صنعت

سازه های ساخته شده مختلف برای کاربری هایی چون اداری . تجاری . مسکونی .مذهبی .فرهنگی .تفریحی هستند.در شهرک ها و منطقه های صنعتی انواع مختلف کاربری هایی در صنعت تولیدات وجود دارد که بر اساس نوع خدماتی که نیاز است طبقه بندی میشود.بسته به حجم فعالیت ها و نوع صنایع  در شهر و حاشیه ان شهر است که کاربری ملکی و محل ساخت و ساز سازه ها صورت میگیرد. برای انتخاب کردن محل و نوع سوله ای که برای ساخت مورد نظر است باید مواردی چون نوع تولیدات و همچنین میزان تولیدات را در نظر گرفت.

مفهوم کاربری ملکی چیست ؟

قبل از اینکه با نوع کاربری های ملکی در شهرک های صنعتی و مناطق مختلف آشنا شویم , در ابتدا بصورت خلاصه معنای کاربری را شرح میدهیم. وقتی واژه کاربری به میان میاید , کنایه به آن نوع فعالیتی است که میتوان در یک ساختار یا سازه به انجام رساند.

براساس طرح تفصیلی ارگان شهرداری است که کاربری ملکی با در نظر داشتن مقیاس هایی چون فعالیت های شهری، حومه سازه یا نوع انتشار فعالیت های شهری و نوع استفاده از بنا معلوم میگردد.

مشخصاتی که از سازه در سند پروانه ساختمان ثبت گردیده نشان شناسنامه آن ملک یا بنا را دارد. مثلا در موقع خرید سوله در جاده مخصوص کرج باید نوع آن فعالیتی که در آن سوله میخواهد انجام گیرد در متن قرارداد قید شود.

 

معرفی انواع کاربری های صنعتی

برای اینکه هر نوع فعالیت صنعتی را بخواهیم انجام دهیم اول باید با انواع آن آشنا شویم:

  1. صنعت خرد : صنعت خرد از جمله صنایعی است مانند سوپر مارکت ها یا میوه فروشی یا نانوایی ها که جهت دسترسی راحت تر اقشار مردم باید نزدیک منزلشان استقرار داشته باشند.
  2. صنعت سبک : صنایعی چون کارخانه های شیشه سازی , تولید ظروف چینی یا کارخانه یخ سازی که برای تولیدات خود فقط به نیروی برق نیاز دارند و هیچگونه سرو صدایی ندارند و برای تولید محصولات خود احتیاج به به سوخت زغال سنگ ندارند را در هر نقطه از حومه شهر ساخت.
  3. صنعت متوسط : صنایعی وجود دارند مانند کارخانه تولید شکر یا نفت که سرو صدای زیادی دارند و ضایعات ناپسندی ایجاد میکنند . اینگونه صنایع حتما باید در مناطقی که دور از شهر است مستقر شوند.
  4. صنعت سنگین: خریدکارخانه هایی چون کارخانه سیمان یا فولاد از جمله صنایع سنگین هستند . این کارخانه ها بدلیل تولید گازهای سمی و مضر و مسموم کننده و همراه با سرو صدای زیاد حتما باید در حاشیه شهرها مستقر شوند.

 

بنابر معرفی انواع کاربردهای صنعتی , میتوان کاربری های ملکی را بر اساس مناطق و شهرک های صنعتی به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

انواع کاربری‌های ملکی در مناطق صنعتی

  • انبار صنعتی
  • کارگاهی و تولیدی
  • بهداشتی
  • تجاری و اداری
  • فلزی
  • شیمیایی
  • سلولزی
  • مواد غذایی
  • دارویی و شوینده و بهداشتی
  • ریخته گری

اجاره سوله براساس نوع و حجم کاربری :

در آخر اگر شما قصد دارید اقدام به اجاره سوله در جاده مخصوص کرج کنید باید ویژگی هایی چون مساحت و وسعت آن سوله را برمبنا کاربری آن شغل انتخاب کنید .

کاربری سوله صنعتی به سه دسته سبک ,نیمه سنگین و سنگین تقسیم بندی میشوند:

  • سوله های سبک : سوله هایی که سبک هستند برای هدفهای جانبی و فرعی مثل ایجاد سایبان احداث میشوند. چون اینگونه کاربری هیچکونه فشار زیادی بر سازه وارد نمیکند.
  • سوله های نیمه سنگین: کارخانه های صنعتی و تولیدی که تولید کالاهای خود را در بعدهای بزرگتری انجام میدهند از سوله های نیمه سنگین استفاده میکنند . چون این سوله ها این سوله ها ابعاد و مساحتهای بزرگتری دارند و استحکام آنها در مقایسعه با نوع سبک خیلی بیشتر است. مثلا کارخانه های ساخت و تامین لوازم یدکی از سازه های نیمه سنگین استفاده میکنند.
  • سومین مورد سوله های سنگین هستند.                                                                                                                                در صنایع و مشاغل پیچیده مانند پالایشگاهها , نیروگاهها و یا کارخانه های پیشرفته , از                                                سوله های سنگین استفاده میکنند زیرا اینگونه سازه ها  نیازهای گسترده و بالای واحدهای صنعتی و بزرگ را برطرف میکند.