قیمت

در این مقاله سعی میکنیم در مورد قیمت لیر و اهمیتی که میتواند در سفر به ترکیه برای شما داشته باشد صحبت کنیم .

لیر واحد پول ترکیه میباشد و شما میتوانید این واحد پول را از صرافی ها به راحتی تهیه فرمایید.

اگر شما نیز مقدمات سفر به ترکیه را فراهم کرده اید مطمئنا نیاز به همراه داشتن لیر در سفر خود خواهید داشت .

قیمت لیر :

واحد پول ترکیه نیز به علت مشکلات اقتصادی در چند سال گذشته دچار افت ارزش نسبت به دلار شده است .

اگر بخواهیم نسبت لیر به تومان را مورد بررسی قرار دهیم ، بایستی اعلام کنیم که این نسبت در چند سال گذشته دچار نوسانات زیادی بوده است و با توجه به شرایط اقتصادی خاص ، این نسبت کم یا زیاد شده است .

قیمت لیر در بازار در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله برابر با 2,675 تومان است.

این نرخ توسط وبسایت الان چند ارائه میشود و میتوانید جهت مشاهده قیمت لیر به صورت لحظه ای به این وبسایت مراجعه فرمایید.

آیا درسفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار ؟

ترکیه

این سوال که لیر به همراه خود داشته باشیم یا دلار ، مطمئنا سوال بسیاری از مسافران به ترکیه میباشد.

مطمئنا در مرحله اول شما باید مقداری لیر به همراه خود داشته باشید چرا که واحد پول کشور ترکیه لیر است و شما برای تامین مایحتاج خود حتما به این واحد پولی نیاز خواهید داشت.

ولی با توجه به نوسانات این ارز ، بهتره که در کنار مقداری لیر ، دلار نیز به همراه خود داشته باشیم تا بتوانیم ارزش پول خود را حفظ نماییم. و در مواقع نیاز اقدام به تبدیل دلار به لیر نماییم.

مورد دومی که بایستی در نظر داشته باشید این موضوع است که در ایران دلار در اکثر صرافی ها وجود دارد ولی تعداد صرافانی که لیر نیز ارائه میدهند کمتر میباشد.

با توجه به زیاد بودن دلار در صرافی ها تفاوت قیمت خرید و فروش ، معمولا کمتر از 2 درصد میباشد در حالی که تفاوت قیمت بین خرید و فروش لیر معمولای بالای 5 درصد بوده و در برخی مواقع حتی به 10 درصد نیز میرسد .

با در نظر گرفتن این موارد شما میتوانید برای سفر به ترکیه به جای خرید لیر اقدام به خرید دلار در ایران نمایید تا متوجه ضرر ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش لیر نشوید.

ولی این شرایط در این لحظه صادق میباشد و شما بایستی به هنگام سفر این موارد را بررسی کنین و ببینین به همراه داشتن کدام واحد پولی به نفع شما خواهد بود .

هر چند همان طور که در بالا نیز اشاره شد بهتره مقداری لیر نیز بدون توجه به ضرر و زیان به همراه خود داشته باشید.

یک مورد دیگر نیز که بایستی به آن توجه داشته باشیم این مورد است که اگر شما همه پول خود را به لیر تبدیل کنین ممکن است که به هنگام بازگشت مقداری زیادی لیر بدون خرج کردن در جیب خود داشته باشید .

خب با توجه به اینکه اکثر مردم در ایران برای حفظ ارزش پول خود دلار یا طلا در نزد خود نگهداری میکنند ، و شما نیز احتمالا جزو همین افراد باشید و بنابراین آن مازاد لیر در انتهای سفر را یا بایستی به همان صورت لیر نگهدارید که مطمئنا با توجه به شرایط اقتصادی ترکیه و افت ارزش لیر در مقابل دلار چندان معقولانه به نظر نمیرسد. و یا اینکه تبدیل به دلار کنین که کارمزد زیادی را برای این نقل و انتقال در برخواهد داشت.

ارزهای جایگزین لیر و دلار در سفر به ترکیه

سفر به ترکیه

علاوه بر دلار شما میتوانید یورو و یا ارزدیجیتال نیز به همراه خود داشته باشید ، ارز تتر تقریبا همان معادل دلار میباشد و شما میتوانید برای اینکه نگرانی از بابت حمل پول نقدی نداشته باشید به جای دلار تتر به همراه خود داشته باشید که یکی از ارزهای دیجیتالی به اصطلاح استیبل کوین میباشد.

پیشنهاد میشود اگر قصد استفاده از تتر را دارین ، قبل از سفر به ترکیه چند بار تجربه استفاده از این ارز را داشته باشید و اطلاعاتی در مورد این ارز به دست آورید و از کارمزدهایی که برای انتقال و تبدیل به دلار و لیر وجود خواهد داشت اطلاعاتی به دست آورید.

میتوانید قیمت دلار و انواع ارزها را از سایت alanchand.com مشاهده نمایید.

در ترکیه، کجا دلار را به لیر تبدیل کنیم؟

همانند ایران صرافی هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است که توصیه میشود به همین صرافی های مراجعه شود . صرافی ها در ترکیه با نام doviz شناخته میشوند.

توجه فرمایید که به هیچ وجه تبدیل پول خود را در فرودگاه انجام ندهید چرا که کارمزد بیشتری برای تبدیل واحد پولی باید پرداخت کنین.

البته قبل از سفر به ترکیه اطلاعاتی در مورد روزهای تعطیل صرافی ها به دست آورید . اگر سفر شما زمانی است که مصادف با تعطیلی های چند روزه صرافی ها در ترکیه میابشد ، مقدار لیر بیشتری با خود به همراه داشته باشید.