شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی در شهریور۹۷ + فهرست بانکها : از امروز هجدهم ماه شهریور، فروش ارز مسافرتی در شعبه های منتخب بانک ملی ایران شروع شده و میتوان با ارائه دادن مدارک مورد نظر، ارز مورد نیاز را از این بانک تهیه کرد.

روابط عمومی بانک ملی ایران در خصوص بانک های ارائه دهنده ارز دولتی اعلام کرد که در شعبه های زیر، ارز مسافراتی به فروش می رسند :

  • میرداماد
  • مرکزی
  • هفتم تیر
  • استاد معین
  • کاشف
  • بازار
  • امام حسین(ع)

دریافت ارز مسافرتی تا 5000 یورو امکان پذیر بوده و خریدار برای گرفتن این ارز باید بلیط، گذرنامه و روادید مورد نظر را به بانک و یا صرافی ارائه دهد.

  • طبق بخشنامه ای که از بانک مرکزی آمده، ارز مسافراتی، دانش آموزی، دانشجویی، درمانی، حق عضویت و ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی، محافل علمی، هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه کرایه و اشتراک شبکه های اطلاعاتی یعنی اینترنت و رویترز، هزینه برگزار کردن همایش های بین المللی و اهدای جوایز جشنواره ها، مسابقات و هزینه انجام آزمایش های علمی و فنی، فرصت مطالعاتی، هزینه شرکت کردن در نمایشگاه های خارج از کشور و حق الوکاله دعاوی خارجی از جمله مواردی هستند که در صرافی ها تامین می شوند.

براساس تصمیمات جدید برای ارز مسافرتی، شرایط بازار ارز بهتر خواهد شد

بسیاری از موارد دیگر هستند که صرافی ها اجازه انجام آنها را برای تبدیل کردن مانده ریالی ناشی از خریدن ارز اتباع خارجی دارند مثل تامین ارز انتشار آگهی در کشورهای خارجی و گرفتن گواهی بین المللی، هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه های خارجی، ثبت نام و شرکت در امتحان های علمی و تخصصی خارج از کشور، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران،هزینه شرکت های اعزام کننده زائران به عتبات و عمره مفرده، هزینه شرکت های بیمه ایرانی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، شرکت کردن در دوره های آموزش و پژوهشی خارج از ایران، هزینه برای رانندگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، هزینه شرکت های هواپیمایی ایرانی، هزینه های ارزی شرکت های گردشگری و مسافرتی، هزینه های حمل و ترانزیت و ارائه محموله های پستی بین المللی، و ثبت نام در آزمون های بین المللی.

رئیس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی گفته "فقط 3% از عملیات های ارزی در صرافی ها و بازار انجام شده و بیشتر معاملات ارزی به صورت حواله در نیما انجام می شود."

براساس تصمیمات جدید برای ارز مسافرتی، شرایط بازار ارز بهتر خواهد شد

جزئیاتی از بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی

  • براساس این بخشنامه بانک ها مجاز به فروش ارز مسافرتی بوده و شرایط پرداخت دوباره ارز مسافرتی، بروز شده است. برگشت داده شدن ارز مسافرتی به بانک ها، با تغییر در عملیات پرداخت شبیه به قبل نبوده و تنها قیمت آن با بازار برابر شده است، یورو برای مسافران تا 14,800 تومان قیمت دارد.
  • با پیگیری از شعبه ها، به این نتیجه خواهید رسید که در عمل پرداخت نسبت به قبل تغییری ایجاد نشده و تنها نرخ فرق کرده است. بنابراین هر مسافری تنها یک بار در سال این امکان را دارد که از شعب بانک ارز مسافرتی بگیرد. سقف این ارزهای مسافرتی برای کشورها متفاوت بوده، به این شکل که برای کشورهای همسایه و کشورهایی که منافع مشترک هست، حداکثر پانصد یورو و برای کشورهای دیگر تا هزار یورو برای مسافران خواهد بود.
  • بر طبق سوالهایی که از شعبه های بانک مرکزی شده، پرداخت به صورت دلار نبوده و فعلا تنها یورو پرداخت می شود که نرخ آن با اعلام نرخ گفته شده بانک مرکزی به صورت روزانه مشخص می شود. هرچند با نرخ بازار فرق زیادی نداشته؛ به شکلی که امروز این ارز حدودا 14,700 تا 14,800 تومان قیمت گذاری شده و در بازار آزاد به پانزده هزار تومان نیز میرسد. مسافران و گردشگران میتوانند یک هفته قبل از سفر خود به شعبه های مشخص شده بانک ملی رجوع کرده و درخواست دریافت ارز کنند.
  • از شروع سال فعلی تا به امروز، ارز مسافرتی چندین بار دچار تغییر شده، به گونه ای که در بیستم فروردین ماه و در سیاست جدید ارزی، مسافران و گردشگران قادر بودند با رجوع به یکی از شعب بانک ها تا هزار یورو ارز دریافت کنند. ولی نرخ آن در هر دلار حدودا 4200 تومان و برای هر یورو تا مرز 5000 تومان بود. به دلیل اختلاف قیمتی با بازار آزاد و مواردی که پیش آمد، ارز مسافرتی، در بسته های جدید ارزی به صرافی ها سپرده شد. بنابراین صرافی ها به خاطر ارز خریداری شده به مسافران جوابگو خواهند بود. همینطور قیمت ها در این مدت اخیر مشابه با بازار آزاد بود.