مسجد شاکرین استانبول  : مسجد شاکرین در قسمت آسیایی استانبول قرار داشته و به زبان ترکی مردم محلی به آن Şakirin Camii می گویند. این مسجد بین سال های 2005 تا 2009 ساخته شده و از همان زمان به عنوان یکی از مهم ترین مساجد مردن کشور ترکیه و جهان اسلام شناخته شده است. این مسجد از نمادهای مدرنیته شهر بزرگ استانبول بوده و طراحی خاص و الهام گرفته از یک فکر آزاد سنت شکنی طراح را به تمام بازدیدکنندگان و توریست های تور استانبول نشان داده است. با اینکه این مسجد به عنوان یک مسجد نمونه در سطح جهانی معروف شده و همینطور طراحی بسیار زیبای ان مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته. 

مسجد شاکرین استانبول

تاریخچه مسجد شاکرین استانبول

این مسجد به خاطر یکی از معماران آن که یک بانوی مسلمان می باشد، معروف واقع شده اما معماری بنای آن نیز به شکل یک پلان و نقشه خسرو تایلا انجام شده است. زینب فادیللی اوغلو، یکی از مهندسان معمار ترک بوده که طراحی داخلی و تصحیح معماری مسجد شاکرین استانبول را انجام داده. این مسجد به سفارش یک بازمانده به اسم خانم سمیحه شاکرین، یکی از خیرین کشور ترکیه و با موافقت شهرداری استانبول روی زمینی به مساحت ده هزار متر مربع و زیربنایی به اندازه سه هزار مترمربع ساخته شده است. 

تاریخچه مسجد شاکرین استانبول

معماری و بنای این مسجد

این مسجد دو مناره داشته که هرکدام 35 متر ارتفاع داشته و همین باعث شده تا از دیگر مساجد معاصر شهر متفاوت باشد. طراحی داخلی مدرن و عجیب این مسجد توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول را به سمت خود جذب کرده است. هر سه سمت این مسجد شیشه ای بوده به شکلی که مساجد دیگر شهر معماری به سبک عثمانی داشته اما این مسجد یک گنبد تقریبا خوابیده مرکزی با گنبدهای کوچک در اطراف خود دارد. مسجد شاکرین بیشتر یک مسجد با طراحی بسیار زیبا و منحصربفرد بوده که توانسته یک تلفیق از معماری اروپایی و عثمانی باشد. طرح اصلی مسجد شاکرین استانبول، برای آقای خسرو تایلا بوده که نقشه و پلان اصلی را نیز طراحی کرده است. 

معماری و بنای این مسجد

دسترسی های نزدیک به مسجد شاکرین استانبول

از آنجایی که این مسجد در قسمت آسیایی استانبول قرار داشته، میتوان به راحتی و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به آن رسید. این مسجد در خیابان نوهکویوشو قرار داشته و بهترین مسیر برای توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول برای رسیدن به آن اتوبوس ها هستند. با سوار شدن به این اتوبوس ها در ایستگاه زینب کامیل پیاده شده و سپس با تاکسی به مسجد شاکرین برسید.