کلیسا کورا استانبول : کلیسای کورا، شش گنبد داشته که دو تا از آنها روی سالن ورودی که نارتکس نام داشته قرار دارد. سه قسمت دیگر از این کلیسا برای قست بدنه اصلی این بناست و آخرین گنبد آن روی کلیسای کوچک قرار دارد. کلیسای اصلی کورا در قسمت نارتکس قرار داشته و محل دفن بنیانگذار کلیسای کورا، فردی که در تاریخ بسیار موثر بوده میباشد. نام این قسمت parecclesion بوده و گنبد آن بعد از گنبد اصلی کلیسا، یکیاز بزرگ ترین گنبد هاست که قطر آن به 4.5 میرسد. راهروی این بخش نیز با نقش و نگارها و تصاویر تاریخی تزئین شده بعضی از این نقاشی ها اسم دارند مثل بازگشت مسیح، معاد دادگاه، آسمانی از فرشتگان و نقاشی بزرگی از موضوع رستاخیز و مرگ. و در ادامه این راهرو قسمت ناوس قرار دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دیگر قسمت های کلیسا کورا استانبول آشنا شوید.

کلیسا کورا استانبول

سه قسمت اصلی کلیسا کورا استانبول :

کلیسای کورا به سه قسمت اصلی، نارتکس (سالن ورودی) نارتکس خارجی ، نوس (بدنه اصلی بنا)

سالن ورود نارتکس کلیسا کورا استانبول

نارتکس که سالن ورودی کلیسا میباشد، دربی به سمت قسمت غربی، جایی که موزه ها قرار دارند داشته و از قسمت شمال به قسمت جنوبی به 2قسمت تفیسم میشود. این دو قسمت را نارتکس داخلی و نارتکس خارجی میگورند که هرکدام از انها زیبایی و شگفتی خود را دارند. نارتکس خارجی، چهار متر عرض و بیست و سه متر طول داشته و سقف و دیواره های آن با موزائیک های بسیار زیبا تزئین شده است. نارتکس خارجی زیباترین نقاشی ها و تصاویر نقش بسته روی دیوارها و سقف را داشته که شما را مات و مبهوت خود نگه میدارد. و اما نارتکس داخلی، کمی شبیه به نارتکس خارجی بوده با این تفاوت که چهار متر عرض و هجده متر طول داشته و درب آن به سمت قسمت شرقی موزه ها راه دارد. این قسمت نیز دست کمی از نارتکس خارجی نداشته و میتواند شما را ساعت با تصاویر و نقاشیهای مفهومی، به خود خیره نگهدارد.

نوس یا بدنه اصلی کلیسا کورا استانبول

این قسمت از کلیسا که بزرگ ترین گنبد خود را به قطر 7.5 متر داشته و به قسمت ورودی نیز راه دارد، زیبایی های منحصر بفرد خود را دارد. دو گنبد دیگر این قسمت که از گنبد اصلی کوچک تر هستند، در قسمت شمالی و جنوبی نوس قرار دارند.

 سه قسمت اصلی کلیسا کورا استانبول

تاریخچه کلیسا کورا استانبول

این کلیسا به دست کنستانتین ساخته شده و اویل خارج از شهر قرار داشته، درواقع ساختمان اصلی کلیسا 1550 سال است که تحریب شده و سال 413 کلیسایی که از آن باقی مانده بود، توانست نام کلیسا که به معنی خارج از شهر هم بوده را زنده نگه دارد. سال های اولیه این کلیسا یک صومعه بود که بعدها در سال 413 بوسیله امپراطور تئودیوس دوم آن را حصاربندی و دیوار کشی کردند. در قرن دوازدهم کلیسا کورا استانبول به خاطر زلزله تخریب شده و آسیب دید، اما چندی بعد فردی به اسم اسحاق کومنوس آن را بازسازی کرد. اما نام کلیسا را امپراطوری عثمانی ها، چهار قرن بعد از فتح این منطقه و تبدیل آن به مسجد روی آن گذاشتند. اگر شنیدید که مردم استانبول به این کلیسا کاریه میگویند تعجب نکنید، کاریه در زبان ترکی همام کورا است. در زمان عثمانی ها به خاطر محدودیت در دین اسلام، نقاشی های موزائیکی دیوارها و سقف های این کلیسا را با گچ کاری پنهان کرده اما سال 1948 موسسه بیزانس آمریکا و مرکز اوکس دومبرتن مطالعات بیزانس، این کلیسا را با طرح های بیزانسی دوباره بازسازی کرده و موزائیک های آن را مرمت کردند. بعد از این اتفاق بود که توریست ها و گردشگران تور استانبول به خاطر موزائیک ها و سرامیک های پر نقش و نگارش به این کلیسا توجه بسیار کردند. اکنون کلیسا کورا استانبول، یک موزه در این شهر است.

تاریخچه کلیسا کورا استانبول

زمان بازدید از کلیسای کورا استانبول

قبل از هرچیز باید بدانید که کلیسا کورا استانبول در پنج کیلومتری قسمت شمال غربی منطقه سلطان احمد قرار داشته و شما هر روز هفته به جز روزهای چهارشنبه میتوانید با شش دلار یا پانزده تله لیر از این موزه تاریخی دیدن کنید. ساعات بازدید از این کلیسا، از نه صبح تا هفت بعد از ظهر است.