نارین قلعه گرجستان : یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی در این کشور، نارین قلعه است. این قلعه در زمان های قدیم به نام شوریس تسیخه که به معنی قلعه حسد می باشد، شناخته شده و بعدها، بعد از حمله مغول ها در قرن های یازدهم و دوازدهم به نارین قلعه، یعنی قلعه کوچک نام گذاری شد. این قلعه، روی تپه های بلند "کالا" قرار داشته و از آن بالا به رودخانه کورا و شهر تفلیس چشم انداز دارد. احتمال میرود که نارین قلعه بوسیله ایرانیان در سده چهارم میلادی ساخته شده است. این قلعه در زمان های قدیم یکی از مهم ترین و بهترین پایگاه پدافندی در تفلیس بوده و بسیاری از فرمانروایان در آن جمع می شدند.

نارین قلعه گرجستان

تاریخچه نارین قلعه گرجستان

نارین قلعه تفلیس، در قرن چهارم ساخته شده  بعدها بوسیله خانواده بنی امیه، دیوید سازنده، یک شاه گرجی، در سال های 1089 تا 1125 و قرن هفتم پیشرفت کرده و توسعه یافت. توریست ها و گردشگران تور گرجستان در حیاط این قلعه میتوانند از کلیسای سنت نیکلاس نیز بازدید کنند. سال 1827، به دلیل وقوع زلزله، قسمت اصلی دیواره های گرجستان آسیب دید، اما بین قرون شانزدهم و هفدهم مورد بازسازی قرار گرفت. با گذر زمان، فرمانروایان بسیاری از روس، ایرانی، گرجی، عرب گرفته تا ترک، قسمت هایی را به نارین قلعه در زمان فرمانروایی خود اضافه کردند که از قسمت های اصلی آن که بوسیله امیران عربی در سده هشتم میلادی ساخته شده، میتوان به شالوده اصلی برج و دیوارها اشاره کرد.

تاریخچه نارین قلعه گرجستان

دسترسی های نزدیک به نارین قلعه گرجستان

توریست ها و گردشگران تور گرجستان برای رسیدن به این قلعه میتوانند از خیابانی که کلیسای ارمنی سنت جورج در آن واقع می باشد گذر کرده و قبل از اینکه به کلیسا و پل متخی برسند، از گرمابه ها و مسجد تفلیس نیز دیدن کنند. در مسیر و دور و اطراف این قلعه تاریخی، جاذبه های گردشگری دیگری هم مثل مجسمه کارتلیس ددا، باغ ملی بوتانیکال و حمام سولفور آبانوتوبانی وجود دارند.