برج های تاریخی استانبول : شاید برج های تاریخی شهر استانبول، تعداد انگشت شماری باشند اما به خاطر تاریخ خاص و فوق العاده ای که دارند، بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول از آن ها دیدن می کنند. برج های تاریخی استانبول، هرکدام افسانه ها، روایات و سرگذشته های جالبی دارند که آن را جذابتر کرده است. در ادامه این برج های تاریخی را به شما معرفی کرده و افسانه هرکدام از آن ها را برای شما بازگو خواهیم کرد. همراه لست تورز بمانید. 

برج بیازیت استانبول

این برج استانبول که بسیاری از مردم و توریست ها آن را به برج سیراسکیر می شناسند، زمانی وزارت جنگ عثمانی بوده. این برج 85 متر ارتفاع داشته و درواقع برای دیده بانی آتش، در حیاط پردیس دانشگاه استانبول ساخته شده بود. وزارت جنگ عثمانی نیز در آن زمان در میدان بیازیت قرار داشت. در حقیقت برج اصلی بیازیت که چوبی بوده در سال 1749 ساخته شده بود و در یک حادثه آتش سوزی سوخت و از بین رفت اما برجی که امروزه میبینید، به دستور سلطان محمد دوم بین سال های 1808 تا 1839 میلادی، بر بلندای کوه و به سبک معماری رومی ساخته شده است. این برج اینبار از جنس سنگ ساخته شد اما دارای راه پله های چوبی می باشد. معماری برج بیازیت توسط سنکریم بالیان انجام شده. توریست ها و گردشگران میتوانند با استفاده از مترو و اتوبوس خود را به ایستگاه بایزید برسانند و بعد از پیاده روی کوتاهی، به این برج برسند. 

برج بیازیت استانبول

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا یکی از معروف ترین برج های قدیمی در دنیا بوده که در قسمت گالاتای استانبول قرار دارد. برج گالاتا سمبل استانبول بوده در سال 528 و قرون وسطی ساخته شده است. از بالای این برج جذاب و قدیمی میتوان چشم انداز وسیع و زیبایی به سمت شبه جزیره یاریم آدا داشت. این برج سال 1348 بوسیله جنوئز با سنگ بازسازی شده و بعد از آن به نام برج عیسی مسیح شناخته شد. چند سال بعد از این بازسازی، از برج گالاتا به عنوان زندان و سپس برج دیده بانی استفاده کردند، تا اینکه در سال 1461، جئونزها از امپراطور اجازه گرفتند تا برجی در کنار همین برج، به اسم امپراطور مراد دوم بسازند. چندی بعد، از این برج به عنوان رصدخانه استفاده شد که منجم تقی الدین در آن مشغول به فعالیت بود اما در سال 1579، این رصدخانه نیز بسته شد. برج گالاتا نه طبقه داشته و از بالای آن میتوان شهر استانبول را دید. امروزه هدف بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول در بازدید از این برج، کافه و رستورانی است که در آن قرار دارد. این برج در بالاترین طبقه خود رستورانی داشته که انواع و اقسام غذاهای ترکی خوشمزه و لذیذ سرو می کند. همینطور سبک معماری و دکوراسیون رستوران نیز نشان دهنده فرهنگ ترکی می باشد. هرچند این رستوران، رستورانی لوکس در استانبول نیست اما غذاهای خوشمزه، به خصوص کباب های فوق العاده ای داشته که پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید. برج گالاتا بین میدان تقسیم و خیابان استقلال قرار داشته و اگر در این مناطق استانبول اقامت داشته باشید، به راحتی میتوانید با کمی پیاده روی به آن برسید. هزینه بازدید از این برج برای توریست ها و گردشگران بزرگسال 25 لیر و برای کودکان دوازده لیر می باشد. برج گالاتا هر روز هفته از ساعت نه صبح تا هشت شب باز می باشد. 

برج گالاتا استانبول

برج دختر استانبول

برج دختر در استانبول که بسیاری آن را به برج کیز کالسی می شناسند، یکی از آثار تاریخی برجسته در کشور ترکیه می باشد. این برج امروزه سمبل و نمادی از شهر استانبول بوده و که در زمان امپراتوری روم باستانی از آن به عنوان کنترل بازرگانی و برج فانوس دریایی استفاده می شد. برج دختر در کنار تنگه بسفر و قسمت آسیایی ساحل استانبول قرار دارد. تاریخ ساخت این برج به قرن پنجم میلادی برمیگردد، زمانی که حاکم یونانی منطقه برای کنترل کردن کشتی هایی که از تنگه بسفر عبور می کردند و همینطور جمع کردن مالیات و عوارض عبور دست به ساخت این برج زد. اینکار حتی بعد از رومی ها، در دوران حکومت بیزانس ادامه پیدا کرد. اما در دوران امپراتوری عثمانی تغییر کاربری داده و از آن به عنوان برج فانوس دریایی استفاده شد. از بالای این برج تماشای مرغ های دریایی بسیار سرگرم کننده خواهد بود. البته افسانه ای عاشقانه هم درباره این برج هست. نویسنده ترک این برج را به گل نیلوفری که پژمرده نخواهد شد، یاد کرده است. داستان معروف این برج درباره پسری جوان به اسم لاندروس بوده که برای دیدن دختر مورد علاقه اش، هر شب تا برج شنا می کرد. اما در یکی از همین شب ها که هوا طوفانی شده بود، فانوس دختر خاموش شد و لاندروس راه خود را گم کرد و در آب غرق شد. این افسانه از ورد زبان سیاحان غربی در قرن هفدهم گفته شده بود. اما افسانه معروف دیگر درباره این جاذبه استانبول درباره پادشاه و دخترش است. دختر پادشاه که موهای بلند و چشمان آبی داشت و آنقدر زیبا بود که پدرش او را از همه پنهان می کرد. اما یک روز پیشگویی به پادشاه گفت که دختر زیبای او بر اثر نیش ماری خواهد مرد. به همین خاطر پادشاه دستور ساخت این برح را داد تا از دخترش مراقبت کند اما روزی که برای دختر سبد انگور فرستاده شده بود، ماری از داخل سبد بیرون آمده و دختر را نیش زد. به همین خاطر به برج دختر معروف شده است. خیلی از نقاشان داخلی و خارجی، نویسندگان و شاعران از این برج الهام گرفته اند. امروزه در این برج یک کافه رستوران با انواع و اقسام غذاهای سنتی ترکی و بین المللی قرار داشته که البته منوی چندان گرانی هم ندارد. در کنار این کافه رستوران یک موزه نیز قرار داشته که بازدید از آن برای عموم رایگان می باشد. 

برج دختر استانبول

کانال آب بز دغان استانبول

در زمان بیزانس، امپراطوری روم شرقی و عثمانی ها از این کانال آب که بز دغان نام دارد، برای تامین کردن آب داخل کاخ ها و قصرها استفاده می کردند. اما امروزه بعضی از قسمت های طاق های به ردیف قرار گرفته آن از بزرگراه اصلی عبور می کند. این بزرگراه در قسمت قدیمی شهر استانبول قرار دارد. کانال آب بز دغان در زمان امپراتوری تئود و سیوس دوم، در قرن پنجم و در سال 368 میلادی ساخته شده است. امروزه تعداد بسیار کمی از توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول این کانال آب را می شناسند. دیوارهای کانال هفت متر طول داشته و در راستای دریای مرمره قرار می باشد. این دیوارهای سنگی و محکم در سالهای اخیر مورد بازسازی قرار گرفته اند. همچنین به عنوان میراث فرهنگی شهر استانبول نیز به ثبت رسیده است. 

کانال آب بز دغان استانبول