کلیسای صخره ای گرجستان : این کلیسای صخره ای در روستای کاتسخی، در روستای چیاتورای ایمرتی قرار داشته و به اسم ستون کاتسخی شناخته میشود. این کلیسا روی صخره ای آهکی به ارتفاع چهل متر، با ابعاد 150 متر بنا شده. کلیسای صخره ای گرجستان بین توریست ها و گردشگران تور گرجستان لقب های زیادی داشته که معروف ترین آن پلکان بهشت است. چرا که شبیه به یک ستون در دل آسمان بوده و همینطور منظره ای به سمت دره و رودخانه دارد. شاید تاکنون این سوال هم به ذهن شما رسیده باشد که این بنا چطور روی این صخره رفته؟ و یا راهبان چطور به این کلیسا راه پیدا میکردند؟!همچنان هیچکس جواب این سوالات را نمیداند! کلیسای صخره ای گرجستان بین قرن 6 و 8 میلادی ساخته شده و به یکی از جاذبه های توریستی گرجستان معروف شده است. در حال حاضر راهبی گرجی بیست سال است که در این کلیسا زندگی میکند.

کلیسای صخره ای گرجستان

قدمت کلیسای صخره ای گرجستان

تا قرن چهارم که هنوز مسیحیت به گرجستان نرسیده بود و مردم بت پرستی میکرند، مردم این منطقه این صخره را یک نماد از خداوند دانسته و تصور میکردند که خدا از بالا این صخره جهان را کنترل میکند،ولی بعد از ورود مسیحیت به این کشور، مردم گرجستان براین باور آمدند که این صخره تنها نمادی از این زندگی است. به همین دلیل بین قرن شش و هشت، مرتاضان مسیحی روی این صخره کلیسایی ساختند تا بتوانند از روی این صخره بلند به دعا کردن بپردازند.

قدمت کلیسای صخره ای گرجستان

کلیسای صخره ای گرجستان در حال حاضر

اکنون در این کلیسا راهبی 59 ساله به اسم ماکسیم زندگی میکند. گفته شده ماکسیم بیست سال است که در این کلیسا زندگی کرده و تنها 2روز در هفته برای ملاقات با مریدان خود و برگزار کردن مراسم دعا از صخره پایین می آید. ماکسیم برای گذراندن زندگی خود هرچه میخواهد روی کاغذی نوشته و مریدان وی با استفاده از کابل لوازم مورد نیاز را به او میرساندند. اما این کلیسا صخره ای قانونی عجیب داشته که همه را متعجب کرده ! بانوان حق ورود به این کلیسا را ندارند! حتی اگر برای عکاسی از کلیسا آمده باشید، باید اول به مدت چهار روز و هفت ساهت دعا بخوانید تا ماکسیم به شما اجازه ورود بدهد. اما توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان (تنها تعداد محدودی) میتوانند از این کلیسا بازدید داشته باشند.

کلیسای صخره ای گرجستان در حال حاضر

راه های رسیدن به کلیسای صخره ای گرجستان

برای راحت تر رسیدن به این کلیسا از سمت شهر تفلیس، میتوانید با استفاده از وسایل نقلیه به استان ایمرتی و سپس چیاترا رفته، پنج کیلومتر دورتر از چیاترا روستای کاتسخی قرار داشته و از همان جا میتوانید کلیسای صخره ای گرجستان را ببینید.