سفر با هواپیما قطعا یکی از بهترین تجربه‌ها برای کسانی است که به سفر علاقه و دوست دارند با کم‌ترین خستگی و بیشترین کیفیت به مقصد برسند و تجربه لذت بخشی از گردشگری داشته باشند. زمان کم مسیر، دوری از ترافیک جاده‌ای و راحتی و آرامش سفر با هواپیما چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشید.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان به شهر یا کشور دیگری بروید، هواپیما بهترین گزینه است و در سفر با هواپیما در وقت خود صرفه‌جویی کنید. به جز این سفر به بعضی مقاصد تنها از راه هوایی امکان‌‌پذیر است.

 

ی‌ها سفر با هواپیما را یک مسئله ساده می‌دانند، با این همه واقعیت این است که رعایت چند نکته ساده می‌تواند تجربه شما از سفر هوایی را به طور کامل متحول و لذت آن را چند برابر کند.

1- ایرلاین‌ها را مقایسه و بلیط را زودتر رزرو کنید

با یک پیش فرض خاص سراغ خرید بلیت هواپیما نروید، روی یک خط هوایی تعصب نداشته باشید و دست به مقایسه بزنید. شاید در یک مسیر خاص یک خطر هوایی کوچک و محلی بلیت ارزان‌تری به شما ارائه کند تا یک خط هوایی مشهور. به طور مثال در خیلی از موارد خطوط هوایی ایران نسبت به خطوط هوایی خارجی قیمت بهتری ارائه می‌کنند، البته در برخی مواقع برعکس این مسئله هم صادق است.

دقیقه نودی نباشید و برنامه‌ریزی کنید. برخی مقاصد چنان پر مشتری هستند که در دقیقه نود هیچ بلیتی به شما نمی‌رسد. یکی دیگر از مزایای رزرو بلیت استفاده از تخفیف‌های احتمالی، خط هوایی بهتر و البته داشتن جای دلخواه است. مثلا شما با رزرو بلیت می‌توانید هزینه سفر به کیش با هواپیما را کاهش دهید.

2- لباس راحت بپوشید و سبک سفر کنید

کت و شلوار پوشیدن در هواپیما اصولا مناسب فیلم‌های هالیوودی است و واقعا لباس مناسب سفر با هواپیما نیست، به خصوص اگر یک یا دو پرواز طولانی و پرفشار داشته باشید. قرار است ساعت‌ها سوار هواپیما باشید، پس باید راحت‌ترین لباس ممکن را بپوشید که برای خوابیدن روی صندلی هم مناسب باشد. فشار پرواز می‌توان پاهای شما متورم شود، پس لباس‌های تنگ نپوشید.

این روزها اکثر خطوط هوایی – به خصوص در خارج از ایران- بدون در نظر گرفتن وزن، برای چمدان‌های چک شده از مسافران هزینه دریافت می کنند. این بدان معناست که شما باید هزینه بیشتری بدهید. در نتیجه این روزها همه سعی می‌کنند لباس‌ها و وسایلی را برای یک تعطیلات دو هفته‌ای در یک کیف دستی و یک کیف یا یک کوله‌پشتی کوچک جا کنند. سعی نکنید قانون را دور بزنید.

به سادگی به دستورالعمل ها پایبند باشید و به جای این کارها سبک سفر کنید. یک چمدان دستی کوچک که به اندازه کافی سبک باشد که در فضای بالای سر شما جا شود. یک کیف اضافی، مانند کیف پول یا کیف لپ تاپ (اما نه هر دو)، نیز به کار شما می‌آید.

لیست اشیایی که مسافران میتوانند به عنوان بار دستی رایگان در داخل هواپیما حمل نمایند به شرح ذیل است: صندلی چرخدار بیمار، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی، مقدار مناسبی مجله و یا کتاب، یک عدد کیف دستی زنانه، یک چتر و یا عصا، یک پالتو، شال و یا پتو.

3- مودب و قانون مدار باشید

یکی از جذابیت‌های سفر با هواپیما، برخورد پرسنل هواپیما با مسافر است. آنقدر برخوردها محترمانه و در نهایت ادب و دلسوزی هستند که با تمام وجود حس می‌کنید که از خلبان گرفته تا مهمانداران همه دست به دست هم داده‌اند تا شما راحت‌ترین و ایمن‌ترین پرواز را تجربه کنید.

 

وقتی سوار هواپیما می‌شوید، صندلی‌تان را پیدا کنید، چمدان خود را در فضای بالای سر قرار دهید و بنشینید. سپس تلفن همراه، آی پاد، لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی را که همراه خود دارید خاموش کنید و صبورانه منتظر اعلام کاپیتان یا خدمه پرواز برای روشن کردن دوباره آن‌ها باشید. این اعلان معمولا فقط چند دقیقه پس از پرواز هواپیما اعلام می‌شود. شاید فکر کنید این حرف‌ها برای مبتدی‌ها است ولی هیچ هواپیمایی با مسافران ایستاده حرکت نمی‌کند!

4- فکر سرگرمی خودتان و کودکان باشید

والدین باهوش می‌دانند که بچه ها در هواپیما خسته می شوند، حتی اگر پرواز خیلی طولانی نباشد. پس تبلت یا موبایلی به همراه داشته باشید که خودتان و کودکتان سرگرم شوید.

البته برای اینکه طول مسیر و ماندن در کابین هواپیما برای کودکان قابل تحمل‌تر شود، معمولا ایرلاین‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان در نظر می‌گیرند. مثلا بسته‌های هدایا شامل اسباب‌بازی، لوازم تحریر، دفتر نقاشی و ... بین کودکان توزیع می‌شوند. این بسته‌ها را در نظر داشته باشید.

 

در ضمن خاطرتان باشد که مدام در حال کتاب خواندن یا تماشای فیلم نباشید و حالت خود را عوض کنید. تکرار یک کار باعث خستگی شما می‌شود.

5- مراقب سلامت خود باشید

مراقب سلامت خود باشید. آب زیاد بنوشید، حالت تهوع را بر طرف کنید و جت لگ را جدی بگیرید. برای رفع خستگی هم کارهای ساده‌ای کنید. مثلا بر روی صندلی خود صاف بنشینید، کف هر دو پا را روی سطح زمین قرار دهید سپس به شکلی که پاشنه های هر دو پا روی زمین قرار داشته باشد، نوک پنجه پاهایتان را بالا بیاورید.

می‌توانید چند بار شانه های خود را به طرف بالا و پایین حرکت دهید این عمل موجب می گردد تا آرامش اعصاب بدست بیاورید. همچنین در این حالت سه مرتبه شانه های خود را به طرف جلو و عقب گردش دهید.

برای تنفس بهتر، کف یکی از دست ها را روی سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید و سپس از راه بینی نفس عمیقی بکشید.

برای رفع ضعف و سرگیجه که معمولا برای مسافران پروازهای بلند مدت و طولانی بوجود می آید، سعی نمایید مقادیر زیادی آب بنوشید و از خوردن غذاهای زیاد در طول پرواز پرهیز نمایید. چنانچه دچار ضعف شدید، یک نوشابه بنوشید و سر خود را رو به پایین بر جایی تکیه دهید تا ضعف و سرگیجه شما از بین برود.

هنگام بلند شدن هواپیما از زمین و به به زمین نشستن هواپیما، جهت جلوگیری از گوش درد، توصیه می شود از آدامس یا شکلات استفاده گردد، چراکه به کارگیری عضلات بلع از ایجاد گوش درد جلوگیری می نماید.