صنایع دستی ، از جمله دلایلی است که هر سال گردشگران خارجی به این کشور می آیند. یعنی بازارها و سوغاتی های شهرهای مختلف این کشور، دست کمی از جاذبه های گردشگری آن ها ندارند. ماه مهمانی خدا (ماه رمضان) از راه رسیده و به همراه آن، روزهای پایانی 1402 را سپری می کنیم.

از طرفی سوغاتی بردن یا عیدی دادن به نزدیکان و کسانی که دوستشان دارید، حال و هوای سفر نوروزی را در کنار خاطراتی که برای آن ها تعریف می کنید، تداعی می کند.

مسافران نوروزی اگر نمی دانید در ماه روزه داری، به کجا سفر کنید؟! یا چه چیزی به عنوان هدیه بخرید؟ با ماه همراه باشید.

 

تنها در 10 دقیقه، با سوغات صنایع دستی بهترین شهرهای ایران آشنا شوید.

صنایع دستی هر شهری؛ یادگاری کوچکی برای شماست

تنوع سوغات آذربایجان غربی؛ به زیبایی دریاچه ارومیه

حالا که صحبت از آذربایجان غربی شد، برای یک لحظه شما را به دیار سوغاتی های متنوع و زیبا می بریم. محال است از خوش مزه های این شهر همچون حلوای هویج یا صنایع دستی آن مثل رنگرزی پارچه، به راحتی بگذرید.

3 سوغات محلی معروف ارومیه: فرش، رنگرزی، تراش کاری

  • اگر به ارومیه سفر کردید، بازدید از محصولات چرمی و فرش های دستباف خوش نقش و نگار را از دست ندهید. درواقع تابلو فرش های تبریز و قالی های آن به خاطر ظرافت، دوام بالا و دستباف بودنشان، از زمان های قدیم تا الان، زبانزد خاص و عام هستند.
  • به جز فرش بافی، مردمان خوش ذوق این شهر با رنگ های سرد و گرم، پارچه ها را رنگرزی می کنند و با طرح ها و مدل های مختلف در بازار به فروش می رسانند.
  • در مورد صنایع دستی چوبی ارومیه تا چه اندازه می دانید؟ قدیمی ترین هنر استان آذربایجان غربی، پیکرتراشی است. نازک کاری و ریزه کاری های روی چوب، هنر دیگری از مردم این مرز و بوم است که باعث شده بیش از پیش به چشم بیایند.

یک شهر و این همه سوغات؟ (اردبیل؛ تجربه ای ناب از یک سفر)

جاجیم بافی، گلیم بافی، پلاس، اجاق قراقی، نقاشی روی چرم، سازهای سنتی، لباس محلی

  • اردبیل، تجربه ای ناب از یک سفر نوروزی است. از معروف ترین دست سازه های هنری این شهر، می توان به سازهای سنتی موسیقی مثل سه تار، کمانچه، ساز آذری و سنتور اشاره کرد. سازهای ساخت دست هنرمندان اردبیلی، از جنس چوب گردو، توت و شمشاد می باشند.

هر سال، شهرهای خلخال و مشکین شهر اردبیل، بهانه ای برای گشت و گذار مهمانان و گردشگرانی است که به صنعت موسیقی علاقه دارند.

  • نقاشی روی چرم، از دیگر سوغات نفیس و ارزشمند اردبیل است. چون تمام این نقاشی های زیبا، روی چرم گوسفند دباغی شده طراحی می شوند. خرید محصولات چرمی این شهر، ایده خلاقانه ای برای هدیه دادن و سوغاتی هستند.
  • اگر در اردبیل گشت و گذار کرده باشید، حتما پارچه های پشمی آن را دیده اید. این پارچه ها توسط عشایر دشت مغان اردبیل بافته می شوند و در زبان محلی به آن ها (اجاق قراقی) گفته می شود. نقوش اجاق قراقی های مستطیل، ایده ای کاملا ذهنی بوده و از نظر نوع بافت، شبیه به جاجیم هستند.
  • جالب است بدانید که پلاس، صنایع دستی لوکس اردبیلی ها است که می توانید به عنوان سجاده به روزه داران در عید نوروز هدیه بدهید. البته این محصول کاربردی، از پشم بافته شده و یک رو می باشد و برای زیرانداز یا خورجین هم قابل استفاده می باشد.

هیچ سوغاتی، سوغات نصف جهان نمی شود!

در پاسخ به این سوال که کجا بریم و چی بخریم؟ باید بگوییم که:

 اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر، ظرف های لوکس و قیمتی دارد. درواقع مردمان دیار نصف جهان، هنرمندترین مردم جهان هستند که این ادعا با آثار تاریخی و دست سازه های هنری آن ها ثابت می شود.

اصفهانی ها، فقط به لهجه شیرینشان معروف نیستند! بلکه با قدم گذاشتن در بازارهای سنتی و قدیمی این شهر من جمله نقش جهان، سفری به دل خاطرات تاریخی آن ها خواهید داشت.

حجره های میدان نقش جهان؛ داستانی از دستان هنرمند اصفهانی ها برایتان می گوید

هر غرفه از این بازار، ظروف دست سازی را به شما نشان می دهند که با دستان قلم زنان ایرانی تولید می شوند. به طور مثال:

ظروف مسی: سوغات کاربردی اصفهان

در بازار مسگرها، شور و شوق خاصی وجود دارد. فروشگاه ها و مغازه هایی را می بینید که صدای قلم زنی آن ها، فضای بازار را پر کرده است. از طرفی محصولات مسی یا روی هم گذاشته شده اند یا به صورت تکی در ویترین ها چیده شده اند. حتی شاهد گپ و گفت مغازه داران با مشتری ها خواهید بود که به لهجه اصفهانی صحبت می کنند.

استفاده از ظرف های مسی، خاصیت زیادی برای بدن دارد. از طرفی بعضی از خانم های خانه یا رستوران دارها معتقدند که سرو غذا در چنین ظروفی، عطر و طعم دیگری پیدا می کنند. به همین دلیل می توانند ایده خوبی برای سوغاتی یا هدیه دادن باشند. و با خرید ظروف کاربردی، به نزدیکانتان نشان دهید که  چقدر خوش سلیقه هستید.

خوش نویسی: ویژه دوستداران اهل هنر

تابلوهای خوش نویسی که در اصفهان می بینید، یادگاری از دوران هنرمندانی است که به خط خوش می نوشتند. درواقع به همه هنرهای مردم اصفهان، نباید خوش نویسی را از قلم بیندازیم. این اثر هنری می تواند بهانه ای برای تبریک روز تولد یا یادبودی از نصف جهان در خانه های شما باشد.

فیروزه کوبی و نقره فیروزه؛ خاص ترین سوغاتی 1403

  • از دیرباز تا کنون فیروزه نماد آرامش و مهربانی بوده و مس، فلزی با کیفیت، ارزشمند و تزیینی به حساب می‌آید که باعث زیباتر شدن خانه و دکوراسیون می‌شود.
  • صنایع دستی فیروزه، اثر هنری ایرانی می باشند که هنرمندان خوش ذوق با دستانی پرتوان سنگ‌های فیروزه را روی سطح درخشان ظروف مسی پردازش می‌کنند.
  • شبکه بری ظریف و قلمزنی استادانه این اکسسوری های دکوری، با ظرافت و دقت خاصی انجام شده اند. این ظروف در اندازه و ارتفاع متفاوت برای هر سلیقه، چیدمان و طراحی مناسب هستند.
  • پرطرفدار ترین ظروف دکوراتیو که در ایام عید توجه مسافران نوروزی را به خود جلب می کنند عبارتند از: گز خوری فیروزه کوبی، آجیل خوری فیروزه، قندان سیبی ترنج، کاسه و کشکول و ...

ظروف نقره فیروزه؛ هدایایی نفیس و ارزشمند

  • اگر به هنرهای دستی علاقه دارید و ظاهر ظروف یک فاکتور مهم برای شما است، محصولات نقره فیروزه را به شما پیشنهاد می کنیم. این ظروف، طراحی مدرن و چشم نوازی دارند که شبکه بری خاصشان، آن ها را متفاوت تر کرده است.
  • هنرمندان خوش ذوق ایرانی، با تلفیقی از نقره و فیروزه، شاهکار هنری خلق کرده اند که توانسته با دکوراسیون خانه های مختلف سازگار باشد.

صنایع دستی اصفهان آقاجانی

میدان نقش جهان، تجلی بخش هدایای نفیس و ارزشمند است و انتخاب های متعددی را پیش روی شما می گذارد. حتی با خرید از فروشگاه های ظروف دکوراتیو، می توانید محصولات را با بسته بندی های لاکچری به عنوان سوغاتی با خود ببرید.

 

اصفهان؛ زادگاه اصلی هنر میناکاری

فرهنگ ایرانی ها، با دیدن هنر میناکاری، معنا و مفهوم دیگری پیدا می کند. هنرمندان اصفهانی، نقوش مختلف را روی ظروف فلزی از جنس نقره، طلا و مس با رنگ آبی فیروزه ای یا آبی آسمانی طراحی می کنند. در واقع اساتید قلم زنی نصف جهان، تکه ای از آسمان را روی ظروف فلزی برای شما نقاشی کرده اند.

کردستان؛ منبع سوغاتی های ایرانی

مصنوعات چوبی، فرش، گلیم، نمد، ادوات موسیقی

خونگرمی و مهمان نوازی مردم کردستان باعث شده تا یکی از شهرهای منتخب در ایام نوروزی باشد. حتی طبیعت بکر و آب و هوای خوش این شهر، گردشگران و مسافران زیادی را جذب می کند. البته این استان، محصولات معروفی دارد که اشاره به آن ها خالی از لطف نیست.

  • مصنوعات چوبی مردم کردستان مثل شطرنج و تخته نرد، از ماندگارترین سوغاتی های لوکسی است که اگر با خود به خانه ببرید، خاطرات شما همیشه زنده می مانند.
  • فرش، نمد، جاجیم و گلیم فرش های بیجارد این استان در نوع خود بی نظیر و متفاوت هستند که به خارج از کشور نیز صادر می شوند.

سیستان و بلوچستان؛ یکی از اولین شهرها برای سوغاتی

یکی از جاذبه های گردشگری هر سفر، بازارهای آن است. سیستان و بلوچستان هم از این قاعده مستثنا نیست؛ چون همیشه جزو اولین شهرها برای سوغاتی می باشد. خوش ذوقی مردم سیستان باعث شده تا هنرهای دستی متنوعی تولید کنند که بیانگر تاریخ و طبیعت آن ها است.

آثار هنری معروف سیستانی ها، طرفداران زیادی دارد:

پلاس، قالی، جاجیم، گلیم، حصیر و نمد بافی

سوزن دوزی، سکه دوزی و خامه دوزی

ساخت سازهای سنتی قیچک بلوچستان

سفره سازی و لنج سازی

سفال کلپورگان

و ....

صنایع دستی سیستان بلوچستان

سوزن دوزی بلوچستان؛ زینت بخش سفره عقد عروس ها

بلوچی دوزی ها، یکی از ظریف ترین و قدیمی ترین هنر قومیت بلوچ است که طرفداران زیادی دارد. این سوزن دوزی ها، روی پارچه های ساده با طراحی خاصی انجام می شوند و احساسات هنرمندانه زنان بلوچی را به نمایش می گذارند.

تنوع و زیبایی این شاهکار هنری به اندازه ای است که می توانید از آن در تزیین سفره عقد عروس یا عیدی استفاده کنید.

گردشگران، مردم جنوبی ایران را با صنایع دستی کپوبافی می شناسند...

مردم جنوب ایران با برگ درخت خرما، نوعی ظرف دست ساز به اسم کپو می بافند. این اثر هنری کروی (دایره شکل)، توسط زنان روستایی مناطق شوش قدیم و دزفول در دوره ایلامی ها بافته می شد. به همین دلیل تاریخچه ای دیرینه دارد و دارای نشان ملی می باشد.

از این سبد ها می توانید برای نگهداری نان و تزیین آشپزخانه استفاده کنید.

سوالات متداول

  • بهترین تولید کننده های صنایع دستی در اصفهان کدامند؟

میدان شاه، یکی از بازارهای دیدنی برای تفریح و خرید سوغات جذاب است. بنابراین می توانید در حین گشت و گذارهای نوروزی، از ظروف میناکاری، خاتم، فیروزه کوب، نقره فیروزه و ... دیدن کرده وسوغاتی های مختلفی را خریداری کنید.

همچنین فروشگاه های معتبری مثل برند آقاجانی، و همچنین وب سایت شرکت آقاجانی aghajani.net با تولید اکسسوری های دکوراتیو نقره فیروزه و فیروزه کوبی، میزبان شما عزیزان در سال جدید است.  است.

ظروف آقاجانی، به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت و زیر ساخت مرغوب، در دسته بندی سوغاتی های ماندگار و ارزشمند قرار می گیرند. این محصولات دارای ضمانت نامه کتبی 5 تا 10هستند و شناسنامه اصالت کالا دارند.

  محصولات آقاجانی دارای مواد اولیه با کیفیت،  ضمانت‌نامه (10 تا 5 سال)، روش‌های پرداخت متنوع، نمایندگی‌های رسمی در ایران و جهان و... است.

  • از برند آقاجانی چه سوغاتی هایی می توان خرید؟

ظروف (vip) آقاجانی عبارتند از: آجیل خوری نقره فیروزه، پک صراحی، ست هفت سین نقره، قندان سلجوقی و ...

این مجموعه با بسته بندی های اختصاصی و کالکشن عیدانه خود، هدایای لوکس و قیمتی را تقدیم مسافران و گردشگران خارجی می کند تا با آن ها، خاص بودن را به دیگران هدیه دهید

شما عزیزان می توانید نه تنها در اصفهان، بلکه در شهرهای دیگر هم، خرید متفاوت و جذابی از این برند داشته باشید. (صنایع دستی آقاجانی دارای بیش از 90 نمایندگی داخلی و 6 نمایندگی رسمی خارجی است.)