محله چهار باغ مشهد : یکی از محله های قدیمی و البته زیبای مشهد که تا اویل دهه بیست از بهترین محلات شهر بوده، چهار باغ است. این محله در زمان ها مختلف، قبل از اینکه دیگر محله ها توسعه یابند، محل زندگی حاکم شهر بود. بیشتر خانه هایی که در این محله میبینید به زمان تیموری برمیگردد. خانه های آن اتاق های بسیار بزرگی دارند که به تنبی معروف بوده و همینطور دارای اندرونی نیز می باشند، به خاطر بزرگ بودن این خانه ها بسیاری از مراسمات عروسی و مجالس عمومی و ... در آن ها برگزار می شد. خانه ترکمن ها که زمانی در این محله قرار داشتند، متاسفانه تخریب شده اند. توریست ها و گردشگران تور مشهد میتوانند در بازدید از محله چهار باغ، از دیگر جاذبه های اطراف آن مثل ارگ، خانه کوزه کنانی، حمام و مسجد شاه، خیابان جم جایگاه جدیدی، خیابان جنت، کوچه عدلیه و چهار طبقه نیز دیدن کنند.

محله چهار باغ مشهد

نام محله چهار باغ مشهد

دلیل اینکه این محله به نام چهار باغ شناخته می شود، به خاطر درختکاری چهار ردیفه بالا خیابان به شکل چهار باغ اصفهان نیست. قدمت این محله خیلی بیشتر از چهارباغ اصفهان بوده و به زمان تیموری برمیگردد. در ابتدا چهارباغ محله ای اشراف نشین در سطح شهر بوده و منازل آن ها با اندرونی و اتاق های بزرگی که اصطلاحا به آن ها تنبی گفته می شود هرماه بود. در این اواخر، این خانه ها بیشتر برای برگزاری عروسی، مجالس عمومی و روضه خوانی، ایام سوگواری و ... به کار می فتند. این خانه ها درختان بسیار، حوض، حوضخانه، درشکه خانه و اصطبل داشتند.

نام محله چهار باغ مشهد

دسترسی های نزدیک به محله چهار باغ مشهد

محله زیبا و جذاب چهارباغ از سمت غرب با خیابان آزادی، از سمت شرق با مجموعه تجاری بازار مرکزی آستان مقدس، از سمت شمال به بالاخیابان، کوچه چهار باغ و کاروانسرای ملک، از سمت جنوب با بازار بزرگ، مسجد ازبک ها، کوچه ارگ، کوچه شوکت ‌الدوله و کوچه پنجه راه دارد. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری مشهد میتوانند در بازدید از این محله، از بسیاری از دیگر جاذبه های مشهد نیز دیدن کنند.