همبرگر، یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین، فست فود ها در ایران و جهان می باشد. نکته ای که در ابتدا باید بدان اشاره نماییم، این است که ما در سایر مقالات به معرفی این غذای لذیذ و طرز تهیه همبرگر اشاره کرده ایم. در نتیجه در این نوشته به منظور جلوگیری از تکرار مکررات به این موضوعات نخواهیم پرداخت. در این مقاله قصد داریم با تاریخچه ی همبرگر، عجیب ترین همبرگرهای جهان و خواص علمی آن آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات وب سایت عطاویچ همراه ما باشید.

تاریخچه ی همبرگر:

مسلما کمتر کسی در مورد تاریخچه ی همبرگر اطلاعاتی دارد. پس ما نیز در این قسمت قصد داریم به بررسی تاریخچه ی تولید برگر بپردازیم. تاریخچه ی همبرگر نیز همانند سایر فست فود ها، به قرن 19 میلادی یا اوایل قرن 20 میلادی بر میگردد. البته منظور ما از برگر، همبرگرهای امروزی یا به عبارت دقیق تر برگر مدرن است. وگرنه در فرهنگ کشور های مختلفی نظیر مغولستان، امپراتوری رم و انگلستان رد پاهایی از نیاکان همبرگر به چشم می‌خورد. در واقع همبرگرهای امروزی بر اساس تغییراتی که جوامع اروپایی در قرن 19 تجربه کردند، اتفاق افتاد. درست در همین قرن بود که انقلاب صنعتی در انگلستان اتفاق افتاد و بهره وری حداکثری از کارگران مطرح شد. به همین منظور فست فود ها به وجود آمدند تا زمان کمتری صرف غذا خوردن شود. علی رغم این مسئله، شاید بتوان ایالت متحده یا هامبورگ آلمان را اولین خواستگاه برگر دانست.

همبرگر

در واقع در این کشورها بود که برای اولین بار، یک تکه گوشت لای دو نان گذاشته شد و آن را همبرگر نامیدند. همچنین سال های زیادی زمان برد تا موادی نظیر خیارشور، گوجه، کاهو و سس به این غذای لذیذ و مقوی اضافه شوند. البته همانطور که گفته شد فرهنگ های دیگری نیز از تلفیق گوشت و نان استفاده می کردند اما نمی توان آن ها را برگر به معنای امروزی آن دانست. به عنوان مثال می‌توان به رسپی که در کتاب آپیکیوس (مجموعه ی از دستورالعمل غذاهای رومی) در مورد طرز تهیه غذای ایسیسیا اومنتاتا آمده است، اشاره کرد. این غذا نیز از گوشت گاو درست می شد و شباهت زیادی به برگر داشت. همچنین جالب است بدانید که کلمه ی ساندویچ که امروزه جزء جدایی ناپذیر فرهنگ غذایی هر کشور است، تا قرن 18 میلادی اختراع نشده بود.

عجیب ترین همبرگر های جهان:

در این قسمت قصد داریم عجیب ترین همبرگرهایی که در جهان وجود دارند را معرفی کنیم. اولین همبرگری که باید معرفی کنیم، برگر سیاه است. برای پیدا کردن این برگر جذاب باید به کشور ژاپن سفر کنیم. اما چرا صفت سیاه بودن را برای این غذای خوشمزه انتخاب کرده اند؟ اگر به عکس‌های آن دقت کنیم، نانی که برای سرو آن استفاده می‌شود به رنگ سیاه است. به همین منظور غذای مذکور به عنوان برگر سیاه شناخته می‌شود. از جمله مواد لازم برای پختن این غذا می توان به دو تیکه گوشت گوساله، پنیر پیتزا، پیاز سرخ شده و سس تند اشاره داشت.

همبرگر بزرگ

دومین برگر عجیبی که شاید برای ما ایرانیان آنچنان عجیب نباشد، همبرگری است که با میکس کردن گوشت گوساله و سیب زمینی پخته می شود. وب سایت هایی نظیر TheTravel خواستگاه این غذا را کشور چین می دانند.

سومین همبرگری که عجیب به نظر می رسد، همبرگر ماموت یا ایکس لارج است. درست است که بسیاری از همبرگرها کوچک می‌باشند، اما در شهر نورویچ انگلستان می توان این غذای بزرگ را سفارش دهید. برای سرو آن ضروری است که چاقو و چنگال همراه خود داشته باشید. شاید شما نیز با ساندویچ کافل که همان ساندویچ کالباس و فلافل است آشنایی داشته باشید. اکنون باید به عنوان پنجمین برگر عجیب دنیا به همداگ اشاره کنیم. همداگ ساندویچی است که از ترکیب برگر و سوسیس به وجود می آید. به این صورت که برگر را از وسط به دو نیم می کنند و سوسیس را بین آن می گذارند. جالب است بدانید حتی نان هایی مخصوص این کار نیز تولید می‌شود. آخرین موردی که باید به آن اشاره کنیم برگر قرمز مرغ است که نان آن به رنگ قرمز می باشد و در چین یافت می شود.

خواص علمی همبرگر:

علی رغم این که معمولا به تاثیرات منفی همبرگر بر روی بدن اشاره می شود، در این قسمت قصد داریم به خواص علمی برگر بپردازیم. البته قبل از هرچیزی باید اشاره کنیم که زیاده روی در استفاده از هر مواد غذایی منجر به بروز ضرر های جبران ناپذیری می شود. از جمله خواص علمی همبرگر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در گوشت گاو نوعی اسید چرب به نام CLA وجود دارد که باعث جلوگیری از رشد سرطان می شود.
  • همبرگرها سرشار از پروتئین می باشند به عبارتی مصرف یک وعده همبرگر با گوشت 90 درصد می تواند نیمی از نیاز روزانه ی هر فرد به پروتئین را تامین نماید.
  • با توجه به تنوع مواد غذایی که در رسپی برگر وجود دارد، این غذا سرشار از ویتامین B می باشد. این ویتامین نقش به سزایی در زندگی انسان ها بازی می کند.
  • همچنین مواد معدنی زیادی از جمله روی در این غذای مقوی وجود دارد که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن خواهد شد.

نکته ای که در آخر این قسمت باید بدان اشاره کنیم این است که تنها در صورتی می توان مدعی شد، همبرگر دارای خواص علمی است که از مواد مرغوب برای تهیه ی آن استفاده شده باشد. مسلما استفاده از مواد بی کیفیت، نمی تواند نتیجه ی مطلوبی داشته باشد. به عبارتی استفاده از مواد نامرغوب نه تنها دارای خواصی نیست بلکه ممکن است افراد را با مسمومیت غذایی نیز رو به رو کند. ما در مجموعه ی عطاویچ، به منظور حفظ همیشگی اصول مشتری مداری، سفارشات شما عزیزان را با مرغوب ترین مواد اولیه و بالاترین کیفیت به دست شما هموطنان می رسانیم. شما می توانید برای تجربه ی مزه ی واقعی یک برگر عالی، همین الان ثبت سفارش همبرگر انجام دهید.

عطاویچ

مجموعه عطاویچ:

مجموعه ی ما که با نام عطاویچ شناخته می شود به عنوان بزرگ ترین مجموعه ی غذایی ایران انتخاب شده است. این مجموعه در سال 1380 کار خود را به منظور استفاده ی همگانی از ساندویچ های مرغوب و سالم شروع کرد. اولین شعبه ی مجموعه عطاویچ در منطقه مرزداران تهران تاسیس شد. درست 3 سال بعد از تاسیس این مجموعه بود که عطاویچ توانست به عنوان اولین و بهترین فست فود ایران