینامه این دوره پس از اتمام جلسات صادر خواهد شد و دریافت مدرک مستلزم قبول شدن در آزمون پایان دوره خواهد بود.

محل توریسی تفریحی

مهمترین مزیت‌های مدرک دوره MBA گردشگری

با شرکت در دوره MBA گردشگری می‌توان از مزیت‌های گواهینامه آن استفاده کرد. گواهینامه صادر شده برای این دوره قابل ترجمه خواهد بود. بنابراین با شرکت در دوره MBA فرصت‌های شغلی بین‌المللی نیز برای فرد فراهم خواهد شد. علاوه بر این دوره MBA فرصت تحلیل، برقراری ارتباط موثر بین نیروی کار و کارفرما، آشنایی با کارآفرینی و... را نیز برای شرکت ‌کنندگان به ارمغان خواهد آورد.

در حال حاضر موسسات زیادی این دوره را برگزار می‌کنند. برای آشنایی با دوره MBA گردشگری و سایر دوره‌های MBA برتر در سطح ایران می‌توانید به دوره MBA در سایت متمم و یا دوره MBA در سایت دانشگاه کسب‌وکار مراجعه نمایید.

بخش‌های مختلف صنعت گردشگری دوره MBA

صنعت گردشگری چند بخش مختلف دارد که هر یک از این بخش‌ها به نوبه خود حائز اهمیت خواهند بود. این صنعت در هشت بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. این قسمت‌ها به ترتیب اولویت عبارتند از:

  • بخش اول: اقامت

  • بخش دوم: صرف نوشیدنی و غذا

  • بخش سوم: سپری کردن اوقات فراغت

  • بخش چهارم: ایونت و کنفرانس

  • بخش پنجم: بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی

  • بخش ششم: ارائه خدمات مورد نیاز به گردشگران

  • بخش هفتم: حمل و نقل

  • بخش هشتم: تجارت سفر با آژانس‌های مسافرتی

بررسی مباحث آموزشی دوره گردشگری

به طور کلی مباحث دوره آموزشی در سه سطح متفاوت قرار می‌گیرد. بنابراین، دوره گردشگری در سه سطح پایه، تخصصی و اصلی آموزش داده می‌شود. مباحث هر سطح با سطح دیگر تفاوت دارد. با این حال تمام سطوح مکمل یکدیگر هستند. در ادامه مباحث مهم و کاربردی در هر یک از سطح‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

سطح پایه

در این سطح مباحثی مانند اصول مدیریت بازاریابی، مدیریت رفتار سازمانی، فنون مذاکره و اصول مدیریت حرفه‌ای، زبان تخصصی و اقتصاد کاربردی آموزش داده خواهد شد.

سطح تخصصی

در سطح تخصصی مباحث مهمی مانند جاذبه‌های فرهنگی، هنر و معماری، بازاریابی و فروش، شناخت هتل داری و صنعت جهانگردی، مدیریت راهبردی و کاربرد فناوری اطلاعات در این صنعت، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سطح اصلی

در این سطح نیز مواردی مانند مدیریت استراتژیک و منابع انسانی، مدیریت مالی و نحوه کار آفرینی به همراه تحلیل آماری آموزش داده خواهد شد.

لب مطلب

امروزه دوره گردشگری به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. با این تفاسیر شرکت در دوره علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، این فرصت را در اختیار شما قرار خواهد داد تا به ارتقا شغلی خود کمک کرده یا یک بیزینس جدید را آغاز کنید. با تمام این تفاسیر نباید این نکته را فراموش کرد که تکمیل تحصیلات تکمیلی برای مدیران این صنعت نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. با این حساب آموزش مدیریت صحیح در گردشگری به طیف قابل توجهی از فعالان این صنعت نیز کمک خواهد کرد.

 

منبع: دانشگاه کسب و کار رسانۀ تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ | BusinessUni.net