پارک ییلدیز استانبول : یکی از قدیمیترین و بزرگترین پارک های شهر استانبول، پارک ییلدیز است. این پارک هر سال بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول را به سمت خود جذب می کند. پارک ییلدیز در محله بشیکتاش تاکنون شاهد امپراتوری های بزرگی بوده و از هرکدام در خود یک یا چند یادگاری دارد. فصل بهار در این پارک شاهد زیباترین و رنگارنگ ترین شکوفه های گل خواهید بود. در حال حاضر پارک ییلدیز بزرگترین پارک عمومی در استانبول است. این پارک درست در میدان ییلدیز بین کاخ چراغان و ییلدیز قرار دارد. این پارک دو ورودی جدا داشته که یکی از آن ها در خیابان چراغان و دیگری در خیابان پالانگا می باشد. 

پارک ییلدیز استانبول

تاریخچه پارک ییلدیز استانبول

ساخت این پارک به اوایل سال های 1600 میلادی برمی گردد. در ان زمان ها این پارک را با اسم باغ کازانجی می شناختند چرا که متعلق به خانواده کازانجی اغلو بود. اما آن ها باغ را به دختر سلطان مراد چهارم عثمانی، یعنی کایا سلطان هدیه کردند. این پارک در زمان های گذشته قسمتی از باغ سلطنتی قصر ییلدیز بوده است. در زمان پادشاهی عبدالحمید دوم این پارک بین دیوارها پنهان شده بود و فقط مورد استفاده افراد کاخ نشین بود. در دوران بیزانس نیز این منطقه به عنوان یک جنگل شناخته می شود. زمان سلطنت سلطان سلیمان، از این قسمت به عنوان منطقه شکار استفاده می کردند. در قرن های بعدی نیز این باغ پشت کاخ های ساحلی باقی ماند. در قرن نوزدهم در طول ساخت کاخ، محله شروع به رشد کرد. اسم آن نیز از اولین قصری که در آن ساخته شده الهام گرفته است. در این پارک یک دریاچه مصنوعی، خانه های تابستانی، چند عمارت، یک کارخانه تولید ظروف چینی و ... نیز قرار دارند. 

تاریخچه پارک ییلدیز استانبول

آخر هفته ها در پارک ییلدیز استانبول

بسیاری از مردم، حتی از زمان قدیم برای گذراندن وقت خود و یا برگزار کردن پیک نیک روزهای آخر هفته، پارک ییلدیز را انتخاب می کنند. این پارک به خاطر داشتن پل ها، باغ های سرسبز و زیبا و درختانی کهنسال و جذاب مورد استقبال بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول قرار گرفته است. همچنین این پارک چشم انداز بسیار زیبایی به سمت تنگه بسفر دارد. داخل پارک دو عمارت به اسم های چادیر و مالتا قرار داشته که محل صرف صبحانه و ناهار، نوشیدن چای و استراحت کردن هستند. 

آخر هفته ها در پارک ییلدیز استانبول

دو قسمت مختلف پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز به دو قسمت تقسیم می شود، قسمت بیرونی آن به روی عموم مردم و توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول باز بوده، شامل عمارت های شاله، مالتا، چادیر و کارخانه چینی سازی می باشد. این کارخانه چینی سازی همچنان فعال بوده و کار می کند. پوشش گیاهی این قسمت شامل گیاهان برگبو، شاه بلوط هندی، درختان ارغوان و گیاهان مگنولیا می باشد. البته میتوان درختان بلوط، سرخدار، سدر، ون، سرو و کاج را نیز در آن دید. دو دریاچه مصنوعی نیز در این قسمت بیرونی از پارک ییلدیز قرار دارند. 

دو قسمت مختلف پارک ییلدیز استانبول

بهترین زمان بازدید از این پارک

بهترین زمان برای توریست ها و گردشگران برای بازدید از این پارک، ماه آپریل می باشد. در این ماه از سال، پارک ییلدیز مملو از خانواده و زوج های جوانی بوده که برای قدم زدن و یا برگزار کردن پیک نیک ها به این پارک آمده اند. همینطور ماه آپریل، پارک ییلدیز پر می شود از گل های بهاری رنگارنگ که جلوه بسیار زیبایی به پارک می دهند. 

بهترین زمان بازدید از این پارک

دسترسی های نزدیک به پارک ییلدیز استانبول

توریست ها و گردشگران میتوانند از چراغان چادشی با طی کردن پانزده الی بیست دقیقه به شاله برسند. همینطور میتوانند از تاکسی استفاده کنند.