میدان کاتالونیا بارسلونا : این میدان در شهر بارسلونای اسپانیا، بسیار بزرگ به همراه ساختمان های مهم تاریخی می باشد. همینطور بین میدان های بارسلونا، شلوغترین میدان شهر به حساب می آید. میدان کاتالونیا میان شهر قدیمی و منطقه قرن نوزدهمی ایسامبله قرار دارد. دو خیابان بسیار معروفی که در این میدان قرار دارند، خیابان رامبلا و خیابان پسیج د گراسیا می باشند. خیابان رامبلا برای گشت و گذار در یک محله بزرگ قدیمی و خیابان پسیج د گراسیا برای توریست ها و گردشگران تور اروپا که به معماری مدرن در ایشامبله علاقه مند هستند، بسیار مناسب می باشد. با اینکه این میدان بسیار بزرگ و وسیع بوده ولی همیشه با ازدیاد جمعیتی روبرو بوده که از سمت نه خیابان کنار آن در حال رفت و آمد می باشند. تقریبا تا اواسط قرن نوزدهم این میدان فقط یک منطقه حومه ای، بیرون از دیوارهای بارسلونا بود. سال 1858 نیز حکومت مرکزی مادرید مجوز تخریب دیوارهای دفاعی را داد و بنابر این دستور، میدان کاتالونیا بین تمام مردم دنیا بسیار معروف و جهانی شد. 

میدان کاتالونیا بارسلونا

مجسمه یادبود فرانسِسک ماسیا در این میدان

مجسمه های بسیاری دور تا دور محوطه سنگفرش مرکزی قرار دارد. اما یکی از معروف ترین مجسمه های این قسمت، مجسمه یادبود از فرانسسک ماسیا است. این تندیس به خاطر احترام به رئیس اسبق دولت کاتالونیایی ساخته شده. مجسمه یادبود فرانسسک ماسیا سال 1991 بوسیله یک مجسمه ساز به اسم جوزپ سوبیراکس ساخته شده است. همینطور در کنار این مجسمه، یک تندیس برجسته از پیکر زنی نشسته ساخته شده توسط جوزپ کلارا قرار دارد. اسم این مجسمه لا دسا بوده که درست وسط حوضچه قرار داشته و به ان الهه یا معما گفته می شود. 

مجسمه یادبود فرانسِسک ماسیا در این میدان

فروشگاه اِل کورته اینگلِس در کنار میدان 

درست در قسمت شرقی این میدان، یک فروشگاه یا دیپارتمنت استور بسیار معروف در بارسلونا به اسم ال کورته اینگلس قرار دارد. این فروشگاه شعب بسیار زیادی در سراسر کشور اسپانیا داشته و همینطور طرافداران بسیاری از تور ارزان اسپانیا را به سمت خود جذب کرده است. در این فروشگاه میتوان محصولات بسیار زیاد و کالاهای مختلفی از مواد غذایی گرفته تا وسایل باغبانی و لوازم الکترونیکی پیدا کرد. 

فروشگاه اِل کورته اینگلِس در کنار میدان