سومین جزیره‌ی بزرگ دریای مدیترانه، قبرس، در شرق دریای مدیترانه در همسایگی جنوب شرقی یونان و جنوبی ترکیه قرار دارد. قبرس گرم‌ترین سرزمین قاره‌ی اروپا با ۳۰۰ روز آفتابی و زمستانی کوتاه و پاییزی معتدل، به واقع سرزمین آفتابِ مدیترانه می‌باشد. آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدل با پوششی مملو از درختان زیتون و سوزنی برگانی چون سرو, بلوط طلایی.

در سال 1960، امپراطوری بریتانیا پس از اشغال این سرزمین، استقلال آن را به رسمیت شناختند، اختلافات میان ترک زبانان و یونانیان قبرس شدت گرفت. در پی این مجادلات، قبرس به دو بخش قبرس شمالی (ترک نشینان) و قبرس جنوبی (یونانی نشینان) تقسیم شد.

قبرس شمالی تحت قیومیت ترکیه بوده که واحد پولی رایج آن لیر است. البته هزینه‌ها و شهریه‌های دانشگاهی عمدتاً با دلار و یا یورور قابل پرداخت هستند. زبان مردمان در قبرس شمالی، ترکی استانبولی است؛ اما به دلایل زیادی از جمله وجود دانشگاه‌های بین المللی، مهاجر پذیر بودن این کشور و … زبان انگلیسی در قبرس شمالی، بسیار رایج است.

در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا شرایط زندگی و هزینه‌های روزمره در قبرس شمالی را با هم بررسی کنیم:

مزایای زندگی در قبرس شمالی

  • آب و هوای مطبوع و آفتابی
  • جمعیت ۴۰۰ هزار نفری قبرس شمالی که باعث می‌شود این کشور در میان 5 کشور امن دنیا جای بگیرد
  • مهاجرپذیر بودن قبرس به علت حضور گسترده مهاجران اروپایی و آسیایی، جوی بین‌المللی به دور از هرگونه تعصب
  • سرمایه‌گذاری ساده و ارزان در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی به دلیل اطلاعات کم و مشهور نبودن قبرس شمالی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران
  • مالیات پایین در قبرس شمالی
  • نزدیکی قبرس به سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا و دسترسی فوق العاده‌ی آن به اقصی نقاط دنیا
  • قوانین مالی نسبتاً آسان قبرس شمالی و امنیت اقتصادی
  • خرید و فروش ملک و ماشین به پوند انگلستان و امکان کسب درآمد ارزی

این‌ها تنها گوشه‌ای از دلایلی است که باعث می‌شود قبرس شمالی محلی مناسب برای زندگی باشد. زبان اول قبرس شمالی ترکی و انگلیسی می‌باشد، با دانستن هر یک از این زبان‌ها، ساکنین قبرس قادر به انجام امور روزمره خود هستند.

حقوق در قبرس شمالی

حداقل حقوق و دستمزد در قبرس شمالی ۷،۵۰۰ لیر ترکیه است که در قیاس با حداقل حقوق ۴۰۰۰ لیری ترکیه، گویای رفاه بالاتر قبرسی‌های شمالی در قیاس با همسایه شمالی آن‌ها، یعنی ترکیه است.

هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی

برآورد صحیح هزینه‌ها و مخارج زندگی در قبرس شمالی بنا بر نحوه‌ی زندگی شما و انتظاراتتان متغیر خواهد بود. به عنوان مثال مخارج یک فرد مجرد با یک خانواده قابل مقایسه نیست. همچنین عادات شما و کیفیت زندگی مطلوبتان نیز در هزینه‌هایتان تأثیر شگرفی خواهند داشت.

مخارج روزانه در قبرس شمالی به لیر ترکیه است که این کشور را در زمره کشورهای نسبتاً ارزان قرار می‌دهد. در مقام مقایسه با ایران، هزینه‌های زندگی یک خانواده در قبرس حدود 10 الی 15 درصد بیشتر است. در لیست زیر تعدادی از مخارج روزمره را مشاهده می‌کنید:

  1. هزینه‌های خورد و خوراک: هزینه متوسط خورد و خوراک برای یک نفر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر ترکیه است. هزینه‌های خورد خوراک، حتی هزینه‌ی رستوران‌ها در این کشور بسیار مناسب است.
  2. هزینه‌ی پوشاک: هزینه‌ی پوشاک کاملاً به سلیقه شما در انتخاب لباس از برندهای محلی و ترک یا برندهای بین‌المللی دارد. قیمت پوشاک در قبرس شمالی در مقایسه‌ با ترکیه گران‌تر و از ایران در برندهای مشابه، ارزان‌تر است. برای خرید یک کفش، شلوار و پیراهن با برندهای ترک و قیمت مناسب، حداقل ۵۰۰ لیر ترکیه باید کنار بگذارید.
  3. قیمت مسکن: به علت محدودیت زمین‌های مسکونی در زیباترین جزیره دریای مدیترانه، قیمت مسکن مدام در حال افزایش است. حداقل بودجه برای خرید خانه در قبرس ۲ میلیارد تومان می‌باشد.

معایب زندگی در قبرس شمالی

عدم وجود سیستم حمل و نقل مطمئن: عدم وجود سیستم حمل و نقل یک پارچه نیاز به خرید اتومبیل و داشتن وسیله نقلیه شخصی را ضروری می‌کند. علت این ضعف، جمعیت کم و پراکنده‌ی قبرس شمالی است.

عدم وجود مراکز خرید خیلی بزرگ: به دلیل جمعیت کم بالای قبرس شمالی، ساخت مراکز خرید خیلی بزرگ در آن توجیه اقتصادی نداشته و مراکز خرید عموماً به صورت پراکنده در شهرهای مختلف وجود دارند.

عدم رسمیت بین‌المللی: قبرس شمالی از سوی مجامع بین‌المللی به صورت کشوری رسمی شناخته نمی‌شود و تنها ترکیه این کشور را به رسمیت می‌شناسد. البته همین عامل موجب قیمت پایین ملک در این جزیره و استقبال سرمایه‌گذاران برای آینده روشن این جزیره شده است.

عدم صدور پاسپورت: قبرس شمالی و جنوبی به‌جز اقامت و در ادامه شهروندی پاسپورتی به افراد خارجی اعطا نکرده و تنها راه دریافت پاسپورت قبرسی ازدواج با شهروند قبرسی است.

بیشتر بدانید : اقامت قبرس شمالی با خرید ملک

راه‌های گرفتن اقامت در قبرس شمالی

روش‌های متعددی برای مهاجرت به قبرس شمالی وجود دارد که مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و خرید خانه در قبرس شمالی از اصلی‌ترین این روش‌ها هستند. لازم به ذکر است که خرید ویلا و ملک یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای اخذ اقامت در قبرس شمالی است. در جدول زیر، شرایط کلی لازم برای هرکدام از روش‌های مهاجرت به قبرس شمالی را مشاهده می‌کنید:

روش مهاجرت

ویزای لازم

مدرک زبان

بازه سنی

تمکن مالی

تحصیلی

ویزای تحصیلی

نیاز ندارد

18-30

80 میلیون تومان+هزینه‌ی شهریه‌ی دانشگاه

کاری

ویزای کاری

مدرک زبان انگلیسی، ترکی یا هر دو

حداقل 25

60 تا 70 میلیون تومان

سرمایه‌گذاری

ویزای سرمایه‌گذاری

نیاز ندارد

بدون محدودیت

حداقل 100 هزار دلار

خرید ملک

ویزای سرمایه‌گذاری

نیاز ندارد

بدون محدودیت

حداقل 125 هزار یورو

 

سخن آخر

در سال‌های اخیر، قبرس شمالی به یکی از مقصدهای پرطرفدار برای مهاجرین بدل شده است. مهاجرت به این کشور از طریق اخذ ویزای تحصیلی، کاری و خرید ملک ممکن است؛ که مهم‌ترین و محبوب‌ترین روش، خرید ملک است.

قبرس شمالی از طبیعت زیبا و امکانات بی‌شماری برخوردار است. دولت قبرس با ارائه‌ی خدماتی چون اعطای وام با اقساط بلند مدت و امکان معامله‌ی مستقیم با فروشندگان از جمله مزایایی است که بسیاری از متقاضیان را به اخذ اقامت و زندگی در قبرس شمالی تشویق می‌کند.

برای اخذ اقامت در قبرس شمالی، بهترین روش مشاوره با وکلا و متخصصان خبره در این زمینه است که می‌توانند با توجه به شرایط مالی، سنی و شغلی شما، بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند.

 

منبع: تجربه زندگی در قبرس شمالی