افراد زیادی زمانی که به قصد مهاجرت کشورشان را ترک می کنند به دلیل اینکه علاقه زیادی به حیوانات خانگی شان دارند قطعاً دل کندن از آنها برایشان دشوار است و به همین جهت به دنبال این هستند تا بتوانند شرکت‌هایی را شناسایی کنند که در خصوص حمل و نقل حیوانات خانگی و انتقال آنها به خارج از کشور فعالیت می‌کنند که البته در این خصوص الزاماتی مطرح می‌شود که می‌توان به آزمایش و مدارک، باکس مخصوص و شناسنامه لاتین اشاره کرد.

 قبل از اینکه در خصوص راهنمای سفر با حیوان خانگی و انتقال آن به خارج از کشور صحبت کنیم باید بدانید که شرکت ایران پت تراول به عنوان نخستین شرکت معتبر در خصوص حمل و نقل حیوانات خانگی و ترانسفر بین المللی حیوانات خانگی، همچنین صدور گواهی سلامت حیوانات خانگی در ایران مشغول به فعالیت است و با بهره گیری کادری مجرب و متخصص در حوزه حقوقی و دامپزشکی و با بهره مندی از ارتباطات گسترده با شرکت های بین المللی این اطمینان را به افراد میدهد که به بهترین شکل ممکن حیوانات خانگی آنها را در صحت و سلامت به مقصد برساند. از این نظر دیگر دغدغه ای برای مسافران عزیز برای انتقال حیواناتشان به خارج از کشور وجود ندارد.  

مدارک لازم به منظور حمل و نقل حیوانات خانگی

با توجه به اینکه شما میخواهید حیوان خانگی تان را به کدام مقصد ارسال کنید شرایط و ضوابط خاصی مطرح می شود چرا که قوانین و مقررات هر کشور با کشور دیگر تفاوت هایی دارد و باید متناسب با آنها عمل نمود در غیر اینصورت موفق به انتقال حیوان خانگی خود به مقصد نخواهید شد. برای تمام کشورها نیاز به مدارک بوده اما در برخی از آنها مدارکی وجود دارد که باید تاریخ اعتبار بالاتری داشته باشند یا شرایط ویژه ای وجود دارد مثلاً تاریخ گواهی ها برای کشور آلمان ۳ساله و با مهر برجسته است.

برای حمل و نقل حیوانات خانگی مدارک مورد نیاز شامل اصل گذرنامه مسافر و یک کپی از آن، گواهی سلامت دامدامپزشکی، دفترچه بهداشتی و یک کپی از آن، کارت میکروچیپ، برگه واکسن واکسیناسیون، ارائه فیش واریزی برای هر حیوان، واکسیناسیون هاری، شناسنامه و گذرنامه حیوان، انجام تست خون به منظور اندازه گیری تست آنتی بادی هاری می باشد.

اگر برای انتقال حیوان به مقصد مورد نظر هر کدام از این موارد به صورت صحیح رعایت نشده باشد حیوان قرنطینه میشود و برای اینکه از قرنطینه خارج شود شرایط خاصی مطرح خواهد شد که در کشور مقصد باید این فرایندها طی کنید تا بتوانید حیوان تان را دریافت کنید.

 

قوانین مرتبط با حمل حیوانات خانگی

نگهداری حیوانات خانگی در سالهای اخیر در بین خانواده ها بسیار محبوب شده تا جایی که در اکثر سفرها این حیوانات را همراه خود میبرند پس طبیعی است برای افرادی که قصد مهاجرت و سفر به خارج از کشور را داشته باشند انتقال حیوانات امری ضروری محسوب شود؛ برای حمل و نقل حیوانات خانگی داشتن پاسپورت جزء یکی از الزامات محسوب می شود و شما می توانید گربه ها، سگ و برخی موش خرما ها را  با خودتان داشته باشید. در پاسپورت حیوانات خانگی نظیر پاسپورت گربه اطلاعاتی ذکر می شود که مهم است و می توان به شناسایی حیوان خانگی شما، اطلاعات پزشکی نظیر سابقه واکسن و... اشاره نمود.

 در صورتی که حیوان خانگی تان گذرنامه حیوان خانگی معتبری داشته باشد بدون اینکه در قرنطینه بمانند می ‌تواند جابجا شود و این مورد در شرایطی خواهد بود که هدف سفر غیر تجاری باشد (کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر پاسپورت حیوان خانگی را می پذیرند پس نیازی به قرنطینه کردن حیوان در چنین شرایطی با داشتن پاسپورت وجود ندارد).

اگر هدف از حمل و نقل حیوانات خانگی برای موارد آموزشی، نمایشگاهی یا ورزشی باشد در این شرایط نیاز است شواهد کتبی وجود داشته باشد که نشان بدهد ثبت نام حیوان خانگی برای شرکت در هر کدام از این رویدادها انجام شده است و باید حیوان خانگی تان سن بیشتر از ۶ ماه داشته باشد تا برای شرکت در این رویداد ها واجد شرایط اعلام شود.

یکی از نکات مهمی که در خصوص حمل و نقل حیوانات خانگی نباید نادیده گرفته شود بیمه حیوانات است و معمولا بیمه ها برای حیوانات خانگی شامل بیمه خارج از کشور می شوند ولی بررسی دقیق این موضوع قبل از سفر الزامی است.

با هواپیما می توان چه حیواناتی را حمل می کرد؟

در زمان سفر با هواپیما میتوانید حیوان خانگی تان مثل سگ، گربه، سنجاب، خرگوش و.... را همراه داشته باشید البته اگر مدارک ذکر شده را به صورت کامل و دقیق داشته باشند مثلاً برخی ترجیح می‌دهند با سافت باکس سگ شان را همراه خود در همه شرایط داشته باشند ولی برخی از شرکت های هوایی اجازه نمی دهند این حیوانات را به عنوان همراه داشته باشید و باید حتماً از طریق بار یا شرکت معتبر به منظور حمل و نقل حیوان خانگی استفاده کنید. شرایط ویژه ای برای انتقال چهارپایان مثل گوسفند، گاو و... در نظر گرفته شده و حتماً باید قبل از سفر از آنها به خوبی آگاه باشید.