کشور گرجستان با چه کشورهایی همسایه است : گرجستان، کشوری بزرگ در منطقه قفقاز و اوراسیا است. قفقاز بین دریای خزر و سیاه قرار دارد. این کشور همسایگان بسیاری نیز داشته که تقریبا با نصف آن ها روابط خوبی ندارد. اما در این میان ترکیه یکی از مهم ترین شرکای سیاسی و اقتصادی در منطقه برای گرجستان است. همینطور بیشتر از شصت درصد از واردات گرجستان، از ترکیه می باشد. در کنار ترکیه، جمهوری آذربایجان است که به دلیل صادر کردن بنزین، مشتقات نفتی و نفت، نقش مهمی برای گرجستان دارد. میتوان گفت برای گرجستان، دو کشور ترکیه و آذربایجان، دو متحد مهم و منطقه ای هستند. و اما کشورهای همسایه گرجستان. اگر تابحال به تور گرجستان سفر کرده باشید، یکبار نقشه این کشور را دیده اید. همسایگان گرجستان از قسمت شمالی روسیه، از قسمت غربی دریای سیاه، از قسمت جنوبی ارمنستان، از قسمت جنوب غربی ترکیه و از قسمت جنوب شرقی جمهوری آذربایجان هستند.

کشور گرجستان با چه کشورهایی همسایه است

روابط گرجستان با کشورهای همسایه

  • گرجستان با روسیه، که همسایه شمالی اش هم می باشد، روابط خوب و حسنه ای ندارد. چرا که روسیه سال ها پیش، در سال 2008، با یک جنگ پنج روزه، منطقه های آبخازیا و اوستیای جنوبی را با زور از گرجستان گرفت. با جدا کردن این دو منطقه از گرجستان بوسیله روسیه، حدود 20% از خاک این کشور جدا شد. مشابه این جنگ را روسیه را به اوکراین وارد کرده و شبه جزیره کریمه را از اوکراین جدا کرد. به همین خاطر، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی، رابطه بین این دو کشور سرد است.
  • بعد از روسیه، همسایه جنوبی این کشور، ارمنستان نیز روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با گرجستان ندارد. با اینکه هر دو این کشور مذهب و دین یکسان دارند، اما تنها تظاهر به خوب بودن اوضاع می کنند. دلیل این سرد بودن روابط نیز ارتباط خوب روسیه با ارمنستان است که گرجستان این موضوع را نمی پذیرد، دومین دلیل تجاوز روسیه به گرجستان و جدا کردن قسمت هایی از آن بوده که ارمنستان در این موضوع از روسیه حمایت کرد. و در آخر میتوان گفت به خاطر خوب نبودن ارمنستان با آذربایجان و ترکیه نیز گرجستان هم یک جای ماجراست.
  • اگر بخواهید بهترین کشورهای همسایه گرجستان را نام ببریم، تنها ترکیه و جمهوری آذربایجان هستند که رابطه خوبی با این کشور دارند.