پارک رتیرو شهر مادرید : این پارک، اولین پارک بزرگ در شهر مادرید اسپانیا بوده که تقریبا چهار کیلومتر مربع مساحت دارد. این پارک زمانی متعلق به خاندان سلطنتی اسپانیا بوده و سرانجام در اواخر قرن نوزدهم درهای آن به روی مردم باز شده است. نمونه باغ های زیبا و فوق العاده قاره اروپا را میتوان در این پارک دید. همچنین مجسمه ها و یادمان هایی از جنس مرمر، چمن ها سبز تازه، ساختمان های باشکوهی مثل کاخ کریستال و امکانات و خدمات رفاهی خوبی در آن وجود دارند. توریست ها و گردشگران تور اسپانیا اگر میخواهید در کمال آرامش و خونسردی از پارک رتیرو دیدن کنند، بهتر است روزها وسط هفته را انتخاب کنند. چرا که روزهای آخر هفته این پارک با استقبال بسیار زیاد مردم و توریست ها روبرو می شود. این پارک جزو یکی از برترین و محبوب ترین جاذبه های شهر مادرید محسوب می شود. 

پارک رتیرو شهر مادرید

تاریخچه پارک رتیرو در شهر مادرید

ابن پارک شهر مادرید در قرن هفدهم بوسیله شاه فیلیپ چهارم ساخته شد. دلیل ساخت این پارک و نام گذاری آن به اسم رتیرو، ایجاد مکانی برای گردش و تفریح ملکه ها، پادشاهان و اطرافیانشان بود. پارک رتیرو از سال 1868 مورد استفاده عموم قرار گرفت و اکنون یکی از جاذبه های برتر شهر مادرید می باشد.

تاریخچه پارک رتیرو در شهر مادرید

مردم در این پارک چه می کنند ؟

مردم و توریست های تور اروپا در بازدید از این پارک میتوانند خود را به فعالیت ها و سرگرمی های مختلف مشغول کنند. در هر زمان، چه آب و هوا خوب باشد یا نه، مردم مادرید از نقاط مختلف شهر برای گذراندن تعطیلات و ساعات خوش به این پارک می آیند. از تفریحات محبوب در این پارک قایق سواری، استراحت کردن، روزنامه خواندن و گردش است. همینطور کافه های روبازی هم در آن قرار داشته که توریست ها و گردشگران میتوانند در آن ها استراحت کرده و چیزی بخورند. 

مردم در این پارک چه می کنند ؟

جاذبه های پارک رتیرو مادرید

دریاچه مصنوعی پارک رتیرو

محبوب ترین قسمت این پارک از نظر توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا، دریاچه مصنوعی آن می باشد. این دریاچه یک سازه بسیار بزرگ به اسم یادمانی برای آلفونسوی هفتم است. دریاچه دارای یک ردیف ستون نیم دایره و مجسمه این شاه سوار بر اسب در قسمت مرکزی و در قسمت شرقی آن شیرهای مرمری می باشد. یکشنبه های هر هفته نزدیک به غروب، یک جمعیت بسیار عظیمی برای شنیدن صدای موسیقی در پارک در کنار دریاچه به رقص و آواز مشغول می شوند. همچنین میتوان در قسمت شمالی این دریاچه قایقی کرایه کرده و گشتی در دریاچه بزنید. 

دریاچه مصنوعی پارک رتیرو

کاخ فوئنته اخیپسیا پارک رتیرو در مادرید

یک بنای بسیار عجیب در قسمت جنوبی این پارک دیده می شود که تعدادی اسفنکس نیز دارد. این بنا که به اسم فوئنته اخیپسیا نیز شناخته می شود، طبق افسانه های محلی، محل دفن گنجینه ای است که زمانی برای شاه فیلیپ چهارم در قرن هجدهم بوده. کاخ کریستال بین درخت های قسمت جنوبی دریاچه مخفی شده و دارای یک بنای شیشه ای – فلزی بوده است. کاخ فوئنته اخیپسیا پارک رتیرو سال 1887 به عنوان یک باغ زمستانی برای گیاهان کمیاب احداث شده بود اما امروزه از آن برای برگزار کردن نمایشگاه های موقتی بوسیله مرکز هنری ملکه سوفیا استفاده می شود. 

کاخ فوئنته اخیپسیا پارک رتیرو در مادرید

باغی مملو از گل های رز پارک رتیرو در مادرید

و اما در قسمت جنوبی از این پارک، باغی هست که حتم داریم توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اسپانیا عاشق آن می شوند! باغی با چهار هزار گل رز و مجسمه بسیار زیبای فرشته سقوط کرده در این قسمت از پارک رتیرو قرار دارد. این مجسمه عجیب و غریب 666 متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و گفته که اولین و تنهاترین مجسمه ساخته شده از ابلیس می باشد. 

باغی مملو از گل های رز پارک رتیرو در مادرید

موزه ارتش در پارک رتیرو مادرید

از دیگر جاذبه های پارک رتیرو در مادرید، میتوان به موزه ارتش اشاره کرد. این موزه یکی از بهترین موزه های ارتش در کشور اسپانیا بوده و شمشیر مبارز معروف اسپانیا ال سید، که لا تیزونا نام دارد در آن نگهداری می شود. همچنین صلیبی که کریستف کلمب زمانی با خود در سفر دریایی خود حمل کرده نیز در این موزه می باشد. 

موزه ارتش در پارک رتیرو مادرید

جاذبه های دیگر پارک

در قسمت جنوب شرقی این پارک یک دروازه به اسم دانته وجود داشته که دوزخ دانته، یک نقش برجسته دیواری درست روبروی آن قرار دارد. یکی از قسمت های پارک که توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا کمتر از آن دیدن می کنند، باغ گیاهان است. این باغ تمام قسمت جنوب شرقی را در بر گرفته است. در این قسمت پیاده روی زیبایی هم به سمت درخت های سایه دار وجود دارد. و اما در قسمت غربی نیز درختان زیتون به عنوان یک یادبود برای آن 191 نقری که در بمب گذاری قطار سال 2004 کشته شدند، کاشته شده است. قدیمی ترین درخت مادرید نیز در داخل دروازه فیلیپ چهارم قرار داشته که سال 1633 کاشته شده است. 

جاذبه های دیگر پارک

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به پارک 

توریست ها و گردشگران تور ارزان اسپانیا میتوانند هر روز هفته از این پارک دیدن کنند. این پارک فصل تابستان تا ساعت دوازده شب و فصل زمستان تا ساعت ده شب باز می باشد. همچنین ورودی های اصلی آن در خیابان آلکالا و آلفونسوی هفتم قرار دارند.