یکی از سوالات متداول متقاضیان تحصیل در کانادا درباره استفاده از سند خانه و ماشین برای اثبات تمکن مالی است. اینکه حداقل مبلغ برای تحصیل در کانادا چقدر است؟ و چه روش‌هایی برای اثبات توانایی مالی دانشجو هست؟ در این مطلب همین موضوع را بررسی می‌کنیم.

تمکن مالی برای تحصیل در کانادا چقدر است؟

کانادا دانشگاه‌هایی با سطح آموزشی عالی دارد و مقصد بسیاری از افراد در سراسر دنیا است. اما برای مهاجرت تحصیلی به کانادا نیاز به مدارکی دارید. یکی از آن‌ها اثبات بودجه کافی برای پوشش شهریه و هزینه‌های زندگی طی مدت اقامت‌تان در این کشور است. شانس موفقیت شما برای دریافت ویزای تحصیلی به‌شدت به اثبات این توانایی گره خورده.

براساس وبسایت اداره مهاجرت کانادا علاقمندان تحصیل در این کشور که موفق به اخذ پذیرش از موسسات آموزشی معتبر کانادایی شده‌اند با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند برای ویزای تحصیلی اپلای کنند.

بنابراین شما باید پس از دریافت نامه پذیرش درخواست ویزای تحصیلی کانادا کنید. برای این منظور مدارک خود را همراه با درخواست ویزای دانشجویی به اداره مهاجرت بفرستید. افسر اداره مهاجرت با بررسی مدارک و مستندات پرونده شما در خصوص صلاحیت‌تان تصمیم‌گیری می‌کند.

یکی از مدارک ویزای کانادا ارائه گواهی تمکن مالی یا Proof of Funds است. نامه‌ای که نشان می‌دهد برای پرداخت هزینه‌های سال اول تحصیل و زندگی‌تان در کانادا توان مالی کافی دارید. هزینه‌ها شامل مبلغ اجاره محل زندگی، غذا، پوشاک، حمل و نقل و بیمه می‌شود.

افراد متاهل و دارای فرزند ضروری است، علاوه بر بودجه مورد نیاز خود، درباره توانایی تامین مالی همسر و فرزندان هم به دولت کانادا اطمینان بدهند.

مدارک مورد نیاز

  • حساب بانکی به نام متقاضی؛ متقاضیان زیر 18 سال باید حساب بانکی به نام یکی از والدین‌شان داشته باشند.
  • گردش حساب بانکی چهار ماه گذشته داوطلب ویزای تحصیلی
  • نامه تمکن مالی که مبلغ سپرده‌ حساب‌‌های متقاضی در آن نوشته شده است. تنها نسخه اسکن‌شده اصلی روی سربرگ بانکی با مهر و امضای بانک مورد تایید است.  
  • مدارک پرداخت شهریه دانشگاه و خوابگاه؛ با این سند نشان می‌دهید دست کم شهریه ترم اول تحصیلتان را پرداخت کرده‌اید.
  • مدارکی مبنی بر دریافت کمک مالی یا بورس تحصیلی، از سوی دولت کانادا یا دانشگاه‌‌های دولتی این کشور
  • ارائه مستندات ملکی ارزش‌گذاری‌شده به نام متقاضی ویزا

میزان تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

معمولا شهریه تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای سال اول می‌تواند حدود پانزده هزار دلار کانادا باشد. مبلغ مورد نیاز اثبات تمکن مالی معادل با شهریه یک سال دانشگاه یا کالج کانادا به‌اضافه ده هزار دلار کانادا برای متقاضی است. در صورت همراه بردن همسر مبلغ چهار هزار دلار و به ازای هر فرزند سه‌ هزار دلار کانادا به مبلغ مذکور افزوده می‌شود.

بنابراین اگر تنهایی به این سفر می‌روید و خودتان هزینه‌های تحصیل را برعهده گرفته‌اید، چیزی حدود 25 هزار دلار کانادا نیاز دارید. این مبالغ ممکن است برحسب استان مورد نظرتان در کانادا کمی متفاوت باشد.

لازم به ذکر است درصورتی که موفق به دریافت بورس تحصیلی کانادا شده باشید، لازم است مدارک و مستنداتی که از دانشگاه دریافت کرده‌اید را برای اثبات این مسئله به سفارت ارائه دهید.

استفاده از سند خانه و ماشین برای تمکن مالی کانادا ممکن است؟

عقیده بر این است که نمی‌توان هنگام درخواست ویزای تحصیلی از اموال غیر نقدی جهت اثبات توانایی مالی استفاده کرد. وجه مورد نظر باید نقدی و دردسترس باشد. املاک و مستغلات چنین ویژگی‌ای ندارند. از آنجا که ماشین وسیله چندان ارزشمندی در کانادا محسوب نمی‌شود، سند آن هم برای این منظور کاربردی نخواهد داشت.

گرچه دارایی دانشجوی بین المللی اغلب مدرک خوبی به‌عنوان ارتباط او با کشورش در نظر گرفته می‌شود. پس اگر اموالی دارید اشاره به آن در فرم درخواست ویزا می‌تواند شانس موفقیت اخذ ویزا را افزایش دهد.

 باوجوداین برخی معتقدند ارائه مستنداتی از املاک و مستغلات دانشجو در کشور مبدا، تحت شرایطی، می‌تواند برای اثبات تمکن مالی مورد پذیرش اداره مهاجرت قرار گیرد. مثلا هنگامی که ملک متعلق به خودتان را اجاره داده باشید و اجاره ماهانه به حسابتان واریز شود.

این مستندات باید به‌طور رسمی توسط کارشناس دادگستری تایید شود. برای دانشجویان متاهل این املاک می‌تواند به نام همسر باشد؛ اما باید تعهدنامه محضری حمایت مالی وی از دانشجو ارائه شود. در این روش نیاز به اثبات ارزش املاک هست که با ارزیابی ملک انجام می‌شود. همچنین گواهی باید به زبان انگلیسی و همراه با تاییدیه‌های لازم باشد.

سایر روش های اثبات تمکن مالی کانادا

روش‌های اثبات تمکن مالی برای دانشجویان متفاوت است. درواقع لیست مشخصی از سوی اداره مهاجرت کانادا مطرح نشده. اما معمولا اداره کنسولگری ویزا، و همچنین دانشگاه، از شما می‌خواهد صورت حساب بانکی خود را در دوره‌ای مشخص، معمولا چهار تا شش ماه گذشته، ارائه دهید. علاوه‌براین برای آفیسر مهم است که پول موجود در حسابتان از کسی قرض گرفته نشود و حتما متعلق به متقاضی ویزا باشد.

بنابراین اثبات توانایی مالی می‌تواند به‌صورت نامه‌ای از بانک یا مؤسسه مالی باشد. نامه‌ای که مقدار مشخص پس‌اندازی که دارید یا درآمد منظمی که دریافت می‌کنید، مثلا از طریق اجاره ملک، را ثابت کند. این نامه باید روی سربرگ رسمی نوشته و نام، آدرس و شماره حساب‌تان هم در آن ذکر شود.

همچنین ترکیبی از اسناد دیگری مانند فیش حقوقی، صورت‌حساب بانکی یا صورت‌حساب سرمایه‌گذاری هم جهت اطمینان از اینکه حین تحصیل از پس هزینه‌های خود برمی‌آیید می‌تواند مورد تایید باشد. علاوه بر این نامه کمک‌‌ مالی دولتی یا بورسیه تحصیلی دانشگاهی در کانادا (Scholarship Letters) هم به عنوان چنین مدرکی برای تحصیل در کانادا پذیرفته می‌شود.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط عمومی درخواست ویزای دانشجویی کانادا معمولا شامل نامه پذیرش از دانشگاه، پاسپورت معتبر، مدرک اثبات تمکن مالی، مدرک آزمون مهارت زبان انگلیسی، مدارک و سوابق تحصیلی، رسید پرداخت شهریه و گواهی پزشکی است.

منبع تمکن مالی

گفتیم که مامور اداره مهاجرت سپرده‌های بانکی شما را بررسی می‌کند. وارد شدن مبلغ زیادی پول، آن هم یک‌باره به حساب بانکی‌تان ممکن است تردید در قرضی‌بودن این مبلغ ایجاد کند. بنابراین اگر مبلغی از فروش ملک یا طلا به حساب رسیده است، منبع دریافت پول را برای آفیسر شفاف کنید. در این موراد مدارک مربوط به انتقال سند ملک به دیگری یا رسید فروش طلا را هم ترجمه و همراه با سایر مدارک به پرونده خود اضافه کنید. در هر مورد توضیحات لازم را برای آفیسر بنویسید.

مهاجرت به کانادا با کن اپلای

در مجموع اسنادی که نشان دهد پول شما برای پوشش هزینه‌ها در دسترس است اعتبار بیشتری دارد. در نتیجه صورت‌حساب بانکی که موجودی و منبع وجوه مالی را مشخص می‌کند بهترین راه اثبات تمکن مالی هنگام ثبت درخواست مجوز تحصیل در کانادا است. در سایت کن اپلای درباره تحصیل در کانادا و روش های اثبات تمکن مالی می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مهم است یادآوری کنیم تصمیم‌گیری نهایی درباره صدور ویزای کانادا با افسر اداره مهاجرت است. برای اینکه تمام شرایط محتمل را بررسی کرده باشید و پرونده‌ای بدون نقصی برای اداره مهاجرت بفرستید لازم است با یک کارشناس و متخصص باتجربه در امور مهاجرت تحصیلی مشورت کنید.

کارشناسان و مشاوران موسسه مهاجرتی کن‌اپلای با بررسی دقیق پرونده مهاجرتی شما بهترین گزینه‌ها را پیشنهاد می‌دهند تا مسیر مهاجرت را تضمین‌شده بپیمایید.

علاوه‌براین در سایر مقالات وبلاگ کن‌اپلای تمامی مراحل و مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی کانادا، اطلاعات مربوط به دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی و همه آنچه پیش از مهاجرت تحصیلی به این کشور باید بدانید در اختیار شما است. مشاوران ما آماده هستند تا سوالات شما را پاسخ دهند. کافی است فرم رزرو وقت مشاوره رایگان کن اپلای را تکمیل کنید.