مشهد، یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران از نظر گردشگری است و مقصد بسیاری از مسافران از سراسر ایران و حتی خارج از ایران می باشد. این شهر علاوه بر جاذبه‌های مذهبی و تاریخی، دارای بازارها و فروشگاه‌های دیدنی و جذابی نیز است که اکثر مسافران مشهد بازدید از آنها را نیز در برنامه سفر خود می‌گنجانند و حتی از بسیاری از شهرهای ایران خریدهای اینترنتی و آنلاین خود را به دلیل تنوع و کیفیت محصولات ارائه شده به مشهد اختصاص می دهند. در اینجا به معرفی چند مورد از بازارهای دیدنی مشهد که نباید از دست داد، می‌پردازیم:

 آرمیتاژ مشهد

بازار تجاری آرمیتاژ مشهد، یکی از  مراکز خرید مدرن و لوکس است که در شهر مشهد واقع شده است. این مرکز خرید در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و دارای 7  طبقه تجاری و 3 طبقه پارکینگ و نیز 20 طبقه اداری است.

مجتمع تجاری آرمیتاژ مشهد، دارای بیش از ۳۰۰ فروشگاه و مغازه است که انواع کالاهای مختلف، از جمله پوشاک، لوازم خانگی، سوغاتی، کتاب و محصولات فرهنگی و هنری ، را به فروش می‌رسانند. این مرکز خرید همچنین دارای یک فودکورت بزرگ با بیش از ۲۰ رستوران و کافی‌شاپ و نیز سینما در یک طبقه مجزا است.

برج آرمیتاژ مشهد، با معماری مدرن و منحصر به فرد خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی شهر مشهد محسوب می‌شود و روزانه پذیرای بسیاری از خریداران خارجی و ایرانی می‌باشد . این مرکز خرید، با امکانات و خدمات رفاهی متنوع خود، می‌تواند مکان مناسبی برای خرید و تفریح باشد.

در اینجا به برخی از امکانات و خدمات رفاهی مجموعه آرمیتاژ مشهد اشاره می‌کنیم:

 

مجموعه فرهنگی، هنری و کتابفروشی چشمه دلشدگان مشهد

مجموعه‌ی چشمه دلشدگان نماینده رسمی نشرچشمه ، که با ایجاد فضای بسیار مناسب و فرح‌بخش ، خرید از مجتمع آرمیتاژ را بسیار دلچسب نموده و علاوه بر علاقمندان به خرید کتاب در مشهد ، دوست‌داران محصولات فرهنگی و هنری را از سراسر شهر و ایران را به خود جذب نموده است و تجربه بازدید از آرمیتاژ را به همراه خرید کتاب از بهترین کتابفروشی مشهد را چندین برابر کرده است که امکان خرید اینترنتی و آنلاین کتاب و محصولات فرهنگی را نیز برای مخاطبان خود فراهم نموده است

بهترین کتابفروشی مشهد چشمه دلشدگان آرمیتاژ

فودکورت

فودکورت آرمیتاژ مشهد

آرمیتاژ مشهد، دارای یک فودکورت بزرگ با بیش از ۲۰ رستوران و کافی‌شاپ است که میتواند پذیرای مراجعین خود با انواع وعده‌ها و میان وعده‌های جذاب برای کلیه سنین باشد

 سینما

آرمیتاژ مشهد، دارای یک سالن سینما با ظرفیت بیش از ۴۰۰ نفر است. این مجموعه در طبقه پنجم برج آرمیتاژ گلشن که بلندترین برج مشهد می باشد، واقع شده است. این پردیس دارای 4 سالن می باشد که به صورت خانوادگی و یا ارگانی می‌توان آن را رزرو نمود.

 کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متعدد

آرمیتاژ مشهد، دارای چندین کافی‌شاپ و رستوران با انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی است.

 پارکینگ

آرمیتاژ مشهد، دارای ی4طبقه پارکینگ بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۵۰۰ خودرو است.

 

مجتمع تجاری آرمیتاژ مشهد، در بلوار هفت تیر، نبش خیابان گلشن واقع شده است. این مرکز خرید، همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است.

 

بازار رضا

بازار رضای مشهد در دوران پهلوی دوم محمدرضا شاه و در سال ۱۳۵۵ توسط آرشیتکت معروف مهندس داریوش بوربور طراحی شد و زیر نظر او ظرف یازده ماه به بهره برداری رسید . مجتمع بازار رضا در نزدیکی مجموعه اماکن رضوی، در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع شده و با ساختار سنتی و مغازه‌های متعدد، محل خرید و فروش و تجارت زائران و مسافران و مجاوران (اهالی مشهد) است. این بازار در دو طبقه احداث شده‌است، در طبقه دوم آن کارگاه‌های کوچک صنایع دستی، طلاکاری، انگشترسازی، فیروزه تراشی و... مستقر شده اند.

این بازار با وجود گذشت حدود چهل سال از انقلاب ۱۳۵۷، بافت سنتی خود را حفظ کرده است.

 

بازار گوهرشاد

بازار گوهر شاد مشهد در حاشیه بلوار شهید صادقی، بین میدان راهنمایی و چهارراه ششصد دستگاه واقع شده است و امروزه جز یکی از معروف ترین بازار های مشهد می باشد. مساحت این مکان حدود 2100 مترمربع می باشد. زیربنای بازار گوهرشاد در طبقه هم کف 1445 مترمربع بوده و در طبقه پایین 720 مترمربع می باشد. زمین این بازار جزء موقوفات گوهرشاد خاتون بوده است. گوهرشاد بانویی مهربان، دست و دلباز و همسر شاهرخ تیموری بوده است.

 

بازار بزرگ مرکزی مشهد

بازار بزرگ مرکزی مشهد یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مشهد است که در نزدیکی حرم قرار گرفته‌است. این بازار در دو فاز احداث شده‌است و مشتمل بر چندین طبقه است. فاز اول این بازار که در مقایسه با فاز دوم آن پیشینه بیشتری دارد بیشتر فضایی سنتی دارد و انواع سوغات مشهد مثل زرشک، زعفران، مهر و سجاده را با قیمتی مناسب می‌توان در مغازه‌های آن خریداری کرد. در فاز دوم نیز بیشتر اجناسی از جمله کیف و کفش، لوازم آرایشی، پوشاک و زیورآلات به فروش می‌رسد. علاوه بر فاصله کم این مرکز با حرم مطهر، مقرون به صرفه بودن قیمت کالاهایی که در مغازه‌های این بازار عرضه می‌شوند نیز از اصلی‌ترین مزایای این مرکز خرید محسوب می‌شود و در چهار راه شهدا، خیابان آیت اله بهجت واقع ،  همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت  ۲۴پذیرای بازدیدکنندگان خود است.
 

بازار جنت

بازار جنت بازاری قدیمی است که در مکانی قدیمی و مرتفعی به نام محله ارگ شهر قرار دارد. اما امروزه با ساخت و سازهای بسیار و گسترش شهر مشهد، این بازار اکنون در مرکز شهر و در خیابان امام خمینی واقع شده است. این بازار بیشتر شبیه ‌به خیابانی قدیمی است که در دو طرف آن مغازه قرار دارد، اما اجناس آن بسیار به‌روز و جدید است. بازار جنت یکی از مراکز مهم پوشاک در شهر مشهد است که بسیاری از مردم شهر و حتی گردشگران برای خرید به آن مراجعه می‌کنند. این بازار قدیمی و تاریخی همه‌روزه از ساعت 09:00 تا 21:30 در حال فعالیت است.

 

بازار سرشور

بازار سرشور، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مشهد است. این بازار در قرن هفتم هجری قمری ساخته شد و دارای معماری زیبا و منحصر به فردی است. در بازار سرشور می‌توانید انواع کالاهای سنتی و محلی، از جمله فرش، قالیچه، و صنایع دستی، را خریداری کنید.

 

این‌ها تنها چند مورد از بازارهای دیدنی مشهد هستند. در این شهر بازارهای دیگری نیز وجود دارند که ارزش بازدید را دارند.