نکاتی که باید درباره قهوه ترک بدانید: همه درباره قهوه ترک شنیده اند، این قهوه بخاطر طعم و مزه خاص آن و همچنین روش خاص آماده سازی و سرو آن مشهور است. اما شهرت داستانهای که پیرامون آن است از طعم آن بیشتر است . پس اجازه دهید تا در این  مطلب از لست تورز با برخی از حقایق قهوه ترک آشنا شویم.

داستان قهوه در ترکیه

قهوه اولین بار در سال 1555 توسط تجار سوری به استانبول آورده شد و در اواسط قرن 17 به بخش مهمی از مراسم دربار عثمانی تبدیل شد. سلطان علاقه فراوانی به قهوه داشت و کم کم این نوشیدنی جزمهمی از مراسم ازدواج زنان شده بود که به حرمسرا می آمدند، انها ابتدا باید طریقه صحیح تهیه قهوه را در انجا یاد میگرفتند. حتی خانه داری و خوب بودن زنان را با نحوه ی تهیه قهوه آنها می سنجیدند و همین امر نشان از اهمیت و نقش قهوه در تاریخ ترکیه دارد. زمانی که خانواده پسر به همراه پدر و مادر خود به خواستگاری میرفت، عروس باید یک قهوه ی که خودش تهیه کرده بود را برای آنها می آورد و کیفیت قهوه تاثیر فراوانی در انتخاب آنها داشت.

قهوه خانه های مشهور ترکیه

اولین قهوه خانه ترکیه  در حدود پنج قرن پیش در محله Tahtakale در Eminönü افتتاح شد و کم کم این قهوه خانه ها به محلی مهم و اجتماعی برای تجمع مردان تبدیل شد. همچنین قهوه خانه ها محلی بودند که میتوانستید تاریخ شفاهی امپراطوری عثمانی را در آنجا بدست آورید. امروزه این قهوه خانه ها همچنان وجود دارند و شما می توانید در تور ترکیه به آن ها سری بزنید که مردان میان سال در آن جمع میشوند، به بازی تخته می پردازند و درباره آن حرف میزنند.

قهوه خانه های مشهور ترکیه

چگونه قهوه ترک را بخوریم

قهوه ترک در ظرفی به نام cezve آماده میشود، یک ظرف کوچک با دسته بلند که عموما از مس ساخته شده است. برای یک فنجان قهوه ترک یک فنجان کوچک آب، و دو قاشوق چای خوری قهوه را در این ظرف میریزند. از انجا که قهوه ترک را هرکز شیرین نمی کنند ، اگر طعم آن برای شما سنگین است میتوانید خودتان به میزان دلخوان به آن شکر اضافه کنید. همنگامی که قهوه به جوش می آید اجازه دهید که کف کند، وقتی کف زیادی کرد سریع آن را از روی حرارت بردارید. قهوه ترک بدون کف قابل قبول نیست. درضمن قهوه ترک را بایک لیوان کوچک آب و یک چیز شیرین سرو میکنند.

فهرست میراث فرهنگی نامشهود یونسکو

قهوه ترک بسیار معروف است و تکنیک تهیه و مدل به دست آوردن آن، آنقدر مورد توجه بود که سرانجام در ساب 2013 در فهرست میراث فرهنگی نامشهود یونسکو ثبت شد. همچنین این قهوه در سنت ترکیه نیز به عنوان نماد گفت گو، مهمان نوازی و روابط اجتماعی در این کشور شناخته میشود. اهمیت این نوشیدنی در مراسمات و مهمانی ها بسیار فراوان است و برای استقبال از مهمان های مهم از ان استفاده میکنند.

قهوه ترک

بهترین مکان برای خرید یا نوشیدن قهوه ترکیه

Kurukahveci Mehmet Efendi محبوب ترین و معروف ترین قهوه ترکیه است. شما میتوانید آنها را در بیشتر فروشگاه های ترکیه پیدا کنید. Nuri Toplar نیز یکی دیگر از این برندها است که بسیار مشهور است

بهترین مکان برای خرید یا نوشیدن قهوه ترکیه

اگر علاقمند به تور استانبول لست تورز میباشید روی تور استانبول کلیک کنید