افزایش هزینه ها در بخش های مختلف و نوسانات نرخ ارز باعث شده اغلب دانشجویان ایرانی به دنبال راه هایی برای جبران اثرات این موضوع باشند. وقتی صحبت از مهاجرت تحصیلی به میان می آید اولین موضوعی که ذهن فرد را به خود مشغول می کند در ارتباط با مبالغی است که باید هزینه کند. به عنوان مثال نوسانات نرخ یورو و پوند باعث شده دانشگاه های بسیاری در کشورهای اروپایی از لیست انتخابی دانشجویان حذف شوند، مگر اینکه نیازی به پرداخت شهریه نباشد و تحصیل در دانشگاه مذکور رایگان باشد مانند اغلب دانشگاه های کشور آلمان. کشور آمریکا نیز به دلیل افزایش نرخ دلار این روزها باعث شده دلهره و اضطراب افراد جهت مهاجرت بسیار بیشتر شده و از طرفی طولانی بودن پروسه دریافت انواع ویزای آمریکا از دلایلی است که این کشور را تبدیل به انتخاب دوم اغلب دانشجویان ایرانی کرده است.

 

تحصیل در کالج ها و دانشگاه های کانادا

اما مهاجرت تحصیلی به کانادا با توجه به دلایل مختلفی از جمله شهریه کمتر دانشگاه های این کشور، زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی مردم و دانشگاه ها، مهاجر پذیر بودن کانادا، امکان کار بعد از تحصیل با توجه به مجوزهای مختلفی که می توان دریافت کرد، اخذ اقامت دائم و نهایتا فرآیند راحت تر دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور در بازه زمانی کوتاه تر، باعث شده کانادا تبدیل به اولین انتخاب جهت مقصد نهایی ادامه تحصیل در خارج از کشور باشد. در این مقاله صفر تا صد مهاجرت تحصیلی کانادا بررسی می شود و بهترین مسیر برای تصمیم گیری، پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

تحصیل در کالج های کانادا

دوره های مهارت محور در کالج های کانادا وجود دارند که می توانید با ثبت نام در آنها، دوره تحصیل خود را کوتاهتر کنید و سریعتر وارد بازار کار شوید. این دوره ها علاوه بر ترم های کوتاه تئوری، دوره های کوتاه کارآموزی یا CO-OP دارند که به واسطه آنها شما آموخته های خود را در محیط های عملیاتی همچون سازمان ها و شرکت ها به کار می گیرید، در طول دوره کارآموزی حقوق دریافت خواهید کرد. این سبک آموزش شما را بیشتر برای بازار کار کانادایی آماده می کند و احتمال اخذ مجوز کار بسته یا کلوز در طول دوره کارآموزی بیشتر است. پس از گذراندن دوره تحصیلی و کارآموزی خود احتمال دریافت مجوز کار در استانی که در آن تحصیل کرده اید، بیشتر خواهد بود. با داشتن تحصیلات کانادایی و تجربه کار کانادایی می توانید به راحتی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

از 22 ژانویه 2024، هر درخواست پذیرش تحصیلی برای مقطع لیسانس و کالج هایی که دوره های post-secondary ارائه می دهند، باید به تایید اداره مهاجرت کانادا برسد و سپس تاییدیه یا گواهینامه استانی از هر ایالتی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، باید به همراه درخواست مجوز تحصیلی شما صادر و توسط کالج یا دانشگاه مربوطه برای شما ارسال شود. در غیر این صورت درخواست مجوز تحصیلی شما بررسی نخواهد شد. دقت داشته باشید برای این مقطع از تاریخ مذکور، مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی یا PGWP و ویزای همراه صادر نمی شود. اما همچنان راه هایی برای اقامت در کانادا وجود دارد که یکی از آنها پابلیک پالیسی ایرانیان یا قانون ایران 2023 است که تا تاریخ 28 فوریه 2025 تمدید شد. این قانون به شما به عنوان یک دانشجو اجازه می دهد به محض ورود به خاک کانادا برای مجوز کار ایرانیان درخواست دهید. این مجوز به شما اجازه کار برای هر کارفرما و در هر نقطه از کانادا را می دهد. بنابراین درست است که نمی توانید مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی یا PGWP دریافت کنید اما این مجوز تا انتهای فوریه سال پیش رو، می تواند گره گشای مشکل جستجوی کار بسیاری از هموطنان ما باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

تمامی مراحل فوق در مورد مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد نیز صادق است. دقت داشته باشید که حتی در صورت دریافت بورسیه تحصیلی فول فاند نیز باید به اداره مهاجرت کانادا ثابت کنید که تمایل دارید همچنان بعد از اتمام مدت تحصیل به کشور خود برگردید. در صورت عدم اثبات این موضوع، ویزای شما ریجکت می شود. پس دریافت پذیرش تحصیلی به تنهایی کافی نیست. امکان کار بعد از تحصیل با PGWP برای دانشجویان کارشناسی ارشد به مدت 3 سال فراهم گردید و این دانشجویان می توانند ویزای همراه برای خانواده خود نیز بگیرند، همچنین همسر آنها اجازه کار تمام وقت خواهد داشت. تمامی این مزایا باعث شده ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی از تاریخ 22 ژانویه 2024 به یک مزیت در کانادا تبدیل شود. تنها نکته ای که باید لحاظ کنید این است که ددلاین دانشگاه های مورد نظر خود را برای سال تحصیلی جدید از دست ندهید.

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

از تاریخ 22 ژانویه امسال، همانطور که قبلا نیز عنوان شد، تغییراتی در قوانین اداره مهاجرت کانادا در خصوص ویزای تحصیلی ایجاد گردید. این تغییرات اگرچه در جهت رفاه حال دانشجویان بین المللی و جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران ایجاد شده اما شرایط را برای دانشجویان مقطع لیسانس سختتر کرده است چرا که نمی توانند برای ویزای همراه (همسر) اقدام کنند. در صورتی که شرایط برای ویزای تحصیلی مقاطع بالاتر همچون فوق لیسانس و دکترا بهتر شده و این دانشجویان می توانند از مزیت دریافت ویزای همراه یا همسر نیز بهره مند شوند. این ویزا صرفا بابت همراهی نیست و همسران این دانشجویان در کانادا اجازه کار تمام وقت دارند. در صورتی که فرزندی داشته باشند نیز می توانند در طول دوران تحصیل در کانادا آنها را همراهی و از مزیت تحصیل رایگان در مدارس کانادا بهره مند شوند. علاوه بر تمامی این مزایا، به این دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی، مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی یا PGWP به مدت 3 سال داده می شود که به صورت کلی می توانند با این مجوز و بعد از تجربه کار کانادایی برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

کلام آخر

مهاجرت یکی از حیاتی ترین تصمیمات در طول زندگی هر یک از افراد است و می توان اهمیت آن را همانند ازدواج دانست چرا که می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سرنوشت افراد داشته باشد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید باید از یک وکیل و تیم حرفه ای در این خصوص مشاوره بگیرید. گروه مهاجرتی افق ماندگار با بیش از یک دهه تجربه در خصوص مهاجرت می تواند انتخابی مطمئن و قابل اطمینان برای دریافت اطلاعات مهاجرتی باشد جهت دریافت مشاوره رایگان به سایت  www.ofoghint.com مراجعه کنید.