کلیسای سنت ماری مغولان استانبول : کلیسای سنت ماری مغولان سال 1240 در بالت منطقه گلدن هورن ساخته شده است. این کلیسا تنها کلیسای ارتدوکس شرقی بوده که هرگز به یک مسجد تبدیل نشد. کلیسای سنت ماری مغولان معماری به سبک گوتیک داشته و در اصل یک صومعه قرن دهمی است. این کلیسا هم مثل دیگر جاذبه های شهر به خاطر معماری که داشته مورد توجه توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار گرفته است. در ادامه همراه لست تورز در تور اروپا نوروز 99 باشید تا درباره سرگذشت جالب و هیجان انگیز این کلیسا بیشتر بدانید. 

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

تاریخچه کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

این کلیسا حدودا در قرن دهم بنا شد اما در قرن سیزدهم نیز توسط پرنسس ماریا دوباره ساخته شد. پرنسس ماریا دختر میخائیل هشتم بود که بوسیله پدرش در سال 1256 به خاطر ازدواج با یکی از خان های مغول به اسم هولاکو به ایران فرستاده شد. اما هولاکو پیش از رسیدن ماریا به مغولستان از دنیا رفت. ماریا نیز با اباقاخان، ولیعهد ازدواج کرد. بعد از آن ماریا پانزده سال، مردم را به خصوص خود خان را به گرویدن به دین مسیحیت تشویق کرد. بعد از آنکه اباقاخان توسط برادرش مورد ترور قرار گرفت، به استانبول بازگشت. او این کلیسا را با یک صومعه در کنارش مجددا ساخت و هر دو را باهم وقف مریم مقدس کرد و خود باقی عمر خود را در آن گذراند. نام مغولان نیز به این دلیل روی این کلیسا قرار داده شد که همسر ماریا از قوانین مغول بوده. 

تاریخچه کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

طراحی کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

نقشه اصلی کلیسای سنت ماری مغولان استانبول در داخل چهارگوش و در قسمت بیرونی سه پره می باشد. گنبد کوچکی که وسط این کلیسا قرار داشته اطراف خود چهار نیم گنبد دارد. کلیسای سنت ماری مغولان کاملا به سبک معماری بیزانسی ساخته شده و هیچ معماری کلاسیک عثمانی در آن دیده نمی شود. اگر کمی به این بنا دقت کنید، متوجه قرمز رنگ بودن آن خواهید شد. دلیل وجود رنگ قرمز در این کلیسا به خاطر استفاده از اجرهای رس است. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول در زیر گنبد اصلی در داخل کلیسا، نقاشی هایی از عیسی مسیح و مریم مقدس خواهند دید. فضای داخلی این کلیسا به جز این نقاشی ها با تابلوها و شمعدانی های بسیار زیبایی تزئین شده است. تمام دیوارهای خارجی این کلیسای باستانی از سنگ لاشه ساخته شده که باعث شده تا این کلیسا قدیمی تر به نظر برسد.  

طراحی کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

دسترسی های نزدیک به کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

کلیسای سنت ماری مغولان نزدیک به بلوار مسلم پاشا قرار داشته بنابراین توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول میتوانند با تراموا، تاکسی و یا اتوبوس به محله فاتیح رسیده و از آنحا با پیاده روی به کلیسای سنت ماری مغولان برسند.