سه محله دیدنی در استانبول : استانبول از قسمت شمالی تا جنوبی دهانه ورودی خلیج، به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می شود. هرکدام از این دو قسمت جاذبه گردشگری، تفریحی و ... متفاوت بسیار دارد.. بسیاری از محله های این مناطق مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار گرفته مثل محله بی اوغلو در قسمت شمالی و بخش تاریخی شهر که در قسمت جنوبی قرار داشته و دارای جاذبه های تاریخی مثل مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی و ... می باشد. اما فقط محله بی اوغلو نیست که دارای جاذبه های خوبی بوده، محله های دیگری هم هستند مثل فنر، بالات، آیوانسارای و ... که از محله های قدیمی استانبول هستند و جاذبه های خاص و زیبای خود را دارند. در این مقاله به معرفی سه محله دیدنی در استانبول که نام بردیم میپردازیم، با لست تورز همراه باشید :

محله فنر استانبول

محله فنر مکانی بود که بعد از فتح کردن کنستانتینوپولیس توسط مسلمانان عثمانی به رهبری سلطان محمد دوم، در سال 1453 مردم آن شهر که یونانی تبار و مسیحی بودند، به آن پناه آوردند. در این محله خانواده های مرفهی سکونت کرده که بیشترشان در ساحل خلیج و بقیه در امتداد جنوب غربی فنر اقامت دارشتند. جمعیت این محله بیشتر تحصیل کرده بوده و همینطور به چند زبان خارجی و همینطور دانش و ادبیات مسلط بودند. امپراطوری عثمانی از این مردمان در مراودات سیاسی و اقتصادی و مذکرات در منطقه و یا به عنوان مترجم و دیپلمات استفاده می کرد. این رویه ادامه داشت تا اینکه در اواخر دهه دوم و اواین ده سوم قرن بیستک میلادی، میان انقلابیون جریان ملی کشورهای ترکیه و یونان و علاوه بر اینها موضوعاتی درباره گرفتن مناطق قسمت شمالی قبرس بوسیله جمهوری ترکیه در نیمه دهه 1970 میلادی، بیشتر این خانواده های یونانی تبار ساکن در محله فنر استانبول، این شهر را ترک کرده  به کشور یونان و یا دیگر کشورهای منطقه سفر کردند. هم اکنون از آن زمان تا بحال بسیاری از بناها و آثار تاریخی در این محله باقی مانده که برای مسیحیان قابل احترام بوده و برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول جذاب می باشند. اسم این محله نیز از یک کلمه یونان به معنای فانوس گرفته شده است.

محله فنر استانبول

محله بالات استانبول

بیشتر یهودیانی که از اسپانیا تبعید شده بودند، توانستند بعد از کسب اجازه از سلطان بایزید دوم، در کل املاک امپراطوری زندگی و کار کنند. این یهودیان تبعید شده، محله بالات را برای اقامت انتخاب کرده و در همین محله جمع شدند. محله بالات تا قبل از سال 1894 که زلزله رخ دهد، رونق فراوان داشت. اما بعد از آن سال و زلزله، این جمعیت یهودی به محله گالاتا و بعد از آن به یکی از مرفه ترین محله استانبول، شیشلی نقل مکان کردند. به همین خاطر این محله  از نظر اقتصادی ضعیف شده و محل سکونت و زندگی خانواده های ضعیفی شد که بیشتر مهاجر بودند. امروزه خیابان ها و کوچه های محله بالات مملو از آپارتمان های چند طبقه بوده که اطراف آن ها را رستوران ها و کافه های بسیاری فرا گرفته اند. این رستوران ها بین اهالی شهر خوشمزه ترین و بهترین غذاهای استانبول را دارند. در بالات نیز جاذبه ها و آثار تاریخی بسیار قرار داشته که بیشترشان مکان های مقدس برای مسیجیت و یهودیان است. بالات یک اسم یونانی بوده و معنی آن قصر می باشد.

محله بالات استانبول

محله آیوانسارای استانبول

آیوانسارای، در زمان کنستانتین، یکی از مهم ترین مناطق شهر شناخته می شد. این محله دارای مجموعه کاخ های سلطنتی باشکوه و فوق العاده فلاکرنا است. محله آیوانسارای، منطقه ای بوده که به قسمت های شمالی و جنوبی شهر و همینطور تمام خلیج چشم انداز و کنترل داشته و زمان به عنوان ورودی اصلی شهر از سمت دیگر شهرها و کشورهای اروپایی بوده است. امروزه از این مجموعه باشکوه و دیدنی فقط قسمتی از کاخ ها باقی مانده ولی همچنان توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند از این محله تمام شهر استانبول را زیر نظر بگیرند. چیزی که این محله را از دیگر محله های استانبول متفاوت می کند، این است که بعد از گذشت بیشتر از هشتصد سال از ظهور دیدن اسلام و رویای مسلمانات برای گرفتن آن شهر به عنوان مرکز مسیحیت در املاک قسمت شرقی، دیوار دفاعی اطراف آن را مثل یک محافظ قدرتمند از شهر مراقبت می کرده تا زمانی که در سال 1453 میلادی در این قسمت از سمت دروازه کرکوپورتا شکست خورده و مسلمانان توانستند وارد کنستانتینوپولیس شده و آن را تسخیر کنند.

محله آیوانسارای استانبول