پله های اسپانیایی رم  : شهر رم ایتالیا راه پله های حیرت انگیزی داشته که به پله های اسپانیایی شناخته می شوند. این پله های از شیب تند بین پیازا دی اسپاگنا و پیازا ترینیتا دی مونتی طی کرده و به بالای پله ها، جایی که کلیسای ترینیتا دی مونتی قرار دارد میرسد. پله های اسپانیا نه تنها جاذبه ای محبوب برای توریست ها و گردشگران تور اروپا، بلکه مکانی ایده آل برای دورهمی های مردم شهر رم می باشد. پله های اسپانیایی رم عریض ترین و طولانی ترین پله های اروپا حساب می شود. 

پله های اسپانیایی رم

تاریخچه این پله های رم

پله هایی اسپانیایی رم که امروزه به یکی از جاذبه های توریستی این شهر تبدیل شده اند، به طور کلی 135 پله دارد. البته بسیاری از توریست ها و گردشگران تور ایتالیا برآمدگی سیستم فاضلاب را اولین پله در نظر میگیرند که اشتباه است. این پله ها بین سال های 1723 تا 1725 ساخته شده و طرح آن را یک معمار تقریبا ناشناس ایتالیایی به اسم فرانچسکو دی سانکتیس کشیده و هزینه ساخت آن هم از میراث دیپلمات فرانسوی به اسم اتینه گوفیر پرداخت شده است. پله های اسپانیایی یک پل ارتباطی بین سفارت اسپانیا و کلیسای ترینیتا دی مونتی بوده در آن زمان توسط پادشاه فرانسه کنترل می شد. سفارت اسپانیا در میدان پایین پله های اسپانیایی رم قرار داشت و به همین خاطر اسم آن میدان به میدان اسپانیا و یا پیازا دی اسپانیا تغییر پیدا کرد. 

تاریخچه این پله های رم

کلیسای ترینیتا دی مونتی در بالای پله های اسپانیایی رم

از دیگر جاذبه های پله های اسپانیایی میتوان به کلیسای ترینیتا دی مونتی اشاره کرد. این کلیسا درست بالای پله ها قرار داشته و برج های دوقلوی مرتفعی دارد. لویی دوازدهم، پادشاه فرانسه یک هیئت مخصوص برای ساخت کلیسایی جدید انتخاب کرده و به آن ها دستور داد تا کلیسای بزرگی را جایگزین کلیساهای کوچک کنند. ساخت این کلیسا از سال 1802 شروع شده و تقریبا ده سال طول کشید تا تکمیل شود. سال 1585 میلادی نیز پاپ سیکستوس پنجم آن را رسما مقدس و متبرک نامید. 

کلیسای ترینیتا دی مونتی در بالای پله های اسپانیایی رم

ستون های هرمی سنگی پله های اسپانیایی رم

بالای پله های اسپانیایی رم میتوان ستون های هرمی از جنس سنگ را دید که یک نسخه کپی شده رومی در قرن دوم میلادی از ستون های هرمی فلامینیان مصری بوده که حدود 3200 سال پیش برای رامسس دوم ساخته شده و در پیازا دل پوپول قرار گرفته است. ستون های هرمی در ابتدا بالای پله ها در باغ های سالوست قرار داشته و در سال 1789 به درخواست پاپ پیوس ششم به مکانی که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا دیدن می کنند، منتقل شده است. 

ستون های هرمی سنگی پله های اسپانیایی رم

موزه خانه جان کیتس در کنار پله های اسپانیایی رم

از پله ها که بالا بروید، در سمت راست خود خانه شاعر معروف انگلیسی به اسم جان کیتس را خواهید دید. او در سال 1821 فوت کرده و بعد از فوت او خانه و تمام آثارش به موزه ای تبدیل شده که پر است از خاطرات نسل شاعران رومانس انگلیسی! در قسمت دیگر پله ها میتوان چای خانه ای به اسم بابینگتون را دید که بیشتر از یک قرن است چای انگلیسی برای توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا سرو می کند. این چایخانه سال 1893 توسط دو شهروند انگلیسی به اسم های ایزابل کارگیل و آنا ماریا بابینگتون افتتاح شده است. در آن دوران چای را فقط در داروخانه ها میفروختند. اما امروزه چایخانه های بابینگتون، یک رستوران را نیز در خود جای داده اند. 

موزه خانه جان کیتس در کنار پله های اسپانیایی رم