کلیسای سن پیترو وین کولی در رم : سن پیترو وین کولی یکی از کلیساهای کاتولیک رومی و یک باسیلیکای کوچک در شهر زیبای رم بوده که از تماشای معماری آن شگفت زده خواهید شد. این کلیسا به خاطر مجسمه مرمری میکل آنژ و قسمتی از مقبره پاپ جولیوس بین توریست ها و گردشگران تور ایتالیا بسیار شناخته شده است. کلیسای پیتر مقدس یا کلیسای پطرس حواری یا کلیسای سن پیر در شهر واتیکان قرار داشته و یکی از بزرگ ترین کلیساهای دنیا بوده که به زمان رنسانس پسین برمیگردد. این کلیسا ساخته دست دوناتو برامانت، میکل آنژ، کارلو مادرنو و برنینی می باشد. کلیسای سن پیترو وین کولی در رم یکی از معروف ترین اثر معماری رنسانس بوده که تابحال دیده اید. سالانه بین پانزده هزار تا هشتاد هزار نفر برای شرکت کردن در مراسم های مختلف در میدان سن پیترز و یا داخل کلیسا جمع می شوند و مراسمات مختلف را جشن می گیرند. این کلیسا دویست هزار مترمربع مساحت داشته و مملو از مجسمه های سقف و حجاری هایی از میکل آنژ می باشد. ساخت کلیسای سن پیترو وین کولی 120 سال به طول انجامید. 

کلیسای سن پیترو وین کولی در رم

داستان جالب این کلیسا

اگر نقشه های هوایی ساختمان های کلیسای سن پیرو را دیده باشید، متوجه خواهید شد که به شکل یک کلید طراحی شده است. این کلید نماد کلید بهشت بوده و مجسمه های حواریون مسیح هم به شکل نیم دایره ای در کنار در ورودی این کلیسا نصب شده اند. بسیاری از مردم عقیده دارند که در این کلیسا پیتر مقدس، یکی از حواریون حضرت مسیح و اولین پاپ دفن شده است. شواهد تاریخی نیز نشان میدهد که مقبره پیتر مقدس مستقیما زیر محراب باسیلیکا قرار دارد. به همین خاطر بسیاری از پاپ ها از صدر مسیحیت تا به امروز مثل پاپ ژان پل دوم که چند سال پیش فوت کرد، در زیرزمین این کلیسا دفن شده است. 

داستان جالب این کلیسا

تاریخچه کلیسای سن پیترو وین کولی

امپراتور کنستانتین که اولین امپراتور مسیحی شهر رم بود، درست در اوایل قرن چهارم میلادی قصد کرد که یک کلیسا بالای تپه واتیکان بنا کند. در آن زمان در کنار سیرک رومی یک مقبره قرار داشته که برای سن پیتر بود. قبر سن پیتر ابتدا به وسیله یک سنگ قرمز به نشانه اسمش در زبان یونانی که به معنی سنگ یا صخره می باشد نشانه گذاری شده بود و چند سال بعد برای او یک آرامگاه ساخته شد. بعد از گذشت بیشتر از سیصد سال، باسیلیکای سن پیترز در این مکان بنا شد. باسیلیکای قدیمی سن پیترز به دستور کنستانتین بزرگ بین سال های 319 و 330 میلادی ساخته شد. ساخت اولین کلیسای آن از سال 319 تا 322 به طول انجامید و همینطور در سال 349 بنا مقدس شده و در نهایت ساخت آن در سال 349 به پایان رسید. برای ساختن این کلیسا تپه هایی که اطراف قرار داشتند را صاف کردند و گورستانی که مقبره اصلی سن پیتر در آن بود را ویران کردند. اواسط قرن پانزدهم میلادی ساختمان کلیسا در وضعیت بدی بود به همین خاطر پاپ نیکولاس پنجم بازسازی و گسترش این کلیسا را بر اساس طرح معمار معروف برناردو روسیلینی آغاز کرد. با اینکه بعد از مرگ پاپ نیکولاس پروژه بازسازی کلیسا هم متوقف شد و تا نیم قرن هیچ پیشرفتی نداشت اما پاپ جولیوس دوم تصمیم گرفت که به جای بازسازی، یک کلیسای جدید بسازد. بنابراین به برمانت دستور داد که نقشه یک کلیسای جدید را طراحی کنید. امروزه گنبد باشکوهی که توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ایتالیا میتوانند ببینند، طراحی شده توسط معمار معروف میکل آنژ است. وی همینطور تغییرات بسیار زیادی در قسمت های دیگر نقشه کلیسا انجام داد. 

تاریخچه کلیسای سن پیترو وین کولی

دسترسی های نزدیک به کلیسای سن پیترو وین کولی در رم

این کلیسا در کنار یک دانشکده مهندسی به اسم دانشگاه لاساپینزا که در محل قدیمی این ساختمان قرار داشت، قرار گرفته است. اسم سنت پیتر نیز در زنجیر برای این بنا انتخاب شد. توریست ها و گردشگران تور ارزان ایتالیا میتوانند این کلیسا را در تپه اوپیان، نزدیک به ایستگاه متروی کاوور و در چند قدمی ستون ها پیدا کنند.