کالاهای صادراتی ایران به گرجستان : در زمان های گذشته به خاطر تحریم ها صادرات و واردات به گرجستان برای تاجران ایرانی و بازرگانان بسیار سخت و دشوار بود، چرا که حساب LC نداشته و نمیتوانستند از  گرجستان به ایران پول انتقال دهند. اما امروزه با دلیل توافق هسته ایران با جامعه جهانی، امکان واردات و صادرات بین هر دو کشور وجود دارد. به طور کلی مقدار حجم مبادلات تجاری بین ایران و گرجستان چیزی حدود 150 میلیون دلار آمریکا بوده که این رقم مشخص می کند که ایران از شرکای گرجستان نیست. از مهم ترین دلیل آن، نداشتن یک اتاق بازرگانی قدرتمند ایران و گرجستان است. به همین نبود این اتاق، بازرگانان ایرانی با کالاهای گرجی و شرایط واردات و صادران آن و همینطور برعکس برای گرجی با محصولات ایرانی آشنا نبوده و همین باعث شده تا ایران از شرکای گرجستان نباشد. این اتاق وجود داشت اما فعالیت درست و صحیحی برای بیشتر کردن مبادلات تجاری بین این دو کشور نداشته و همینطور چند ماه قبل نیز به خاطر درگیری های داخلی در اتاق بازرگانی ایران و گرجستان بین روسای آن، دیگر این اتاق به شکل قبل قوی نیست.

کالاهای صادراتی ایران به گرجستان

کالاهای صادراتی ایران به گرجستان

کالاها و محصولاتی که ایران به گرجستان صادر می کند شامل مصالح ساختمان، کک و انواع مشتقات نفتی و پتروشیمی، قیر، مازوت، محصولات کشاورزی مثل سیر، پیاز، صیفی جات، سیب زمینی، سبزی ها، لوازم خانگی و ... می باشند. این در حالی است که ایران برای صادرات به کشور گرجستان توانایی و پتانسیل بیشتری دارد.

کالاهای وارداتی ایران از گرجستان

و اما کالاهایی که از گرجستان به ایران وارد می شوند در سال حدود چهل میلیون دلار را برآورده می کند. این کالاها و محصولات نیز شامل تراکتور، ماشین آلات تراس فلزات، ضایعات آهن، تیرآهن برای ساخت و ساز، گردو تازه و خشک شده، فرومنگنز، چوب راش گرجستان و ... می باشند. همینطور گرجستان نیز مثل ایران میتوان بیشتر از این حرف ها برای ایرن صادر کند. ولی متاسفانه به خاطر مدیریت غلط و بی توجهی قسمت اقتصادی هر دو کشور، این وضع همانطور مانده و هیچکس پاسخگو نیست.

حتما به صفحه تور گرجستان لست تورز مراجعه کنید تا آخرین تورهای گرجستان را مشاهده کنید.