پونته دی سوسپیری، پل افسوس ها در ونیز : پونته دی سوسپیری که به اسم های بسیاری از جمله پل افسوس ها و یا پل آه مشهور است، در قرن هفدهم میلادی توسط آنتونیو کونتینو طراحی و ساخته شده. ساخت این پل تقریبا دو سال طول کشیده است. پونته دی سوسپیری روی رودخانه ریو دی پالاتزو قرار داشته و درواقع یک راه ارتباطی بین دادگاه و اتاق های بازجویی قصر دوک به زندان جدید بود. نظریه های بسیاری برای دلیل نامگذاری این پل به اسم پونته دی سوسپیری بود اما براساس یکی از نظریه ها که امروزه به شکل افسانه محلی است و بسیاری از مردم و توریست ها هم به ان اعتقاد دارند، زندانیانی که برای منتقل شدن به زندان جدید از روی این پل رد می شدند، در زمان عبور با کشیدن یک آه بلند برای آخرین از پنجره های پل به منظره شهر نگاه می کردند. امروزه این پل به خاطر معماری و افسانه هایی که داشته یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر ونیز بین توریست ها و گردشگران تور اروپا می باشد. 

پونته دی سوسپیری، پل افسوس ها در ونیز

نام پل پونته دی سوسپیری

با اینکه دیگر اعدام های بدون محاکمه در پل پونته دی سوسپیری ادامه نداشت ولی تعداد کثیری از زندانی ها حداقل برای سال های طولانی امیدی برای آزادی نداشتند. این اسم را برد بایرون در قرن نوزدهم میلادی با نوشتن شعری روی پل گذاشته شده است :

روی پل افسوس در ونیز ایستادم

در یک سمتم زندان و در سمت دیگر یک قصر بود

از بیرون موج برافراشته شدن بناهایش را دیدم

همراه با ضربه‌ی گرز افسونگر

بال‌های ابری‌شان را هزاران سال گسترده‌اند

و یک لبخند غرورآفرین رو به مرگ در اطراف من

فراتر از زمان‌های دور، وقتی که بسیاری از سرزمین‌های مطیع

به ستون‌های مرمرین شیرهای بالدار نگاه کردند

جایی در کشور که ونیز در آن گردش می‌کرد، روی صدها جزیره‌اش بر تخت نشست!

نام پل پونته دی سوسپیری

افسانه ای دیگر در مورد نام پل افسوس های ونیز

درباره اسم این پل افسانه دیگری هم وجود داشته که برطبق آن اگر عشاق در یک گاندولا و در زمان غروب زیبای خورشید همزمان با شنید صدای ناقوس برج کلیسای سنت مارک معروف عشق خود را به هم ابراز کنند، این عشق ابدی خواهد شد. براساس این افسانه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا روی این پل آمده و عشقشان را ابراز می کنند. 

افسانه ای دیگر در مورد نام پل افسوس های ونیز

معماری پل پونته دی سوسپیری در طول سال ها

در ساخت این پل از سنگ آهک سفید استفاده شده که همین باعث شده تا پل پونته دی سوسپیری خاص تر به نظر برسد. معماری باروک و طراحی قوسی شکل آن اولین چیزی است که توجه توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا را به خود جلب کرده است. در سال 2007 یک قطعه سنگ مرمر از پل جدا شده و به قصر دوک که در کنار آن می باشد افتاد. همین سنگ موجب آسیب رسیدن به پای یک توریست آلمانی شد و بعد از آن حدودا هفت میلیون دلار برای بازسازی این پل خرج شد. این بازسازی تقریبا سه سال به طول انجامید. سبک معماری استفاده شده در پل پونته دی سوسپیری در سطح جهانی شناخته شده و معروف است. پنجره های این پل به شکلی ساخته شده اند میتوان از هر دو طرف به شهر چشم انداز داشت. 

معماری پل پونته دی سوسپیری در طول سال ها