جمهوری آذربایجان ترکیبی از عناصر فرهنگی فارسی، روسی، ترکی با سنت‌های عمیق محلی خود است. از همین نظر گردشگران تور آذربایجان باید تلاش کنند تا رفتاری انجام ندهند که باعث ایجاد مشکل در سفرشان شود. در این مطلب از لست تورز نکاتی را به شما گوش زد می‌کنیم که گردشگران خارجی باید از انجام آن‌ها اجتناب کنند.

فراموش نکنید که در سرویس خدمات دولت ثبت نام کنید.

افراد خارجی که قصد دارند بیش‌تر از 10 روز در جمهوری آذربایجان بمانند باید نام خود را در سرویس خدمات دولتی ثبت کنند. البته معمولاً هتل‌ها و خوابگاه‌های رسمی به صورت معمول این کار را برای شما انجام می‌دهند اما اگر شما به یک اقامتگاه شخصی و یا محلی می‌روید فراموش نکنید که این کار را باید انجام دهید. از سال 2018 دولت شرایطی را فراهم کرده که این کار به صورت آنلاین انجام شود، توجه داشته باشید که عدم انجام این کار باعث ایجاد مشکل در خروج شما از آذربایجان می‌شود.

آذربایجان

درباره ارمنستان حرف نزنید

کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ در حال جنگ‌های پراکنده و اختلافات شدیدی هستند، گفته می‌شود که این منطقه متعلق به آذربایجان است اما توسط افراد قدرتمند ارمنستان اداره می‌شود و همین کار باعث شده تا صدها هزار نفر از بومیان آن‌که از اقوام قدیمی آذربایجانی به شمار می‌روند از آنجا آواره شوند. پس از جنگی در سال 1988 این تنش‌ها به شدت افزایش یافت، به همین دلیل است که مردم آذربایجان از ارمنستان متنفر هستند پس بهتر است چیزی درباره ارمنستان مطرح نکنید.

آذربایجان و ارمنستان

هیچ محصول ارمنی را به آذربایجان نبرید

همان طور که در بالا گفته شد به دلیل مشکلات به وجود آمده، این دو کشور به شدت به یکدیگر مشکوک هستند به همین دلیل ورود محصولی که ساخت ارمنستان باشد برای دولت مشکوک است و ممکن است آن را ضبط کرده و اجازه ورود به آن را به شما ندهند. همچنین از پوشیدن لباسی که مثلاً روی آن نوشته شده باشد I love Armeni به شدت خود داری کنید

آشغال نریزید

 زمانی که در این کشور مخصوصاً در خیابان‌های شهر باکو قدم می‌زنید متوجه تمیزی و زیبایی آن خواهید شد، سطل آشغال‌های فراوانی در هر نقطه وجود دارد که باید حتماً آشغال خود را در آن‌ها بریزید؛ زیرا نه تنها آشغال ریختن باعث جریمه سنگین خواهد شد بلکه از نظر فرهنگی نیز کار بسیار ناپسندی محسوب می‌شود

باکو

حرف‌های منفی درباره آذربایجان به مردم محلی نگویید

هنگامی که در جمهوری آذربایجان هستید مردم سعی می‌کنند بهترین مهمان نوازی ممکن را از شما انجام دهند تا شما در کشورشان خوشحال باشید، البته آن‌ها مشکلات کشور را می‌دانند اما دوست ندارند که یک خارجی درباره مشکلات کشور چیزی بگوید. آن‌ها از گردشگران متکبر خوششان نمی‌آید. این کشور با اینکه در رسانه‌های جهان با کمی سیاه نمایی مواجه شده اما دارای مردم خوب و مناطق گردشگری زیبا و جذابی است.

به زنان بی احترامی نکنید

بی ادبی ممکن است شاخص‌های متفاوتی در جمهوری آذربایجان نسبت به کشور خود شما داشته باشد. در این کشور احترام زیادی به زن‌ها گذاشته می‌شود و انتظار می‌رود که یک خارجی نیز چنین کاری را در آذربایجان انجام دهد؛ مثلاً در سوار شدن به وسایل حمل و نقل عمومی و یا حتی در نشستن روی صندلی اتوبوس زنان مقدم‌تر هستند. یا اگر یک زن و مرد با هم به رستوران یا کافه بروند این مردها هستند که باید هزینه را پرداخت کنند.

از فرودگاه تاکسی نگیرید

مگر اینکه شما با خود پول نقد و یا کارت اعتباری که در این کشور قابل استفاده است را به همراه داشته باشید در غیر این صورت بهتر است از تاکسی‌های فرودگاه اجتناب کنید. قدم زدن در اطراف فرودگاه حیدر علی‌اف باکو باعث می‌شود تا ماشین‌های سیاهی را ببینید که قصد جذب گردشگران را دارند مراقب آن‌ها باشید. ایستگاه اتوبوس ویژه در فرودگاه وجود دارد که هر 30 دقیقه یک بار از آنجا به نقاط مختلف شهر حرکت می‌کنند. شاید این کار کمی طول بکشد اما در عوض شما هزینه‌ای معادل 5% هزینه تاکسی را پرداخت خواهید کرد.

آذربایجان

برای هر کاری به تورها تکیه نکنید

در سال‌های اخیر با افزایش گردشگران خاورمیانه، هزینه تورها نیز افزایش یافته است. این تورهای داخلی معمولاً روزانه چیزی حدود 70 دلار هزینه روی دست شما می‌گذارند در حالی که اگر خودتان به گشت و گذار بپردازید و از حمل و نقل عمومی استفاده کنید می‌توانید به شدت صرفه جویی کنید.

فراموش نکنید که گذرنامه خود را هنگام خروج بیرون ببرید

طبق قانون افراد خارجی باید معمولاً گذرنامه خود را به همراه داشته باشند، زیرا پلیس گاهی اوقات گردشگران را متوقف می‌کند و هویت آن‌ها را مورد برسی قرار می‌دهد. اگر شما مدارک همراهتان نباشد ممکن است با مشکل روبه رو شوید، معمولاً داشتن یک فتوکپی از گذرنامه نیز کفایت می‌کند.

گذرنامه

به صورت رک یک هدیه را قبول نکنید (تعارف کنید)

اگر کسی به شما چیزی تعارف کرد همان اول قبول نکنید، چند بار آن را رد کرده و در نهایت بپذیرید. تعارف کردن جزئی از فرهنگ مردم آذربایجان است. سعی کنید به طرف مقابل احترام زیادی بگذارید و از آن‌ها قدر دانی کنید این کار فرد مقابل را بسیار خوشحال می‌کند.

با دست خود علامت اوکی را نشان ندهید

نشان دادن شصت دست در فرهنگ غربی علامت خوبی است اما در آذربایجان مفهوم بد و غیر قابل قبولی دارد. شما با این کار نوعی حرکت تهاجمی و بی ادبی را انجام داده‌اید که باعث ناراحتی مردم خواهد شد.