آزمایشگاه تعیین ماهیت آزمایشگاه مستقل و تائید شده در زمینه صادرات و واردات هستند که در سراسر دنیا خدمات مشخصی را ارائه می‌دهند. تائید صلاحیت این آزمایشگاه‌ها بر عهده سازمان‌های ملی و جهانی استاندارد ازجمله سازمان ملی استاندارد ایران است و با هدف علمی کردن فرآیندهای گمرکی و تقسیم اصولی برخی از روندهای گمرکی انجام می‌شود از قبیل تعیین طبقه‌بندی کالاها، مشخص کردن تعرفه کالاها، تجزیه و تحلیل فیزیکی و شیمیایی مواد، اقدام در خصوص مقررات ملی می باشد و خدمات آن نقش مهمی در رعایت استانداردهای لازم در این زمینه دارد. شرکت پارس لیان اروند از آزمایشگاههای شناخته در زمینه خدمات فنی و مهندسی و خصوصاً خدمات آزمایشگاهی است و به‌عنوان یک آزمایشگاه تعیین ماهیت در گمرک ایران هم فعالیت می‌کند. خدمات آموزشی و انتقال تجربیات و دانش تعیین ماهیت به‌وسیله برگزاری دوره آموزشی تعیین ماهیت از دیگر خدمات این شرکت است که همواره در کنار فعالیت‌های اصلی، به بخش‌های آموزش، تحقیق و توسعه هم توجه ویژه‌ای داشته است.

آزمایشگاه تعیین ماهیت چیست؟

آزمایشگاه تعیین ماهیت (Customs Laboratory) یا LC، به مفهوم دقیق کلمه و مانند دیگر بخش‌های تعریف شده آزمایشگاهی (آزمایشگاه فرآورده‌های نفتی، آزمایشگاه نساجی و…) دارای هویت و ساختار مشخصی نیست و چون در یک حیطه کلی و متنوع (گمرک) علاوه بر انجام آزمون‌های علمی و آزمایشگاهی، بر اقدامات قانونی هم نظارت می‌کند. آزمایشگاه ماهیت یا آزمایشگاه گمرکی با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی درواقع کار شناسایی و اظهار نظر در مورد کالاهای گمرکی را انجام می‌دهد و در یک نگاه کلی با انجام آزمون های علمی و آزمایشگاهی کار شناسایی و اظهار نظر در ورد کالاهای صادراتی و وارداتی را انجتم می دهد. نظریه آزمایشگاه تعیین ماهیت، برای گمرک به عنوان اطلاعات قابل استناد حائز اهمیت می باشد  
در بخش ترخیص گمرک طبقه بندی کالا ها ی وارداتی به صورت ظاهری انجام می گیرد ، اما این روش در مورد خیلی از کالاها و خصوصاً کالاهای شیمایی، مواد غذایی، محصولات خاص و… کارایی ندارد. بنابراین اگر بخش ترخیص کالای گمرک نتواند دسته‌بندی و تعیین‌های لازم را در مورد یک یا دسته‌ای از کالاها انجام دهد، متخصصان آزمایشگاه ماهیت با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی و اساس قرار دادن استانداردهای ملی و بین الملی ، به این مهم می‌پردازند. روش‌های این متخصصان برای این منظور، تجزیه و تحلیل کلی کالا، تعیین نوع و ترکیب مواد به کار رفته، بررسی اصول بسته‌بندی و نشانه‌گذاری و… است و در نتیجه این اقدامات تعیین دسته‌بندی کالای وارداتی ممکن می‌شود

آشنایی با مهم‌ترین اقدامات و نقش آزمایشگاه تعیین ماهیت

یکی از مسائلی که گمرک همیشه با آن مواجه است، تنوع زیاد اقلام وارداتی و تحول و تغییر فرآیند ترکیبات و مواد جدید است. با توجه به تنوع بالا کالاهای وارداتی و عدم امکان تجزیه و تحلیل دقیق آن ها سخت و غیرممکن می‌شود. راهکار اصلی گمرک و سازمان‌های استاندارد برای سامان دادن به این وضعیت، استفاده از دانش تخصصی آزمایشگاه‌ها در قالب واحدهای تائید صلاحیت شده آزمایشگاه تعیین ماهیت کالا است که به‌طور خلاصه اقدامات آن شامل موارد زیر می‌شود:

اقدامات تعرفه‌ای:

آزمایشگاه  تعیین ماهیت با استفاده از تجزیه و تحلیل پارامترهای مختلف، اطلاعات کافی برای تعیین و راستی آزمایی طبقه‌بندی کالاها را در اختیار کارشناسان گمرک قرار می دهد تا ارزش کالا، حقوق گمرکی و… مشخص شود.

کنترل مقررات:

یکی از وظایف اصلی آزمایشگاه ماهیت، حمایت از مقررات ملی و قوانین مالیات گمرکی از طریق به دست آوردن اطلاعات علمی و استاندارد است. تعیین تعرفه‌های گمرکی راهکار قانونی برای اخذ مالیات کالاهای وارداتی است که با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی با دقت بالایی انجام می‌شود.

کنترل کیفیت:  

موثر ترین روش تعیین ماهیت کالا ، انجام آزمون‌های استاندارد آزمایشگاهی است و این اقدام هم بر عهده آزمایشگاه‌های تعیین ماهیت  LC قرار دارد.  

ارائه راهنمایی‌های لازم و انجام تحلیل‌های درخواستی:

به‌غیراز تحلیل‌ها و آزمون‌های مرسوم، واحدهای آزمایشگاه تعیین ماهیت می‌توانند اظهار نظر های درخواستی گمرک یا واردکنندگان کالا را انجام دهند. بررسی و تحقیق در مورد روش‌های نوین و توسعه تجهیزات بازرسی از اهداف اصلی این اقدام به شمار می‌آید و در شرکت پارس لیان اروند هم با توجه به امکانات و توانایی‌هایی آزمایشگاهی مناسب، انجام می‌شود.

 

برگزاری دوره آموزشی تعیین ماهیت توسط شرکت پارس لیان اروند

اقدامات عمده در آزمایشگاه LC به دلیل گستردگی حیطه‌های اقدام و تنوع زیاد کالاهای گمرکی به سطح بالایی از دانش فنی و تخصصی نیاز دارد. آموزش پرسنل مورد نیاز در این زمینه از دغدغه‌های اصلی آزمایشگاه‌ها است که به بهبود شرایط کلی از نظر نیروی کار و ارائه خدمات با کیفیت بهتر منجر می‌شود. مبحث آزمایشگاه تعیین ماهیت و آموزش‌های لازم در این زمینه به تجربه آموزش و همچنین تجربه کاری مرتبط وابسته است. در شرکت پارس لیان اروند به‌عنوان یکی از آزمایشگاه‌های فعال تعیین ماهیت ، دوره‌های آموزشی زیادی با تدریس خانم مهندس فرشته حسین زاده مدیر عامل شرکت پارس لیان اروند در این زمینه برگزار شده است که در آن‌ها انتقال تجربه عملی و دانش علمی اولویت داشته است. دوره‌هایی از این دست به شرکت‌کنندگان دانش کاملی از اصول، روش ها و دانش تجزیه و تحلیل مورد کاربرد و مناسب اقدامات آزمایشگاه تعیین ماهیت می‌دهد و به همین علت هم می‌تواند مورد توجه طیف وسیعی از افراد قرار گرفته است. کارشناسان آزمایشگاه و نیروهای شرکت‌های فعال در حوزه واردات و صادرات که قصد دارند اطلاعات کاربردی‌ در این زمینه کسب کنند، از مهم‌ترین متقاضیان این دوره‌ها به شمار می‌آیند. این دوره‌ها به تناوب و بسته به درخواست‌های آموزشی، در دفتر مرکزی شرکت پارس لیان برگزار می‌شود.