مسجد جامع تفلیس : یکی از جاذبه های قدیمی تفلیس، مسجد جامع است. با اینکه این مسجد به پای مساجد باشکوه و بزرگ استانبول نمیرسد، اما مکان جالب و دیدنی است. وجود این مسجد در کنار کلیساهای اطراف، نشان دهنده زندگی دوستانه ای است که مردم گرجستان با هر دین مختلفی در کنار هم دارند. گرجستان بین کشورهای اطراف خود، سومین کشوری بوده که مسیحیت را دین رسمی خود قبول کرده و به یک کشور مسیحی ارتدکس تبدیل شده است. با این حال ادیان مختلفی در این کشور جمع شده اند که بیشتر آن ها از مسلمانان و یهودیان است. مسجد جامع نیز به خاطر همین تنوع مذهبی در تفلیس ساخته شده و محل عبادت بسیاری از شیعیان و سنی ها می باشد. این مسجد با دو ستون، به دو قسمت تقسیم شده که یکی به شیعیان و دیگری به اهالی سنت اختصاص داده شده.

مسجد جامع تفلیس

معماری مسجد جامع تفلیس

معماری و طراحی این مسجد، ترکیبی از معماری اسلامی ایران و آذربایجان است. نمای بیرونی و درونی مسجد جامع کاشی کاری شده به رنگ آبی بوده که روی آن ها نقش و نگارهای اسلامی و نام های مختلف خدا نقش بسته اند. هر چقدر این مسجد را از بیرون تماشا می کنید، شباهت بیشتری نسبت به مسجدهای ایران پیدا می کنید، با این حال از درون کاملا متفاوت بوده و شبیه به مسجدهای ترکیه ای است.

معماری مسجد جامع تفلیس

دسترسی های نزدیک به مسجد جامع تفلیس

توریست ها و گردشگران تور گرجستان این مسجد را میتوانند در منطقه قدیمی تفلیس، و روبروی رود کورا پیدا کنند. همینطور میتوانند برای استراحت، در یکی از رستورانهای حلال کمی بنشینند. نزدیک به این مسجد، حمام های سولفور معروف تفلیس قرار داشته، توریست های تورهای گرجستان میتوانند خستگی راه را با حمام آب گرم گوگرد از تن خود بیرون کرده و هم از این حمام های معروف دیدن کرده باشند.