تخصیص نزدیک به یک سوم اراضی زیر کاشت انگور کل کشور به انگور دیم نشان دهنده‌ی اهمیت این نوع از کاشت انگور در ایران است، این موضوع و اهمیت آن را با رتبه‌ی هفتم ایران در جهان در زمینه‌ی تولید انگور تطبیق دهید، با این مطابقت به سادگی می­توانید اهمیت موضوع کاشت انگور دیم در ایران را به خوبی دریابید، چنانچه شما نیز علاقه به احداث باغ انگور دیم در شهر خود دارید بهتر است در ابتدا اطلاعات اولیه در رابطه با اصول این کار را داشته باشید، در این خبرنامه سعی داریم شما را با اصول اولیه‌ی احداث باغ انگور دیم که بتواند تولید محصول بالا و درآمد بالا را به همراه داشته باشد آشنا خواهیم کرد.

شروط اولیه‌ی احداث باغ دیم:

شرط اول: نظم بارندگی:

انگور درختی مقاوم به کم آبی و خشکی است اما کاشت انگور به صورت دیم باید در مناطقی صورت بگیرد که نظم و ثبات خاصی در میزان بارندگی داشته باشد، بهترین نهال انگور را هم که در منطقه‌ی نامناسب به صورت دیم بکارید قطعا بهره‌برداری مناسبی نخواهید داشت.

لازم است در شرایط و سال­هایی که میانگین بارندگی دچار نوسان شده و کاهش نسبی در بارندگی داریم حتما نسبت به انجام آبیاری تکمیلی دو تا سه بار در سال بسته به کمبود بارش اقدام نمایید تا درختان دچار تنش شدید در تامین نیاز آبی خود نشوند.

شرط دوم: آماده سازی زمین و بستر سازی

بستر سازی در احداث باغ دیم نسبت به باغ آبی تفاوت­هایی دارد و آن ایجاد بستری برای جذب بیشتر و نگهداری بیشتر آب باران است، در راستای نیل به این هدف از ایجاد آبگیر اطراف درخت انگور و شیب‌بندی زمین برای جریان آب باران به سمت درختان انگور استفاده کرد، از مالچ پاشی اطراف درختان انگور برای کاهش تبخیر آب از زمین و ریختن پوشال برنج در خاک پای درخت یا مخلوط کردن پوشال با لایه‌ی آخر خاک برای پر کردن چاله در زمان کاشت نهال، که سبب جذب بیشتر آب باران شود، می‌توان استفاده کرد.

شرط سوم: انتخاب رقم مناسب برای احداث باغ دیم

همانطور که می­دانید در باغ دیم از آبیاری دستی استفاده نشده و تنها منبع آبی درختان همان منابع آبی زیر زمین و آب باران خواهد بود بنابراین باید از انواع نهال انگور ( https://bartarnahal.ir/grapes-seedlings ) که نسبت به کم آبی و خشکی مقاوم باشد استفاده کرد اما در انتخاب رقم مناسب نباید ارقام مقاوم کم بار را انتخاب کرد، باید بدانید ارقام پربار و مقاومی از انگور هستند مانند نهال انگور سیاه سردشت شرابی که می­تواند در شرایط مساعد تا 80 تن باردهی در هکتار داشته باشد.

در راستای تامین این شرط اساسی در احداث باغ انگور دیم باید دقت داشته باشید باید خرید نهال انگور سالم و اصیل مناسب برای کاشت دیم را از نهالستان­های معتبر انجام دهید، چرا که در صورت خرید نهال از نهالستان نامعتبر ممکن است ارقام غیر مقاوم به خشکی را خریداری کنید.

فراموش نکنید که نهال انگوری که به صورت دیم کاشته می­شود به دلیل تنش آبی که ممکن است با آن مواجه شود نسبت به حمله‌ی آفات و بیماری­ها حساس می­شود بنابراین بهتر است که حتما از ارقام مقاوم به بیماری­ها و آفات در تاسیس باغ انگور دیم استفاده شود حتی اگر قیمت نهال انگور مقاوم بالاتر از سایر نهال­های انگور باشد.

در نظر داشته باشید که نهال مناسب برای کاشت در باغ دیم بهتر است حداکثر ارتفاع 30 سانتی متر با قطر یک سانتی متر داشته و حداکثر سن آن دو سال باشد.

شرط چهارم: تعیین فاصله‌ی مناسب بین درختان

در کاشت انگور دیم میزان میانگین بارش جوی در تعیین فاصله‌ی مناسب بین نهال­های انگور تاثیر گذار است به طوری که اگر میانگین بارش 500 میلیمتر باشد فاصله را 3 متر و در صورتی که میانگین بارندگی 200 میلیمتر باشد باید نهال را با فاصله‌ی بیشتر تا 3.5 متر از یکدیگر بکارید.

شرط پنجم: هرس اصولی درختان انگور در کاشت دیم

در حالی که در کاشت انگور ابی هدف از هرس جذب نور بیشتر توسط تمام شاخه­ها است این روند در انگور دیم متفاوت بوده و باید از هرس بیش از اندازه جلوگیری شود تا تابش نور شدید سبب ایجاد تبخیر زیاد از برگ­ها و ایجاد تنش کم آبی و خشکی نشود، هرس شدید در زمستان که در انگور کاشت آبی رایج است در کاشت دیم توصیه نمی­شود چرا که سبب افزایش رشد رویشی شده و این باعث افزایش نیاز آبی درختان انگور می­شود.

شرط ششم: تغذیه‌ی اصولی

استفاده از کودهایی که سبب افزایش رشد رویشی درختان انگور شود به ویژه در فصول گرم سال در باغات دیم اکیدا ممنوع است، توجه داشته باشید که دیم بودن باغ سبب نمی­شود که نسبت به تامین نیازهای غذایی این درختان بی توجه باشید و در صورتی که بخواهید رکورد تولید محصول دیم از باغ انگور ایران را به خود اختصاص دهید باید نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشید.

برای تغذیه‌ی اصولی درختان انگور در باغات دیم بهتر است به صورت سالیانه از برگ و خاک محل کاشت درختان انگور آزمون تجزیه انجام داده و کود دهی را متناسب با نیاز آنها انجام دهید.

سابقه‌ی برداشت انگور دیم در ایران از برداشت 80 تن در هکتار تا برداشت بالغ بر 100 تن در هکتار گزارش شده است که این اختلاف در ثبت رکورد به شرایط باغداری انگور دیم برخواهد گشت، قطعا باغ دیمی که در مناطق پر باران با میانگین بارندگی بالا احداث می­شود باردهی بالا­تری خواهد داشت و باغی که در شرایط بارندگی کمتر احداث می­شود باردهی پایین­تری خواهد داشت، اما حتی در مناطق با بارندگی کمتر هم می­توان با مدیریت منابع آبی حاصل از بارش مانند هدایت مسیر جاری شدن آب باران پای درختان و اقدامات کاهنده‌ی تبخیر و افزایش دهنده‌ی میزان جذب آب باران کمبود را جبران کرد.

در نهایت در صورتی که قصد احداث باغ انگور دیم را داشته باشید باید نهال سالم و اصیل انگور را از مراکز فروش نهال انگور که به صورت معتبر و مجوز دار در کشور فعایت کرده و می­توانند ارقام مناسب و پر بار انگور را برای احداث باغ دیم به شما معرفی کنند مانند نهالستان برتر نهال( bartarnahal.ir ) تهیه کنید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی و بیشتر در رابطه با احداث باغ دیم انگور و نحوه‌ی رسیدن به عملکرد بیشتر می­توانید با مشاوران ما به صورت مستقیم از طریق شماره تماس­های زیر در ارتباط باشید.

راه های ارتباطی:

09141832393

09144501003