کانادا مقصد محبوب بسیاری از مهاجران کاری و تحصیلی است و افراد برای سفر به این کشور باید ویزا بگیرند. در پروسه اخذ ویزای کانادا لازم است مراحل را به ترتیب و با دقت طی کنید تا شانستان برای اخذ ویزای این کشور افزایش یابد. یکی از مراحل اخذ ویزا، رزرو وقت سفارت کانادا است که نیازمند برنامه‌ریزی از قبل برای آن هستید. از آن‌جا که گرفتن وقت سفارت کانادا اهمیت بالایی دارد، در ادامه به این موضوع می‌پردازیم و روشی را هم برای پرداخت هزینه سفارت کانادا (My CIC) به شما معرفی می‌کنیم.

کانادا

چگونه وقت سفارت کانادا بگیریم؟

قوانین و مراحل دریافت ویزا کشور به کشور فرق می‌کند و برای دانستن نحوه گرفتن وقت سفارت کانادا از قبل باید به قدر کافی تحقیق کنید. در واقع پیش از رزرو وقت سفارت کانادا باید مدارک لازم را جمع‌آوری کنید و سپس برای رزرو وقت کانادا هزینه‌های لازم را پرداخت کنید. البته مراحل تعیین وقت سفارت را در ادامه مطلب ذکر می‌کنیم. در ابتدا با نحوه رزرو وقت سفارت کانادت بیشتر آشنا شوید.

رزرو وقت سفارت کانادا به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است. از آنجا که سفارت کانادا در ایران شعبه ندارد، عملاً امکان رزرو وقت حضوری برای ایرانیان فراهم نیست؛ زیرا برای گرفتن وقت حضوری باید به یکی از دفاتر کارگزاری سفارت کانادا (VAC) در کشورهای همسایه مراجعه کنید که امری هزینه‌بردار است. بنابراین برای گرفتن وقت سفارت کانادا بهتر است آنلاین اقدام کنید.

هنگام اقدام آنلاین برای تعیین وقت سفارت کانادا ابتدا فرم اپلیکیشن فی آنلاین را پر می‌کنید و به همراه دیگر مدارک لازم (که در ادامه این مطلب درباره مدارک لازم می‌توانید بخوانید) یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. پس از گذشت چند روز ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که تا یک‌ماه از زمان صدور ایمیل، فرصت دارید به یکی از دفاتر VAC مراجعه کنید و مراحل بیومتریک (انگشت‌نگاری دیجیتال) خود را انجام دهید. بیومتریک ویزای کانادا مرحله‌ای است که حتما باید به صورت حضوری انجام شود و شخصی به جز شما نمی‌تواند برای عبور از این مرحله در دفتر VAC حضور پیدا کند. با انجام مراحل بیومتریک پرونده درخواست ویزای کانادا برای شما به جریان می‌افتد.

مدارک لازم برای گرفتن وقت سفارت کانادا

مدارک لازمی که برای گرفتن وقت سفارت کانادا باید ارائه دهید، بسته به نوع ویزای شما متفاوت است. در ادامه به ذکر مدارک عمومی لازم جهت تعیین وقت سفارت کانادا می‌پردازیم:

  • دعوتنامه
  • کپی سند ازدواج
  • ترجمه سند ملکی
  • اثبات تمکن مالی
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • ترجمه شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت جدید (و پاسپورت قدیم اگر دارید)
  • تکمیل فرم درخواست ویزا (Application Form)
  • گردش حساب ۳ ماهه (به همراه مهر لاتین بانک روی همه صفحات)
  • ارائه مدارک کاری (مانند گواهی اشتغال به تحصیل و آخرین فیش حقوقی)
  • ارائه مدارک تحصیلی (ترجمه تمامی مدارج تحصیلی به همراه ریزنمرات)

تعیین وقت سفارت کانادا چه مراحلی دارد؟

پیش از تعیین وقت سفارت کانادا، در وبسایت دولتی خدمات ویزای کانادا حساب کاربری بسازید. با انتخاب گزینه Apply to come to Canada فرایند درخواست ویزای کانادا را شروع کنید و پایین صفحه در بخش Personal Checklist، نوع ویزای خود را مشخص کنید. مابقی مراحل تعیین وقت سفارت کانادا به صورت زیر است:

  1. پس از پاسخ به سوالات وبسایت مبنی بر واجد شرایط بودن شما برای اخذ ویزا، باید مدارک خود را بارگذاری کنید.
  2. پس از بارگذاری مدارک در بخش Your Declaration and Electronic Signature، روی گزینه I Agree را کلیک کنید و امضای دیجیتال مدارک را انجام دهید.
  3. پس از درج امضای دیجیتال برای پرداخت هزینه ویزا و همچنین انجام امور مربوط به بیومتریک به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید. در این مرحله برای پرداخت هزینه‌های سفارت و بیومتریک می‌توانید از خدمات پرداخت هزینه My CIC )پرداخت هزینه سفارت کانادا) تهران پیمنت کمک بگیرید. بعد از پرداخت هزینه‌ها، برگه دستورالعمل بیومتریک (BIL) را دریافت می‌کنید که با آن می‌توانید به مراحل تعیین وقت بیومتریک را جلو ببرید.
  4. برای تعیین وقت بیومتریک به وبسایت VFS Global مراجعه کرده و در این وبسایت یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.
  5. در صفحه اصلی وبسایت VFS Global کشور مبدا و مقصد خود را مشخص کنید. البته در این مرحله از آنجا که سفارت کانادا در ایران فعال نیست، یکی از کشورهای همسایه (مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان یا امارات) را به عنوان مبدا و برای انجام امور بیومتریک انتخاب کنید. کشور مقصد هم که کانادا خواهد بود.
  6. پس از تعیین مبدا و مقصد، روی Book an appointment کلیک کنید تا شرایط دریافت ویزای کانادا را به طور کامل برایتان شرح داده شود. انتخاب گزینه Online پنجره‌ای باز می‌شود که با کلیک روی گزینه Click Here صفحه لاگین باز شده و می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید.
  7. در صفحه VFS روبروی شما، گزینه‌های متنوعی وجود دارد. گزینه‌هایی همچون تعیین وقت سفارت کانادا، کنسل کردن وقت تعیین‌شده قبلی، تعیین وقت مجدد و ارسال برگه وقت سفارت به آدرس ایمیل.
  8. روی گزینه Schedule Appointment کلیک کنید و در فرمی که ظاهر می‌شود اطلاعات لازم مانند مکان دفتر VAC، تعداد متقاضیان و علت نیاز به گرفتن وقت سفارت کانادا را درج کنید.
  9. در مرحله بعدی شماره IRCC  درج‌شده روی BIL (صورتحساب) خود را وارد کنید تا وارد بخش تعیین وقت سفارت کانادا شوید. سپس در این بخش برگه رزرو وقت انگشت نگاری (Appointment Letter) را دریافت می‌کنید که اطلاعاتی که پیشتر درج کرده‌اید در آن اورده شده است.
  10.  در نهایت با در دست داشتن مدارک در روز تعیین شده به مرکز وک برای انجام امور بیومتریک مراجعه کنید.

چگونه هزینه اپلیکیشن فی سفارت کانادا را پرداخت کنیم؟

گفتیم در یکی از مراحل تعیین وقت سفارت کانادا نیاز به پرداخت هزینه دارید تا وقت سفارت برای شما تعیین و تنظیم شود. این هزینه شامل هزینه‌های مربوط به درخواست ویزا و همچنین هزینه انجام امور مربوط به بیومتریک (انگشت‌نگاری دیجیتال) است. پرداخت هزینه‌های سفارت و بیومتریک نیازمند استفاده از کردیت کارت‌های بین‌المللی مانند مسترکارت و ویزا کارت است. چنانچه مستر کارت و ویزا کارت دارید یا دوست و آشنایی خارج از ایران سرغ دارید که بتواند برای شما پرداخت هزینه‌های سفارت را انجام دهد، می‌توانید پرداخت هزینه‌های ارزی خود را به دوست و آشنای خود بسپارید.

اگر به کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای پرداخت‌های ارزی دسترسی ندارید می‌توانید روی تهران پیمنت حساب کنید. ثبت سفارش خدمات پرداخت ارز تهران پیمنت آسان است و تنها کافی است به وبسایت تهران پیمنت مراجعه کرده تا پس از ایجاد حساب کاربری، خدمات پرداخت‌های ارزی خود را سفارش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت هزینه سفارت کانادا می‌توانید به صفحه زیر مراجعه کنید:

https://www.tehranpayment.com/payment/embassy-canada-mycic-fee/

در پایان، برای ورود به کانادا ناگزیر به دریافت ویزا هستید و برای دریافت ویزا مراحل مشخصی وجود دارد که باید قدم به قدم طی کنید تا ویزای خود را دریافت کنید. بخش پر اهمیت ثبت درخواست ویزای کانادا، پرداخت هزینه‌های آن است که امکان پرداخت مستقیم آن‌ها توسط شما وجود ندارد و باید از یک واسطه برای آن اقدام کنید. بنابراین جهت پرداخت هزینه گرفتن وقت سفارت کانادا می‌توانید از خدمات تهران پیمنت استفاده کنید؛ چرا که سفارش شما در تهران پیمنت در کمتر از ۳ ساعت با میزان کارمزد کاملا به‌صرفه انجام می‌شود. تهران پیمنت با پشتیبانی آنلاین قوی همراه شماست تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.