ملک در ترکیه ارزان است و اگر اندکی از مهاجرت به کشور ترکیه و اخبار مربوط به آن اطلاع داشته باشید، به خوبی می‌دانید که خرید ملک در ترکیه، تا چه اندازه ارزان است و تا چه اندازه می‌تواند به نفع ما ایرانیان باشد. اصلا بگذارید اینطور بگوییم؛ آمار و ارقام بسیاری وجود دارند که ثابت می‌کنند هزینه زندگی در این کشور، به نسبت ایران، بسیار ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است. نه تنها ملک، بلکه قیمت ماشین در ترکیه نیز بسیار ارزان است و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برایمان باشد.

اما چرا قیمت املاک در ترکیه ارزان است؟! زمانی که ادعایی مطرح می‌شود، بهترین راهکار آن است که دلیل منطقی نیز برای اثبات آن ارائه کنیم. تمامی افرادی که صاحب تجربه در این موضوع هستند، تمامی کسانی که ملکی را در ترکیه خریده‌اند و تمامی کسانی که به نحوی در این باره تخصص دارند، ادعا می‌کنند که قیمت ملک در ترکیه ارزان است، اما چرا؟

این سوالی است که پاسخش را در همین مقاله، پیدا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید...

چرا قیمت املاک در ترکیه ارزان است؟

میانگین قیمت ملک در ترکیه

بدون شک، قبل از آنکه به سراغ دلایل ارزانی قیمت ملک در ترکیه برویم، بهتر آن است که نگاهی به میانگین قیمت خانه در این کشور بیندازیم. ابتدا قبل از هر چیز، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که قیمت ملک در این کشور، بسیار باثبات است و سیستم املاک و مستغلات در ترکیه، بسیار منظم و قانونمند است. به علاوه، تورم در قیمت ملک را نیز می‌توان در حد صفر در نظر گرفت.

قیمت ملک در این کشور، به عوامل بسیاری بستگی دارد. به طور مثال، شهر مقصد در قیمت ملک بسیار تاثیرگذار است؛ شهرهای توریستی مثل استانبول، آنتالیا، ازمیر و آنکارا، جزو گران‌ترین شهرهای ترکیه هستند. به علاوه، نوع ملک، محله قرارگیری ملک، قدمت ملک، امکانات ملک، دسترسی‌های ملک به سیستم حمل و نقل عمومی و... همگی در قیمت ملک در ترکیه، تاثیر مستقیم دارند.

به طور کلی میانگین قیمت ملک در ترکیه، به شرح زیر است:

1- استانبول

موقعیت جغرافیایی

میانگین قیمت برای هر متر مربع

ساری‌یر (مرکز شهر)

در حدود 12000 لیر

بشیکتاش (مرکز شهر)

در حدود 10000 لیر

عمرانیه (با فاصله معقول از مرکز)

حدود 4000 تا 5000 لیر

اسن‌یورت (با فاصله معقول مرکز)

میانگین 2500 تا 3000 لیر

قیمت ملک در استانبول

2- سایر شهرهای ترکیه

 

نام شهر

میانگین قیمت برای هر متر مربع

آنتالیا

میانگین در حدود 4500 لیر

آنکارا

در حدود 2500 الی 3500 لیر

ازمیر

میانگین در حدود 3500 لیر

قیمت ملل د رآنکارا ازمیز آنتالیا

مقایسه قیمت ملک در ایران و ترکیه

حال که به خوبی از میانگین قیمت خرید ملک در ترکیه آگاه شده‌ایم، بهتر است که نگاهی هم به قیمت ملک در ایران و به خصوص تهران، داشته باشیم. لازم به ذکر است که اعداد و ارقام ارائه شده در این قسمت، همگی برگرفته از منابع معتبر فارسی هستند. بعد از این بخش، به علت ارزان بودن قیمت ملک در ترکیه نیز خواهیم پرداخت.

طبق آخرین اخبار و آمار ارائه شده، قیمت ملک در شهر تهران، با رشد 3 درصد نسبت به ماه‌های قبل، و 34 درصد نسبت سال گذشته به رقم 30 میلیون و 970 هزار تومان در ماه، رسیده است. اگر بخواهیم این مبلغ را به لیر بیان کنیم، چیزی در حدود 12.500 لیر خواهد شد.

این در حالی است که قیمت محله های استانبول به عنوان گران‌ترین شهر ترکیه، به صورت میانگین نصف این مقدار است. به زبان ساده‌تر، شما با هزینه یک ملک معمولی در تهران، می‌توانید لوکس‌ترین خانه‌های ممکن در استانبول را خریداری کنید. اگر دوباره به جدول‌های ذکر شده در بخش قبلی مراجعه کنید، به خوبی خواهید دید که:

  • میانگین قیمت خرید ملک در استانبول، در حدود 12.5 الی 13 میلیون تومان است.
  • به همین منوال، در ازمیر حدود 9 میلیون تومان،
  • و در آنکارا در حدود 7 الی 10 میلیون تومان است.

چرا ملک در ترکیه ارزان است؟

رسیدیم سر اصل مطلب. حر ف حساب ما از ابتدا، این بود که دلایل ارزانی ملک در ترکیه را بیان کنیم و اکنو زمانش رسیده که مفصل راجع به آن صحبت کنیم. همانطور که آمار و ارقام پیشین را مشاهده کردید، اکنون خوب می‌دانید که قیمت ملک در ترکیه، بسیار بسیار ارزان‌تر از ایران است.

از جمله مهم‌ترین دلایل ارزان بودن قیمت ملک در ترکیه، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

برنامه افق 2023

وضعیت خرید و فروش ملک در ترکیه، همیشه مثل این سال‌ها نبود. بیست سال پیش، وضعیت اقتصادی و معیشتی ترکیه و به خصوص وضعیت املاک و مستغلات در ترکیه، بسیار اسفناک بود و زاغه‌نشینی و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ، بسیار رواج داشت. هرچند که قیمت ملک در آن دوران به نسبت امروز بسیار کمتر بود، اما کسی قدرت خرید نداشت.

به علاوه، اگر خارجیان قصد خرید ملک در ترکیه را داشتند، باید در حدود 1 میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ طبیعی است که با این اوصاف، کسی اشتیاقی به خرید ملک در این کشور نداشت.

اما از همان سال‌ها، دولت ترکیه طرحی را برنامه‌ریزی که تا سال 2023، جایگاه اقتصادی خود را به اندازه اقتصادهای بزرگ دنیا نظیر آمریکا و انگلیس بالا ببرد؛ که البته در این راه بسیار هم موفقیت آمیز عمل کرد. از جمله برنامه‌های این طرح افق 2023، آن بود که قیمت ملک در ترکیه ارزان‌تر شده و امکان خرید ملک برای خارجیان نیز، سهولت یابد، و در نهایت، ساخت و ساز املاک جدید نیز، گسترش پیدا کند.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا در هر زمینه و در هر چیزی، تاثیر مستقیمی در قیمت و ارزش آن دارد و این موضوع، یکی از پایه‌ای‌تری اصول علم اقتصاد است. هر زمان عرضه کالا یا خدماتی افزایش پیدا کند، قیمت آن کاهش می‌یابد. به عکس، هر زمان که تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت‌ها نیز به صورت طبیعی، افزایش پیدا می‌کنند.

همان طرح افق 2023 دولت ترکیه برای اصلاح اقتصادی کشور، باعث شد که قیمت ملک در ترکیه میز دستخوش تغییرات بسیار شود. به دنبال پیاده‌سازی و اجرای این طرح، عرضه ملک تازه‌ساز و زمین خالی برای ساخت، به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن، قیمت ملک، حتی برای خارجیان نیز، کاهش پیدا کرد.

ثبات در اقتصاد کل کشور

موضوع دیگر که از قضا یکی از مهم‌ترین دلایل ارزانی ملک در ترکیه است، ثبات اقتصادی کل کشور است. همانطور که خودتان شاید بهتر از همه بدانید، تورم در ترکیه بسیار اندک است و اقتصاد این کشور نسبت به ایران، بسیار باثبات‌تر است. به علاوه، تغییر قیمت مسکن در ترکیه نیز بسیار بسیار اندک است و از چند سال پیش تا الان، میزان بالا رفتن قیمت ملک و نوسانات آن، بسیار ناچیز بوده است.

همانطور که می‌دانید، کشور ترکیه مثل ما دچار انواع و اقسام تحریم‌های بانکی و اقتصادی و سیاسی نیست و اقتصاد این کشور، اقتصادی بسیار باز است. امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در آن وجود دارد و تمامی این موارد در کنار هم، دست به دست هم داده و موجب ثبات در اقتصاد این کشور و در نهایت، ارزان بودن قیمت ملک شده‌اند.

وضعیت قیمت لیر

این مورد، به خصوص برای ما ایرانی‌ها، بسیار شایان اهمیت است. زیرا که قیمت لیر، ارتباط مستقیمی دارد با قدرت خرید ملک در ترکیه توسط ما. خوشبختانه، قیمت لیر در مقایسه با دلار و یورو و درهم، بسیار اندک است و ایرانیان به راحتی می‌توانند با این قیمت فعلی، نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام کنند.

به بعلاوه، بد نیست که اخیرا با سقوط ارزش لیر در برابر دلار در نوامبر سال 2021، ارزش این ارز در ایران نیز رو به کاهش است و این موقعیت، فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانید با خرید ملک در این کشور، اقامت ترکیه برای فرزندان بالای ۱۸ سال  و سایر اعضای خانواده خود اخذ کنید و از مزایای بی شمار آن لذت ببرید.

پاندمی کرونا

و به عنوان آخرید دلیل ارزان بودن قیمت ملک در ترکیه، می‌توان پای پاندمی کرونا را نیز به میان آورد. ویروس کرونا، بلای شومی بود که معادلات اقتصادی کل دنیا را تحت تاثیر قرار داد و ترکیه نیز از این قاعده، مستثنی نبود. حتی شاید بتوان گفت، از آنجایی که اقتصاد ترکیه بیشتر از همه به همین خرید ملک و توریست وابسته است، شاید نسبت به کشورهای دیگر، آسیب بیشتری نیز دیده است.

اما موضوع این است که با بروز همه‌گیری کرونا در ترکیه، بسیار از مردم این کشور، بر حفظ سلامت خود و پیروی از پروتکل‌های بهداشت، آپارتمان‌نشینی در مرکز شهر و شهرهای پرجمعیت را رها کرده، و به مناطق خلوت‌تر، ویلاهای جنگلی و ساحلی، نقل مکان کرده‌اند. همین عامل باعث شده تا قیمت ملک در ترکیه، به خصوص آپارتمان در شهرهای بزرگ، به شدت کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

حتی اکنون هم برای خرید ملک دیر است. حال که می‌دانید دلایل ارزانی ملک در ترکیه چیست، آیا فرصت آن فرا نرسیده که برای خرید خانه در این کشور اقدام کنید؟ با توجه به وضع حاکم بر کشور خودمان و البته سقوط قیمت لیر، از نظر ما فرصت طلایی برای خرید ملک در این کشور همین الان است.

اما برای خرید ملک در ترکیه، باید منابع معتبر و افراد کاردان مراجعه کرد. کسانی که از صفر تا صد خرید و انتقال سند در کنار شما باشند و با تجربه و دانش خود، بهترین نتایج را برای شما رقم بزنند. پیشنهاد ما به شما، تیم «استانبول همراه» است. این تیم مجرب و حرفه‎ای، با سال‌ها سابقه در زمینه خرید و فروش ملک در کشور ترکیه و اخذ اقامت و شهروندی برای متقاضیان، بهترین مرجع برای شروع این فرایند است.

آدرس پیج اینستاگرام استانبول همراه و سایر اطلاعات تماس با این مجموعه را می‌توانید در ادامه، مشاهده فرمایید:

  • اینستاگرام: istanbulhamrah.co
  • شماره تماس: tel:+982191331132
  • واتسپ: +905527281417