دیدنی های وان ترکیه : وان یکی از بزرگ ترین شهرها در قسمت شرقی ساحل دریاچه وان و قسمت شرقی قلعه وان میباشد. این شهر تاریخی و دیدنی چهارصدهزار نفر جمعیت داشته و مردمان آن به زبان کرمانجی صحبت میکنند. آب و هوای این شهر نیز همیشه معتدل و مناسب است. بیشتر گردشگرانی که به این شهر سفر میکنند بیشتر گردشگران فرهنگی تجار هستند. همینطور به خاطر نزدیک بودن وان به کشورمان، بسیاری از کسانی که میخواهند به ترکیه سفر کنند، از این شهر هم دیدن میکنند. وان ترکیه از قسمت شمالی و غربی با دریاچه وان، از قسمت شرقی به کوه های بلند سیاه کوه و اِرک واز و از قسمت جنوبی نیز کوه آرتوس نیز آن را احاطه کرده اند. یکی از دلایل مشهور شدن شهر، گربه های سفیدی هستند که رنگ چشمانشان باهم متفاوت است. یعنی این گربه های یک چشم آبی و یک چشک زرد دارند که به آنها وان کدیسی میگویند. به جز این گربه های دیدنی های وان ترکیه هم جذاب هستند. در اداکه بیشتر با دیدنی های وان ترکیه آشنا شوید.

قلعه وان ترکیه

این قلعه روی کوه های شرقی به سمت ساحل دریاچه وان قراردارد. این قلعه که اکنون خرابه ای از آن باقی نمانده اما همچنان به خاطر ستون های بلند و پابرجایش دیدنی و جذاب است. قدمت این قلعه به حدود نود سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. به گونه ای قلعه وان متعلق به قرن 9، حدود 2900 سال پیش میباشد. قسمت های پایینی قلعه دژ بسیار زیبایی دیده میشود که ساخته شده از سنگ های بازالت، بدون استفاده از ملات هستند و قسمت های بالی آن نیز از آجر میباشد. یکی از عجایب این قلعه وجود کتیبه هخامنشی، خشایارشاه است که روی صخره بیست متری قرار داده شده و شما میتوانید با کمی پیاده روی از این کتیبه با ارزش دیدن کنید. همین کتیبه اول بوسیله داریوش ساخته شد اما به دلایلی نیمه کاره مانده بود که پسر داریوش بزرگ، خشایار شاه، این کتیبه را از نسل خود به یادگار گذاشت. این کتیبه حدود سی سطر و سه ستون داشته که در هر سطر آن میتوانید ببینید که به زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی از چپ به راست چیزهایی نوشته شده. این کتیبه اولین کتیبه ای از زمان هخامنشیان است که بیرون از مرزها واقع شده.

قلعه وان ترکیه

دریاچه وان ترکیه

این دریاچه در کنار کوه سبحان قرار و قسمت جنوبی شهر زیبای وان واقع شده است. کوه سبحان حدود چهار هزار متر ارتفاع داشته و این تنها کوه نزدیک به دریاچه وان نیست. درست قسمت جنوبی دریاچه، کوه اختیار شهاب را نیز میبینید. دریاچه وان یک دریاچه نمکی بوده که به دلیل فعالیت های آتشفشانی ساخته شده است. یکی از زیباترین صحنه های این دریاچه جویبارهای آن است. دریاچه وان 450 متر عمق در عمیق ترین قسمت و 170 متر در کم عمق ترین حالت دارد.

دریاچه وان ترکیه

کلیسای آختامار ‏وان ترکیه

این کلیسای وان، یک کلیسا با اسم جزیره آختامار بوده. نام کلیسا یک نام ارمنی است و در قسمت غربی شهر وان واقع شده. این کلیسای تاریخی یکی دیگر از دیدن های وان ترکیه است که از سال 915 تا 921 بنا شده. هوانس تومانیان، یکی از افراد مشهور ارمنی هم شعری برای وان و کلیسا سروده که حتی از روی آن یک فیلم هم در ارمنستان ساخته شد. صرف نظر از قدمتی که کلیسای آختامار وان ترکیه داشته، منظره ای  که این کلیسا به شما میدهد بسیار خاص و دیدنی است.

کلیسای آختامار ‏وان ترکیه

آبشار مرادیه وان ترکیه

این آبشار یکی از مکان هایی از وان است که توریست ها و گردشگران تور وان ترکیه را در چهار فصل به سمت خود میکشاند. آبشار مرادیه نود کیلومتر دورتر از شهر وان قرار گرفته و یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب میشود. اگر از سمت بازرگان و چالدران به سمت این آبشار حرکت کنید خیلی زودتر به این آبشار خواهید رسید. آبشار مرادیه حدود هفتاد تا هشتاد متر عرض و پنج تا شش متر ارتفاع شده و همیشه پرآب است. آنقدر پرآب که صدای آن مانع شنیدن دیگر چیزها میشود.

آبشار مرادیه وان ترکیه