کاخ پوتالا چین : تبت یکی از بلندترین فلات های دنیا بوده که در قسمت غربی کشور چین قرار دارد. تبت در زمان های قدیم، یک کشور مستقل بوده اما از سال 1950 به کشور چین پیوست. تبت روی بلندترین فلات، به ارتفاع 4900 متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و بلندترین فلات دنیا لقب گرفته است. روی این فلات بلند، کاخ دیدنی پوتالا قرار داشته که زمانی اقامتگاه دالایی لاما بوده و مکانی مقدس برای بودائیان است. در این کاخ شگفت انگیز و عجیب، 8 قبر دالایی لاما نیز قرار دارد. پوتالا به معنای منزلگاه بودای آمرزندگی یا بخشنده در زبان سانسکریت بوده و از قرن 7 میلادی به بعد، به قصر زمستانی دالای لامای تبت تبدیل شده بود. این قصر در زمان های گذشته، در اداره سنتی کشور تبت نقش بسیار مهمی داشته و آن زمان تا به حال، یکی از فوق العاده ترین معماری های تبتی را دارد.

کاخ پوتالا چین

معماری کاخ پوتالا چین

سیصد سال از عمر این کاخ گذشته و همچنان پابرجا باقی مانده است تا توریست ها و گردشگران تور چین بتوانند این بنای زیبا و دیدنی را از نزدیک ببینند و لمس کنند. این قصر یک هزار یا بیشتر اتاق و 20000 مجسمه و ... دارد. این قصر نه طبقه، معماری و دکوراسیونی ویژه داشت که متاسفانه قسمتی از آن ها در جنگ های گوناگونی که رخ دارد خیلی بد آسیب دید اما تعمیر و بازسازی شد. آخرین بازسازی انجام شده از کاخ پوتالا چین، مربوط به سال ها بعد از سقوط گمپو در جنگ بوده که در نهایت بوسیله سلسله کوئینگ، بین سال های 1644 تا 1911 قبل از میلاد بازسازی و ترمیم شد. این قصر قسمت های مختلفی مثل زندان، حیاط، باغ، مدرسه بودایی، حوزه علمیه، چاپخانه و ... نیز دارد.

معماری کاخ پوتالا چین

این قصر بزرگ دو قسمت داشته که به قصر قرمز و قصر سفید تقسیم میشوند :

قصر قرمز پوتالا چین

قصر قرمز که به آن پوترانگ مارپونیز میگویند، بلند ترین قسمت از این کاخ بوده که در قسمت مرکزی قرار داشته. علت قرمز بودن این قسمت از کاخ، نشان دادن قدرت و باشکوه بودن آن است! قصر قرمز دارای محراب ها،گالری، آرامگاه 13امین دالای لاما، مغار دهارما، راهروها، تالار و کتابخانه ها و ... بوده. همینطور بزرگ ترین تالار نیز در قسمت غربی این قصر قرار داشته و 725 متر مربع مساحت دارد، این 725 متر مربع مساحت، به سه محراب شرقی، شمالی و جنوبی تقسیم می شوند. روی دیوارها و راهروهای قصر سرخ نقش و نگارهای فوق العاده کشیده شده که هرکدام از آنها نشان دهنده یک داستان است. در حال حاضر نمازگزاران بودایی اختیار این قسمت را بدست گرفته اند.

قصر قرمز پوتالا چین

قصر سفید پوتالا چین

رنگ این قسمت از کاخ نیز به خاطر نشان دادن آرامش و صلح، سفید انتخاب شده است. این قسمت یک تالار بزرگ، در قسمت شرقی طبقه چهارم داشته که 717 مساحت دارد و از آن برای برگزار کردن مراسمات مذهبی و سیاسی استفاده می شود. طبقات 56 قصر سفید نیز نمایندگان دولت مشغول به کار هستند. در طبقه 7 هم دالای لاما زندگی می کند. این طبقه دو قسمت به اسم های محراب شرقی آفتاب و محراب غربی آفتاب دارد. در قصر سفید نیز میتوانید آثار هنری مثل مجسمه ها، فرش ها، آثار هنری از طلا و نقره و دیوارهای نقاشی شده را ببینید. در قرن هفتم میلادی، مغار دهارما، محراب مقدسین و اوشوها، مجسمه سانگستن گمپو و شاهزاده ون چنگ در این قصر ساخته شده و از آن زمان تا به کنون باقی مانده اند. اکنون از این قصر به عنوان یک دفتر اداری دولت محلی تبت استفاده می کنند.

قصر سفید پوتالا چین

تاریخچه کاخ پوتالا چین

دلیل ساخت این کاخ همچنان مشخص نیست، اما افسانه ها می گویند که سانگتسن گمپو، یکی از پادشاهان تبت، در قرن هفتم میلادی، برای نشان دادن احترام به عروسش ون چنگ، که شاهزاده ای از خانواده تانگ چین بوده، بین سال های 618 تا 907 قبل از میلاد ساخته شده است. این قصر تا مدت ها محل زندگی دالایی لاما بود اما سرانجام زمانی که جمهوری خلق چین این منطقه را اشغال کرده بود، آخرین دالایی لاما و دالایی لاما حاضر، به هندوستان فرار کرد. قصر پوتالا امروزه به یک موزه دولتی این کشور تبدیل شده و هزاران هزار توریست و گردشگر تور چین روزانه از آن بازدید می کنند. نام این قصر از کوه مقدس بودایی گرفته شده.

تاریخچه کاخ پوتالا چین

ساعات بازدید از کاخ پوتالا چین

این قصر از یک می تا 31 اکتبر، بین ساعت های هفت صبح تا هفت بعد از ظهر و از یک نوامبر تا سی آپریل از ساعت نه صبح تا چهار بعد از ظهر، به روی توریست ها و گردشگران باز است.