ایام سوگواری محرم حسینی ۱۴۰۱ نزدیک است. خیلی‌ها دلشان هوایی شده و سفر به عتبات را برای بار چندم برای خود و خانواده‌شان تدارک می‌بینند و بسیاری تمایل دارند در پیاده روی بزرگ اربعین شرکت کنند. کسانی هم هستند که آرزوی یک بار مشرف شدن به عتبات عالیات را دارند، اما سفر زمینی کربلا برای آن‌ها سخت است. با این وجود، روش‌های ساده‌تری نیز برای سفر به کربلا در محرم وجود دارد. در این مطلب با راهکار‌هایی برای سفری آسان به عتبات در ایام محرم با شما همراه هستیم.

سفر به عتبات عالیات، زمینی یا هوایی؟

این که چه راهی را برای سفر انتخاب کنید، کاملا به شما و اولویت‌هایتان بستگی دارد. همچنین این نکته نیز اهمیت دارد که تا چه میزان هزینه برای سفر خود در نظر گرفته‌اید. اما اگر هزینه سفر به کربلا برای شما چندان اهمیتی نداشته و به دنبال سفری آسان به عتبات در ایام محرم هستیدبه سراغ سفر هوایی بروید.

با خرید بلیط از تهران یا مشهد می‌توانید به راحتی به شهرهای زیارتی عراق سفر کنید و حتی در برگشت بلیط نجف مشهد یا بلیط نجف تهران را با خیال راحت بخرید و یک سفر آسان و بدون دغدغه به عتبات داشته باشید.
همانطور که می‌دانید کربلا، فرودگاه بین‌المللی ندارد. بسیاری از زائران برای تشرف و زیارت در ایام محرم از مسیر‌های زمینی اقدام کرده و در پیاده روی‌های بزرگ اربعین شرکت می‌کنند. مرز مهران، مرز شلمچه، مرز خسروی از معروف‌ترین مسیر‌های مرزی غرب کشور برای ورود به کشور عراق است.
اما به دلیل حجم بالای مسافر در این ایام، ازدحام جمعیت بسیار بالا است و امور حمل و نقل مسافرین به کندی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند برای بانوان، کودکان خردسال و سالمندان، سخت و آزار دهنده باشد. به خصوص که ایام محرم با فصل تابستان و هوای گرم همراه است.
بنابراین دو راه حل دارید، یک این که خیلی زودتر نسبت به سفر زمینی اقدام کنید تا در پیک مسافرتی گرفتار نشوید، که در این صورت حال و هوا و شور زائران میلیونی کربلا را از دست خواهید داد. راه دوم این است که مسیر‌های هوایی را برای سفر را انتخاب کنید. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما نجف برای زیارت مشرف شوید، زیرا بهترین مسیر هوایی برای رفتن به کربلا، فرودگاه بین‌المللی شهر نجف است.
اگر در همراهان خود در سفر به مشهد، کودک خردسال و یا سالمند به همراه دارید، سفر هوایی بهترین گزینه برای شما است. با رفتن به شهر نجف و بعد از زیارت آرامگاه مقدس حضرت علی (ع) می‌توانید به سمت کربلا حرکت کنید.

تور کربلا
برای رفتن به کربلا از نجف ۲ راه دارید؛ استفاده از خودرو که در این حالت (بدون ترافیک) ۵۵ دقیقه تا کربلا فاصله خواهید داشت. راه دوم نیز پیاده روی فاصله بین نجف تا کربلا است. البته خیلی نگران نباشید، این مسیر برای زائران حسینی نشانه‌گذاری شده و خیلی از افراد مسیر پیاده روی را انتخاب می‌کنند. در این صورت نیز چیزی حدود ۱۶ ساعت در مسیر خواهید بود که بازهم اگر در همراهان شما کودک خردسال یا سالمند وجود دارد، توصیه خوبی نیست.


اقامت در هتل های کربلا در ایام محرم


اگر دوست دارید یک سفر آسان به عتبات داشته باشید تا بتوانید به دور از دغدغه‌ها و چالش‌های سفر، از عبادت و سوگواری مراسم حسینی استفاده کامل را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا یک هتل استاندارد و مناسب برای خود انتخاب کنید.
اگر از مشهد با کاروان‌های زیارتی همراه شوید، اغلب هتل‌های مناسبی برای زائران در نظر گرفته شده است. بنابراین لازم نیست خیلی نگران کیفیت هتل‌ها و امکانات آن باشید. اگر بلیط چارتر خریداری کنید، در برخی موارد ارزانتر از بلیط سیستمی است. توجه داشته باشید که بلیط‌ های چارتری کنسلی ندارند و هزینه آن به شما استرداد نمی‌شود.
بنابراین لازم است تا قبل از سفر، برنامه ‌ریزی‌های خود را انجام دهید. همچنین لازم به ذکر است که در صورت سفر با تور‌های زیارتی، باید به صورت یکجا، هزینه‌های بلیط رفت و برگشت و هتل را بپردازید.


بهترین زمان سفر به کربلا


سفر زیارتی به کشور عراق در سال‌های اخیر با امنیت بالایی انجام می‌شود و تقریبا در تمام طول سال می‌توان سفری آسوده به کربلا داشت. اما برای استفاده هر چه بهتر، یکی از مناسبت‌های مذهبی نظیر عاشورا و تاسوعا یا اربعین را برای سفر به کربلا انتخاب کنید. اگرچه محرم امسال در ماه مرداد و در اوج گرمای عراق بوده و ممکن است دمای هوا حتی به بالای ۴۵ درجه نیز برسد، اما بهترین زمان برای سفر به کربلا، همین ایام محسوب می‌شود.
در ایام محرم حسینی، زائران زیادی از ایران و دیگر کشور‌های شیعه نشین، به عراق سفر می‌کنند. بنابراین شرایط امنیتی مسافران در این زمان مناسب است و می‌توانید با خیالی آسوده سفر کنید. همچنین توصیه می‌شود برای دسترسی به اماکن زیارتی از گروه خود فاصله نگیرید و به صورت گروهی حرکت کنید، زیرا ممکن است در ازدحام جمعیت مسیر را گم کنید. لازم به ذکر است که مردم کشور عراق با زبان فارسی آشنا هستند.

سفر هوایی کربلا

 

سفر هوایی ارزان به کربلا


کربلا و نجف از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری زیارتی و مذهبی در جهان هستند. به غیر از ایام محرم، در تمام طول سال مسافرین زیادی راهی این شهرها می‌شوند. اگر دوست دارید تا از فضای معنوی اماکن زیارتی کربلا و عراق بهره کامل را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم در ایام محرم، برای یک بار هم که شده، برای زیارت امام حسین (ع) مشرف شوید. می‌توانید بلیط و هتل خود را در این ایام با بهترین قیمت از فلای تودی تهیه کنید.