وان یکی از جاهای دیدنی در ترکیه است که با غرب کشورمان مرز مشترک دارد و بسیاری از علاقمندان به سفرهای خارجی و در عین حال نزدیک را برای تعطیلات عید به سوی خود می‌کشاند. این شهر دیدنی و جذاب، علاوه بر این که حال و هوای سفرهای خارجی را در تعطیلات عید برای مسافران ایجاد می‌کند، با مناطق طبیعی زیبا و جاهای تاریخی‌اش، امکان گشت و گذار را نیز دارد. با توجه به این که شهر وان چند سالی است به یک جاذبه گردشگری برای ایرانیان تبدیل شده است، بازارهای کوچک و بزرگ، مراکز تفریحی و به ویژه سالن‌های کنسرت آن در تعطیلات عید پر از ایرانی است. از جاهای دیدنی وان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه وان

اگر به صورت زمینی و با قطار به ترکیه سفر کرده باشید، می‌دانید که دریاچه وان حد فاصل میان ریل راه آهن ایران و ترکیه است و مسافران برای رفتن از این سو به آن سوی دریاچه، چند ساعتی را روی آن کشتی سواری کرده و مناظر بدیعی را تماشا می‌کنند. دریاچه وان معروف‌ترین و زیباترین جاذبه گردشگری شهر وان بوده که بزرگ‌ترین دریاچه کشور ترکیه نیز هست.

هر چند که خود دریاچه یکی از جاهای دیدنی وان است که می‌توان ساعت‌ها کنار آن به تفریح و گذشت و گذار پرداخت اما علاوه بر آن درون دریاچه دارای جاهای دیدنی است که شامل سه جزیره به نام‌های آختارمار، چارپاناک و آن آدیر هستند. در دریاچه وان که دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه بعد از دریاچه خزر بوده، تفریحاتی نظیر شنا، ماهی‎گیری، عکاسی و قایق‌سواری انجام می‌شود و هر ساله مسابقات قایقرانی نیز روی دریاچه برپاست.

جزیره آدیر

جزیره آدیر یا جزیره لیم یکی از سه جزیره دریاچه وان است که بزرگ‌ترین آنها به شمار می‌آید. جزیره آدیر دارای پیشینه‌ای تاریخی است، بنابراین در صورتی که برای رزرو هتل وان اقدام کرده‌اید، یک روز را به بازدید از آن صرف نمایید. جزیره آدیر در ابتدای قرن بیستم و در زمان نسل‌کشی ارامنه، پناهگاه بیش از ۱۲۰۰۰ نفر ارمنی بوده است. این افراد به دلیل شرایط بد به ویژه کمبود غذا، از دنیا رفتند. گورستان ارامنه مکانی برای یادبود این افراد است که از جاهای دیدنی جزیره به شمار می‌آید. علاوه بر این یک صومعه تاریخی نیز با عمر نهصد سال در جزیره آدیر قرار دارد. این صومعه سنت جرج نام دارد و تاریخ ساخت اولیه آن به سال ۱۳۰۵ میلادی باز می‌گردد.

جزیره آختامار

دومین جزیره بزرگ دریاچه وان جزیره آختامار است. در این جزیره نیز یک دیدنی مربوط به ارامنه وجود دارد یعنی کلیسای صلیب مقدس. این کلیسا بیش از هزار سال عمر دارد و با معماری زیبا و آثار هنری‌اش دیدنی است. در مورد جزیره آختامار که آکدامار نیز تلفظ می‌شود داستانی افسانه‌ای و عاشقانه وجود دارد. بر اساس این داستان یک مرد به خاطر دیدار معشوق خود به نام تامار با قایق به این جزیره می‌رفت. در یکی از این سفرها مرد دچار طوفان شده و غرق شد. او هنگام غرق شدن معشوقش تامار را با جمله آخ تامار صدا می‌زد و همین موضوع سبب شد که جزیره نام آختامار را به خود بگیرد. جزیره آختامار علاوه بر کلیسای دیدنی و تاریخ نام‌گذاری‌اش، جایی دیدنی با طبیعت زیبا در فصل بهار است.

جزیره چارپاناک

چارپاناک جزیره‌ای کوچک و دیدنی در دریاچه وان است. گردشگران بسیاری از این جزیره دیدن می‌کنند.  جزیره چارپاناک در زمان گذشته مسکونی بود و افرادی در خانه‌های زیبای آن زندگی می‌کردند. این جزیره  امروزه متروکه شده و ساکنینش آنجا را ترک کرده‌اند. با این همه این جزیره نیز مانند سایر جزایر دریاچه وان، دورانی میزبان ارامنه ترکیه بوده و یک صومعه ارمنی نیز در آن وجود دارد. جزیره چارپاناک مکانی است که در فصل بهار غرق گل و شکوفه می‌شود و بازدید از آن در یک سفر نوروزی می‌تواند کاری مسرت بخش و دل‌انگیز تلقی شود. 

خانه گربه های وان

همه می‌دانند که ترکیه کشور گربه‌هاست و مردمان این کشور تا چه اندازه به گربه‌ها علاقه دارند. بنابراین یکی از دیدنی‌های شهر وان خانه گربه‌ها است. اگر شما هم علاقمند به حیوانات و به ویژه گربه‌ها هستید، حتما از این خانه دیدنی بازدید نمایید. این خانه در آخرین سال قرن پیش یعنی ۱۹۹۹ میلادی توسط دولت ترکیه تاسیس شده است. علت تاسیس این خانه، حمایت و نگه‌داری از گونه‌ نادری از گربه‌ با چشمان دورنگ است. این خانه زیر نظر دانشگاه وان بوده و از گربه‌های رو به انقراضی حمایت می‌کند که پشمالو بوده و سفیدرنگ هستند. رنگ یکی از چشمان این گربه‌ها آبی و چشم دیگر به رنگ کهربایی است. گربه‌های وان عاشق آب و آب‌بازی هستند.  اگر برای بار اول از خانه گربه‌های وان بازدید می‌کنید، بایستی برای بلیط بخرید، اما بازدید در بار دوم و دفعات بعدی به‌ صورت رایگان است.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای شهر وان است که به صورت مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک و بزرگ وجود دارد. این آبشار که در مقابل آن، یک پل معلق قرار دارد، به دلیل سلطان مراد چهارم عثمانی این چنین نام گذاری شده است. آبشار مرادیه در فصل بهار و تعطیلات عید یکی از دیدنی‌ترین جاهای شهر وان به شمار می‌آید زیرا زایش طبیعت، گل‌ها و گیاهان زیبا به همراه درختان شکوفه ‌داده، مناظر دیدنی زیادی را درست می‌کنند که چشمان هر کس را به تحسین وا می‌دارد.

قلعه هوشاب

قلعه هوشاب، هوشاپ یا خوشاب یکی از قدیمی‌ترین بناهای ترکیه و شهر وان است که قدمت آن به دوره پادشاهی اورارتوها می‌رسد. اورارتوها از قرن ششم تا نهم پیش از میلاد در این بخش از ترکیه حکمرانی می‌کردند و این قلعه یادگار آنهاست. قلعه هوشاب روی تپه‌ای با شیب تند ساخته شده و فاصله آن با مرکز شهر وان ۵۰ کیلومتر است. قلعه را سه دیوار تو در تو احاطه کرد و دژی محکم برای سربازان آن روزگار بوده است. البته مانند بسیاری از بناهای نظامی قدیمی، قلعه هوشاب نیز در طول تاریخ چندین بار ویران و بازسازی شده است.

بنایی که امروزه به عنوان قلعه هوشاب شناخته می‌شود، در سال ۱۶۳۴ میلادی به دستور ساری سلیمان بیگ که حاکم وقت وان بود، احداث شده است. این قلعه دارای سه حمام، دو مسجد، چندین شیرهای آب و چند منزلگاه، سه حیاط مجزا، زندان‌های زیرزمینی به همراه برج‌های مراقبت و محافظت، با فضاهایی برای نگهبانی است. قلعه هوشاب یکی از جاهای دیدنی اطراف وان است که حتما باید در سفر به وان به ویژه تعطیلات عید با هوای مطبوع و دلپذیرش، از آن دیدن کرد.

قلعه وان

یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر وان، قلعه‌ای است که عمری در حدود 1300 سال داشته و در  سده‌های هفتم و هشتم میلادی توسط پادشاهای اورارتو ساخته شده است. این قلعه که آن را با نام قلعه وان می‌شناسیم، بر فراز کوه‌ها واقع است و فاصله کمی تا دریاچه وان دارد. این قلعه دارای ستون‎های سنگی و دیوارهای بلندی است که در دوران ساخته شدنش، از بزرگ‌ترین قلعه‌های سنگی ترکیه بوده است. در نزدیکی این قلعه ویرانه‌های شهری باستانی به نام اورارتو قرار داشته که عمری در حدود 3 هزار سال دارد.