نپال، سرزمینی اسرارآمیز در دامنه‌های هیمالیاست که هر لحظه در آن می‌تواند یک ماجراجویی تازه برای شما رقم بزند. از عجایب تاریخی گرفته تا دیدنی‌های مهیج طبیعی و طبیعت بکر و کوهستانی؛ همگی این‌ها، چیزهایی هستند که در سفر به نپال با آن‌ها روبرو خواهید شد.

اسم کوه اورست قطعا به گوش‌تان خورده است. اورست یکی از دیدنی‌های کشور نپال است. همین یک مورد شاید برای انتخاب نپال برای سفر و شروع ماجراجویی در آن کافی باشد؛ حالا بماند که چندین دیدنی جذاب دیگر نیز در این کشور وجود دارد که حتی اگر علاقه‌مند به کوه و کوهنوردی نباشید نیز می‌توانید به شوق آن‌ها راهی نپال شوید. 

تنوع فرهنگی و نژادی هم یکی دیگر جذابیت‌های نپال است. این کشور بین چین و هند قرار دارد و همین هم باعث می‌شود که در این کشور با فرهنگ‌های متفاوتی روبرو شوید.

اگر می‌خواهید همه عجایب نپال و بهترین جاهای دیدنی این کشور را ببینید و همچنین، بهترین فصل سفر به نپال را برای رفتن به این مقصد جذاب پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم در یک سفر گروهی با تور نپال بامبو و همراه با یک راهنمای تور کاربلد، این تجربه شگفت‌انگیز را داشته باشید.

اما پیش از اینکه بار سفر ببندید، بیایید نگاهی بیندازیم به عجایبی در نپال که حتما باید آن‌ها را ببینید.

عجیب ترین چیزهایی که در نپال می‌بینید

الهه کوماری از عجایب نپال

نپال سرزمین عجایب است! در هر قدمی که برمی‌دارید، احتمال این که با یک چیز عجیب روبرو بشوید یا یک چیز عجیب از تاریخ و فرهنگ این منطقه بشنوید، وجود دارد. اما چه چیزهایی؟ در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • پرستش الهه زنده: مردم بخش‌هایی از نپال معتقد هستند که یک الهه به نام تالِجو (Taleju) در بدن یک دختر نابالغ به نام کوماری (Kumari) زندگی می‌کند! این چه معنایی دارید؟ یعنی یک دختر نابالغ از یک خانواده که معمولا از کشیش‌ها هستند، انتخاب می‌شود و به عنوان الهه مورد پرستش قرار می‌گیرد! عجیب است نه؟ نکته عجیب‌تر در مورد این ماجرا اینکه این الهه‌ها معمولا در سن ۳ سالگی انتخاب می‌شوند و وقتی به ۱۳ یا ۱۴ سالگی می‌رسند، از این مقام کنار گذاشته می‌شوند!
  • افسانه Yeti: اسم یتی را شاید شنیده باشید؛ یک مرد برفی بزرگ که در کوهستان هیمالیا زندگی می‌کند. این افسانه در بین مردم نپال رواج دارد که یتی واقعی است و حتی در یک معبد بسیار زیبا، یک جمجمه واقعی از آن در محفظه نگهداری می‌شود!
  • پایان دنیا: جایی در غرب نپال را به نام دولپو علیا (Upper Dolpo) می‌شناسند. بسیاری از پیروان مذهب بودا اعتقاد دارند که این بخش، تکه‌ای از بهشت است. رسیدن به این منطقه دشوار است و همین هم باعث می‌شود که مردم فکر کنند در این نقطه می‌توانند با آسودگی منتظر پایان دنیا باشند!
  • سگ‌های مقدس: در بسیاری نقاط جهان، سگ‌ها موجوداتی دوست داشتنی محسوب می‌شوند که به عنوان یک دوست و همراه در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. در نپال هم همینطور است؛ اما با کمی تفاوت. در نپال سگ‌ها مقدس هستند! تا جایی که در یک روز خاص، ارتباط بین انسان و سگ‌ها جشن گرفته می‌شود.
  • قدیمی‌ترین فسیل نهنگ: قبل‌تر گفتیم که نپال در دامنه‌های هیمالیا قرار دارد. درست است؟ حالا می‌توانید قبول کنید که در دره کالی گانداکی (Kali Gandaki) نپال، قدیمی‌ترین فسیل نهنگ جهان کشف شده است؟ شاید قبول کردنش سخت باشد اما بسیاری از زمین‌شناسان معتقدند که نپال زمانی کف یک اقیانوس بوده است! در این دره البته فسیل‌های مهم دیگری نیز کشف شده است.

عجیب‌ ترین دیدنی های تاریخی و طبیعی نپال

زادگاه بودا از عجایب نپال

اما علاوه بر عجایب فرهنگی و تاریخی جذاب، جذاب‌ترین جاهای دیدنی نپال که در سفر به این کشور حتما باید از آن‌ها دیدن کرد، کدامند؟ بیایید اینجا به برخی دیگر از عجایب نپال اشاره کنیم که از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور هستند:

زادگاه بودا

بودا کجا به دنیا آمده است؟ این سوالی است که برای جواب به آن، باید به نپال سفر کنید و بعد به زیارتگاه لومبینی (Lumbini) بروید. نپالی‌ها اعتقاد دارند که این معبد جایی است که بودا در سال ۶۲۳ قبل از میلاد مسیح در آن متولد شده است. در این معبد قدیمی که بسیار هم معبد مهمی برای نپالی‌هاست، دست‌نوشته‌هایی وجود دارد که به موضوع تولد بودا و مسیری که طی کرده، اشاره دارد. 

معبد میمون

برای این که بتوانید معبد سوایامبونات یا معبد میمون‌ها را ببینید، راه سختی پیش رو دارید. باید حدود ۳۶۵ پله بالا بروید تا به سوایامبونات (Swayambhunath) برسید. البته که ارزشش را دارد. بعد از گذراندن این مسیر، با چندین میمون که از شما استقبال می‌کنند، روبرو می‌‎شوید! این معبد یکی از معابد مهم برای بوداییان نپال است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین معابد این آیین محسوب می‌شود.

میدان‌ دوربار 

احتمالا بعد از اورست، میادین دوربار معروف‌ترین جاذبه دیدنی نپال هستند. میدان دوربار (Durbar) به معنی کاخ یا دربار، به اماکنی گفته می‌شود که مقابل کاخ‌های سلطنتی نپال قرار داشته‌اند و شامل معابد، بت‌ها، مجسمه‌ها، حیاط‌های باز و آب‌نماهای مختلفی با طراحی‌های متنوع بوده‌اند. در نپال ۳ میدان دوربار در سه شهر کاتماندو (Kathmandu)، پاتان (Patan) و بختاپور (Bhaktapur) قرار دارد که هر سه جزو میراث جهانی یونسکو هستند.

در سفر به نپال، باید حتما از میادین دوربار دیدن کنید و زمان مناسبی هم به آن اختصاص دهید. این منطقه بخش‌های مهمی از تاریخ نپال را پیش چشمان شما می‌آورد.

بام جهان

اورست زیبا، بام جهان! اورست نه تنها مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه نپال است، بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جهان نیز شناخته می‌شود. به اورست بام جهان می‌گویند؛ بلندترین کوه روی کره زمین. 

می‌توانید تصور کنید در مرتفع‌ترین نقطه جهان ایستاده‌اید؟ البته اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید و یا به صورت تفریحی به نپال می‌روید، احتمالا به این راحتی نمی‌توانید به نوک قله اورست برسید. اما همین که از پایین به آن کوه بلند نگاه کنید و در دامنه آن، گشت و گذار کنید، خودش دستاورد بزرگی است!

دهکده ناگارکوت

دهکده ناگارکوت (Nagarkot) یکی از بهترین جاها برای اقامت در جریان سفر به نپال است. چرا؟ چون این دهکده همه چیز دارد! از دیدنی‌های تاریخی گرفته تا طبیعت زیبا. چشم‌انداز هتل‌ها و اقامتگاه‌های ناگارکوت رو به اورست است و صبح‌ها می‌توانید طلوع آفتاب را با نمایی از اورست زیبا ببینید. این منطقه اقامتگاه باستانی بسیاری از امپراتورهای قدیمی نیز بوده است.

مرتفع‌ترین یخچال طبیعی جهان

مرتفع‌ترین یخچال طبیعی در جهان، یخچال خومبو (Khumbu Glacier)، جایی در منطقه اورست قرار دارد. کوهنوردان برای صعود به قله اورست، به این یخچال هم سر می‌زنند. پارک ملی طبیعی این منطقه یکی از زیبا‌ترین مناظر طبیعی را دارد. اگر به کوهنوردی علاقه داشته باشید، می‌توانید زمانی را در سفر به این منطقه اختصاص دهید و از آن دیدن کنید.

جمع‌بندی

عجایب، نقاط دیدنی و طبیعت نپال به همین چند مورد ختم نمی‌شود. جاهای دیدنی و عجایب فرهنگی و تاریخی بسیاری وجود دارد که شما را در سفر به نپال شگفت‌زده خواهد کرد. همراهی با یک تور حرفه‌ای و یک تولیدر کاربلد می‌تواند این تضمین را به شما بدهد که هیچ کدام از این عجایب و جذابیت‌ها را از دست ندهید؛ خصوصا اگر اولین بار است به این کشور سفر می‌کنید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات تور نپال و ثبت‌نام در تورهای گروه بامبو اکوتور، به آدرس bambooecotour.com مراجعه کنید.