مشکل کمبود توجه و تمرکز با علائمی مانند بی توجهی، بی قراری، بی نظمی، ناتوانی در مدیریت زمان، گم کردن وسایل، بی قراری در صف انتظار، عجله، مشکل در اتمام کار و بی حوصلگی، خود را نشان می دهد. وضعیتی که عمیقاً زندگی بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. عدم تمرکز در بزرگسالان منجر به وخامت روابط و مشکلات در زندگی تجاری می شود و این مشکل صرفا به دوران کودکی محدود نمی گردد. با افزایش سن، کارهایی مانند دویدن، کوهنوردی و مطالعه کمتر می شود، اما به جای این امور، اموری مانند کار ناکارآمد، ناتوانی در انجام کار، رانندگی خطرناک در ترافیک و سوء مصرف مواد نمایان می شود و همینجاست که عدم تمرکز و بی حوصلگی هم خودنمایی می کند.
تمرکز
 

تمرکز چیست؟

تمرکز، در واقع توانایی زوم کردن دقت و توجه خود به انجام یک کار، بدون اینکه فرد تحت تأثیر محرک های داخلی و خارجی قرار گیرد، می باشد. منبع 1 :tabb 
گیجی و عدم تمرکز زمانی رخ می دهد که مشکلات مختلفی در حفظ دقت و توجه وجود داشته باشد. اگرچه این وضعیت در شرایط امروزی بسیار عادی است، اما می توان اقدامات احتیاطی مختلفی را جهت بهبود آن انجام داد.
در اینجا اقدامات و تکنیک های لازم جهت بهبود و درمان عدم تمرکز در طب سنتی و مدرن را آورده ایم:
به عبارت دیگر مشکل یا اختلال عدم تمرکز در بزرگسالان و کودکان تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار می گیرد و روش های حل چند مرحله ای وجود دارد. رعایت لیست زیر تا حد امکان به شما امکان می دهد با مشکل تمرکز موجود کنار بیایید و تمرکز خود را افزایش دهید.
تکنیک های تمرکز
    1. توسعه تکنیک های تمرکز شخصی، ایجاد لیست وظایف و انجام ندادن بیش از یک کار به طور همزمان، در افزایش تمرکز موثر است.
    2. تغذیه سالم قدرت تمرکز را افزایش می دهد.
    3. خواب منظم و کامل قدرت تمرکز را بالا برده و اختلالات تمرکز را کاهش می دهد.
    4. تمرینات منظم مغز، حل پازل و انجام بازی های فکری تاثیر بسیار قوی در افزایش تمرکز دارند. به عنوان مثال، بازی های زیر تمرین های علمی هستند که برای توسعه تمرکز طراحی شده اند. می توانید آن را به سرعت امتحان کنید.
    5. انجام ورزش، پیاده روی و فعالیت های بدنی مشابه نیز در بین تمرینات تمرکز حائز اهمیت است.
    6. مشکلات تمرکز و توجه مشابه را می توان با داروی عدم تمرکز و اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) که توسط روانپزشکان متخصص تجویز می شود، درمان کرد.
با تکنیک های تمرکز بالا، درمان مشکل تمرکز با یا بدون دارو اعمال می شود. این 6 مورد برای حل مشکل تمرکز بسیار موثر است. همچنین می توانید میزان پیشرفت خود را با تست های مختلف تمرکز و گزارش های تمرین اندازه گیری کنید.
افزایش تمرکز
افزایش تمرکز با بازی های هوش و توجه و دقت که مغز را تمرین می دهد!
بدون شک لذت بخش ترین روش درمانی در بین تمرینات تمرکز، انجام بازی است. برخی از بازی‌هایی که بزرگسالان یا کودکان اغلب ترجیح می‌دهند، باعث افزایش تمرکز می‌شوند. اهمیت بازی ها اغلب در میان تمرینات تمرکز مورد تاکید قرار می گیرد، زیرا تمرکز بر روی یک کار لذت بخش بسیار آسان تر است. در واقع، روانشناسان، روانپزشکان یا متخصصان رشد کودک تمرینات مغزی مختلفی را در قالب بازی، تقریباً مانند دارو، تجویز می کنند (توصیه می کنند). می‌توانید از بازی‌های فناوری که بر اساس تکنیک‌های تمرکز توسعه یافته‌اند، پشتیبانی دریافت کنید.
چرا اختلالات تمرکز رخ می دهد؟
اختلالات خوردن و بی خوابی از جمله دلایل قوی عدم تمرکز و تمرکز هستند. در کنار این موارد، ممکن است مشکلات تمرکز ناشی از عوامل ژنتیکی نیز وجود داشته باشد . بزرگترین محرک برای تمرکز مشکلات و مشکلات تمرکز، فناوری است.
تکنولوژی امروزی می تواند منجر به عدم تمرکز و تمرکز در افراد شود. دلیل این امر این است : اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی، زنگ ساعت، اعلان پیام کوتاه، اعلان تماس، محرک‌های داخلی خودرو و محرک‌های بیرونی مانند بوق، نشانگرهای ترافیک، مناطق عمومی، صداهایی که دائماً می‌شنویم و به طور کلی همه محرک‌ها. با این همه محرک، تمرکز روی یک کار دشوار می شود. پس از مدتی، ممکن است حتی در دفاتر ساکت خود با مشکلات تمرکز مواجه شویم، زیرا توانایی ما در تمرکز ضعیف می شود.
اگرچه فناوری ویژگی هایی دارد که ما را از تمرکز باز می دارد، اما این به ترجیحات ما مربوط می شود. به همین ترتیب، می‌توان با استفاده از فناوری، توانایی تمرکز و تمرکز خود را بهبود بخشید.
برخی از مشکلاتی که افراد مبتلا به نقص توجه و تمرکز در زندگی روزمره با آن مواجه هستند به شرح زیر است:
عدم رعایت دستورالعمل ها و اتمام کار
مشکل در توجه به جزئیات و ناتوانی در نشستن
شکست در کارهایی که نیاز به تمرکز طولانی مدت دارند
مرتباً شغل خود را تغییر دهید
به تعویق انداختن، به تاخیر انداختن، به تعویق انداختن کاری که باید انجام شود
مشکل در سازماندهی وظایف و فعالیت ها
مشکل در گوش دادن به صحبت های طرف مقابل در حین صحبت کردن
ناتوانی در به خاطر سپردن مکالمات
قبل از تکمیل سوال پاسخ دهید
بی توجهی به جزئیات و فعالیت ها در موقعیت های اجتماعی
قطع صحبت یا دخالت در کار دیگران
پول خود را ناگهانی هدر می دهند و یا برنامه ها را بدون اطلاع قبلی کنسل می کنند.
مدام احساس ناامنی و بی قراری می کند
forbrain مشکلات بزرگسالان را تعیین می کند و برنامه توسعه مهارت های شناختی را متناسب با نیاز آنها تهیه می کند  . این برنامه همچنین شامل توسعه استراتژی های مختلف و مطالعات آگاهی با بزرگسالان است.
برنامه توسعه مهارت های شناختی (آموزش مغز) ; همچنین شامل تمرینات مغزی برای توسعه مهارت هایی مانند توجه پایدار، توجه انتخابی و توجه تقسیم شده است . برخی از مهارت های مربوط به توجه و مشکلاتی که در این زمینه ها می توان تجربه کرد به شرح زیر است:
    توجه پایدار : توانایی ماندن در کار. به عنوان مثال، در انجام کار معین به موقع در محل کار مشکل دارید.
    توجه انتخابی: توانایی مقاومت در برابر عوامل حواس پرتی و تمرکز بر محرک یا کار مورد نظر. به عنوان مثال، ناتوانی در تکمیل یک کار به دلیل نویز یا رویداد دیگری در حین انجام یک کار.
    توجه تقسیم شده: توانایی تقسیم توجه به وظایف مختلف. توانایی انجام دو یا چند کار به طور همزمان است. به عنوان مثال، هنگام صحبت کردن با تلفن، در یادداشت برداری مشکل دارید.
آموزش مغز  با موفقیت تضمین شده در forbrain برای نیازهای بزرگسالان با مشکلات توجه و/یا تمرکز اعمال می شود.
علل و علائم عدم تمرکز در کودکان
شکایات خانوادگی مانند اینکه چرا فرزندم نمی تواند در مدرسه تمرکز کند، کودک من حواس پرت است و ... بسیار رایج می باشد. عدم تمرکز و حواس پرتی باعث می شود کاری که شروع شده تمام نشود یا دیر تکمیل شود. بنابراین، چگونه متوجه می شوید که آیا کودک شما تمرکز ندارد، آیا حواسش پرت شده است؟
یادگیری
آنچه در زیر می نویسیم و برخی حرکات از این دست نشان دهنده علائم عدم تمرکز در کودکان است.
کودکی که آرام نشسته است
عدم خودسازماندهی و گم کردن وسایل به طور مداوم
مشکل در تکمیل تکالیف مدرسه
ضعف در دست خط
مشکل در یادگیری
پرخاشگری، تحریک پذیری و بدبینی
مشکل در دوست یابی
دست و پا چلفتی هنگام دویدن یا پریدن، حرکات حرکتی ضعیف
کودکان با کمبود توجه و تمرکز، در یادگیری مشکل دارند.
علت بی حوصلگی و عدم تمرکز چیست؟
کمبود خواب یا الگوی خواب معمولی
رژیم گرفتن
استفاده بیش از حد از تلویزیون، تبلت
کمبود آهن یا بیماری های دیگر
اگر فرزند شما مدرسه را شروع کرده و در تمرکز مشکل دارد، مشورت با پزشک مفید خواهد بود. با این حال، اگر شما این را ترجیح نمی دهید، مجموعه های تقویت هوش و توجه بر اساس گروه های سنی مختلف تقسیم بندی می شوند. می توانید ست مناسب سن کودک خود را انتخاب کنید.
به عنوان مثال، می توانید توسعه هوش-توجه (9-14 سال) را بررسی کنید.
خانواده برای بهبود تمرکز کودک چه باید بکند؟
اولین کاری که باید انجام دهید این است که الگوهای خواب او را به خوبی مرتب کنید. زیرا کودک در سن دبستان به 10-11 ساعت خواب در روز نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر فکر می کنیم فرزند شما ساعت 7 صبح از خواب بیدار می شود، باید ساعت 9 شب به رختخواب برود. 
شما باید از یک رژیم غذایی متعادل مراقبت کنید.
شما باید برای او محدودیت هایی هم در نظر داشته باشید.
نام بیماری عدم تمرکز چیست؟
کودکان مبتلا به ADHD (اختلال بیش فعالی و کمبود توجه) ممکن است در تمرکز یا ثابت ماندن مشکل داشته باشند. برخی از کودکان مبتلا به ADHD ممکن است نه تنها در خانه بلکه در مدرسه و اجتماع نیز با مشکلاتی مواجه شوند.
ADHD می تواند باعث شود کودک بسته به بیش فعالی که دارد به روش های مختلفی عمل کند. مثلا؛ کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در مقایسه با سایر کودکان در دوست یابی مشکل داشته باشند.
تست عدم تمرکز در بزرگسالان
هدف از تست های توجه، اندازه گیری میزان حواس پرتی یا عدم تمرکز افرادی است که نمی توانند تمرکز کنند.
انواع مختلفی از تست های تمرکز وجود دارد. تست هایی مانند یافتن تفاوت بین دو تصویر، یافتن حرف یا عدد متفاوت در جدول با حروف یا اعداد یکسان می تواند مشکل عدم تمرکز فرد را آشکار کند.