امروزه بسیاری از تلفن­های همراه و لوازم جانبی بدون یک وال­شارژرِ همراه با دستگاه به بازار عرضه می­شوند، در نتیجه نیاز به خرید یک شارژر همه فن حریف و باکیفیت بیش از پیش حس می­شود. در بازار معمولا این محصول با عناوینی مانند شارژر موبایل، کلّگی شارژ، و شارژر نام برده می­شود.

در ابتدا لازم است بدانیم بر اساس نیازهای خود و مشخصات دستگاه­هایی که قصد شارژ آن­ها را داریم، به چه شارژری با چه فاکتورهایی نیاز خواهیم داشت. مهم­ترین موردی که در ابتدا باید به آن توجه کرد، تکنولوژی شارژ مورد استفاده توسط گوشی هوشمند و سایر دستگاه­ها و حداکثر سرعت شارژ آن­ها بر اساس وات است. همچنین احتمالا نیاز به توجه به ولتاژ و آمپرهای تحت پشتیبانی دستگاه خواهید داشت. در صورت نیاز به شارژ همزمان دو یا چند وسیله، توجه به تعداد درگاه­های شارژر و نوع آن­ها (Type-A و Type-C) و همچنین میزان حداکثر توان شارژدهی درگاه­ها در صورت استفاده همزمان لازم است. سایر موارد مورد توجه شامل وجود یا عدم وجود کابل شارژ همراه شارژر و نوع، طول و حداکثر توان کابل شارژ، نوع دوشاخه، استانداردهای حفاظتی، اندازه، وزن و جنس بدنه و طراحی محصول، اصالت کالا، تولیدکننده و خدمات پس از فروش خواهد بود.

 

انواع تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ

با افزایش ظرفیت باتری­های تلفن­های همراه و افزایش طول مدت شارژ شدن آن­ها با استفاده از شارژرهای معمولی که نهایتا به توان 10 الی 12 وات (به صورت 5 ولت 2 آمپر، 2.1 یا 2.4 آمپر) محدود می­شوند، تولیدکنندگان مختلف جهت شارژ سریع­تر و افزایش طول عمر باتری دستگاه، چند تکنولوژی را وارد دنیای محصولات دیجیتال کرده­اند که معمول­ترین آن­ها تکنولوژی Quick Charge شرکت کوالکام (شناخته شده با عبارت QC) که از برخی تکنولوژی­های شارژ سریع تولیدکنندگان دیگر نیز پشتیبانی می­کند (برای مثال Adaptive Fast Charge سامسونگ، Mi Fast Charge شیائومی، Boost Master ایسوس و ...)، و تکنولوژی پاور دلیوری شرکت کوالکام (با عبارت PD) است. هر دوی این تکنولوژی­ها بر اساس نیاز دستگاه و میزان شارژ و دمای باتری و تحت بار بودن یا نبودن آن، دائما شدت شارژ را با تغییر ولتاژ و جریان تغییر داده و شارژ دستگاه را در کوتاه­ترین زمان ممکن میسر می­سازد.

همچنین بسیاری از لوازم جانبی که دارای ظرفیت باتری کمتر بوده و شارژ آن­ها زمان­بر نیست یا حتی زمان­بر بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار نیست، همچنان از تکنولوژی قدیمی­تر شارژ معمولی 5 ولت با شدت جریان­های متفاوت تا حداکثر 2 الی 2.4 آمپر استفاده می­کنند، بدین منظور تکنولوژی­های شارژ سریع همچنان دارای قابلیت شارژ معمولی برای دستگا­هایی از این قبیل یا شارژ دستگاه­هایی با تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی نشده توسط شارژر هستند. همچنین برخی از شارژرهای بازار از چند تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می­کنند تا از نیاز به چند شارژر برای دستگاه­های مختلف جلوگیری شود.

تفاوت تکنولوژی Quick Charge و Power Delivery

دو تکنولوژی QC و PD از یکدیگر متفاوت بوده و در نسخه­های (ورژن­های) مختلف از ولتاژها و جریان­های مختلفی جهت شارژ استفاده می­کنند و با معرفی نسخه­های جدیدتر علاوه بر پشتیبانی از نسخه­های قبلی، پشتیبانی از توان­های بالاتر نیز اضافه می­شود. همچنین هرچند که در نگاه اول تفاوت چندانی بین این دو تکنولوژی دیده نمی­شود، اما هر یک دارای قابلیت­های خاص خود خواهند بود. برخی محصولات صرفا از یک تکنولوژی پشتیبانی کرده و نیاز به شارژر با این قابلیت را دارا هستند.

برای مثال گوشی­های آیفون 8 به بعد صرفا با استفاده از شارژر PD قابلیت شارژ سریع داشته و با استفاده از شارژری که صرفا از QC پشتیبانی می­کند، محدود به شارژ ساده یا غیر فست خواهند شد. همچنین کابل شارژر مورد استفاده باید به صورت Type-C به لایتنینگ (یا Type-C به Type-C در مدل­های جدید که درگاه Type-C جایگزین درگاه لایتنینگ شده) بوده و قابلیت پشتیبانی از PD را داشته باشد. از دیگر خصوصیات کاربردی فناوری PD قابلیت شارژ دو طرفه بوده و یک پورت می­تواند به طور همزمان به عنوان ورودی و خروجی استفاده شود (که معمولا در پاوربانک­های دارای درگاه Type-C و دارای قابلیت PD در مشخصات پاوربانک قابلیت استفاده از این درگاه به عنوان ورودی و خروجی ذکر می­شود).

از طرفی حداکثر توان اسمی آخرین نسل از PD به 240 وات ساعت رسیده که در مقایسه با QC با حداکثر توان 100 وات برتری دارد (در استاندارد جدید QC5.0 دسترسی به توان­های بالاتر از 100 وات امکان­پذیر شده است). البته برخی تولیدکنندگان به صورت اختصاصی از توان­های بالاتر از 100 وات نیز در محصولات بالارده خود استفاده می­کنند، اما در حال حاضر در عموم محصولات بازار از توان­های پایین­تر (معمولا 15 الی 65 وات) متناسب با نیاز محصول استفاده می­شود.

تکنولوژی­های دیگری که از روش­های متفاوت (مانند افزایش و کنترل جریان با استفاده از ولتاژ ثابت) و به صورت انحصاری توسط برخی تولیدکنندگان استفاده می­کنند نیز وجود دارد اما با توجه به سهم کمتر آن­ها از بازار از پرداختن به آن خودداری می­کنیم. از جمله این تکنولوژی­ها می­توان به SuperCharge هواوی، SuperVOOC اوپو، Warp وان پلاس و ... اشاره نمود.

به مرور تولیدکنندگان لپتاپ نیز استفاده از پورت شارژ اختصاصی را کنار گذاشته و به استفاده از پورت Type-C با پشتیبانی از PD با توان­های بالا روی می­آورند. البته در ابتدا باید از وجود این قابلیت روی لپتاپ و مشخصات شارژر مورد نیاز مطمئن شد و بدون اطمینان از آن به اتصال شارژر به پورت Type-C اجتناب نمود، چرا که امکان ورود آسیب به دستگاه در صورت عدم پشتیبانی وجود دارد، همچنین در صورت وجود شارژر فابریک همراه با دستگاه، استفاده از همان شارژر به دلیل تناسب کامل با نیاز دستگاه بهترین گزینه است.

در برخی مدل­ها نیز از شارژر اختصاصی با توان بالاتر جهت انجام کار­های سنگین استفاده شده و قابلیت شارژ از طریق Type-C در صورت عدم دسترسی به شارژر اختصاصی دستگاه یا نیاز به شارژ توسط پاوربانک متناسب با دستگاه به عنوان گزینه دوم مهیا شده است. در نتیجه با یکسان شدن تکنولوژی و پورت شارژ دستگاه­ها، نیاز به تعدد شارژر­ها و کابل­ها به مرور در حال برطرف شدن است.

انواع شارژر­ با کیفیت مک دودو، کینگ استار و سیبراتون

یکی از گروه­های متنوع محصولات این برندها که در زمینه تولید لوازم جانبی با کیفیت و با استانداردهای جهانی فعالیت می­کنند، شارژرهای دیواری است. مدل­های مختلفی از شارژرها با توان­ها و قابلیت­های مختلف برای کاربردهای متفاوت توسط این برندها روانه بازار شده است که شرکت متین با سابقه‌ای درخشان در زمینه ارائه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش ایده‌آل برای مشتریان خود، این شارژرها را به مدت 1 سال بصورت یکپارچه در سراسر کشور گارانتی کرده است.