موزه‌ کاپیتولین در رم : بزرگترین شهر از کشور ایتالیا، رم بوده که البته پایتخت آن نیز می باشد. این شهر باستانی مملو از جاذبه های مختلف و رمز و رازهایی بوده که همچنان کشف می شوند. از این روز میتوان موزه های بسیاری در آن پیدا کرد. یکی از معروفترین و بزرگترین موزه های شهر رم که به خاطر جاذبه های فوق العاده اش توانسته توجه توریست ها و گردشگران تور اروپا را به سمت خود جلب کند، موزه‌ کاپیتولین است. این موزه یک مجموعه از آثار هنری و باستان شناسی بوده که درست بالای یک تپه در شهر رم قرار دارد. این موزه به طور کلی از سه ساختمان اصلی تشکیل شده که هرکدام برای دوره های مختلفی از زمان ساخته شده اند. موزه‌ کاپیتولین در رم یکی از قدیمی ترین موزه های عمومی در تمام دنیاست. اگر در سفرتان به رم تصمیم گرفتید تا از این مجموعه چند موزه باستان و هنری دیدن کنید، میتوانید آن را روی تپه کاپیتولین در میدان پیدا کنید. 

موزه‌ کاپیتولین در رم

تاریخچه موزه‌های کاپیتولین

سال 1471 میلادی، پاپ سیکتوس چهارم هر چهار مجسمه برنزی خاص پسر خار به پا، گرگ کاپیتولین و دو تکه مجسمه غول پیکر از امپراتور روم دومیتیان را به مردم اهدا کرد. مکان قرار گیری این مجسمه ها، ساختمان های تپه های کاپیتولین انتخاب شد بعد از آن نیز مجموعه های هنری بسیار زیادی مثل نسخه های خطی، مجموعه اثار هنری قرون وسطا و رنسانس، مجموعه جواهرات، مجسمه های رومی، صنایع دستی، سکه و ....به آن اضافه شدند. سرانجام این مکان در تاریخ 1743 به دستور پاپ کلمانت دوازدهم به عنوان اولین موزه دنیا شناخته شد. 

تاریخچه موزه‌های کاپیتولین

درباره سه ساختمان اصلی موزه‌ کاپیتولین

سه ساختمان اصلی موزه‌ کاپیتولین در رم کاخ سناتوریو، کاخ کونسرواتوری و کاخ نووو هستند که در ادامه هرکدام را برای توریست ها و گردشگران تور ایتالیا معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

کاخ کونسرواتوری

کاخ کونسرواتوری در موزه‌ کاپیتولین در اواسط قرن شانزدهم ساخته شده و درست مثل کاخ سناتوریو با طراح میکل آنژ مورد بازسازی قرار گرفت. این کاخ از بسیاری مجسمه های باستانی از روم باستان و همینطور از مصر باستان و یونان نگهداری می کند. این کاخ از موزه‌ کاپیتولین سه طبقه دارد. طبقه اول آن یک سنگ نگاره به یادبود مارکوس آئورلیوس که امپراتور بزرگ روم بود را میتوان دید. در طبقه دوم نیز مجسمه برنزی بزرگ کاپیتول قرار گرفته است. این مجسمه نشان دهنده یک ماده گرگ بوده که در حال شیر دادن به دو برادر دوقلو رموس و رمولوس می باشد. طبقه سوم آن نیز به مجموعه ای از آثار نقاشی اختصاص داده شده که شامل تالار نمایش سکه ها نیز می باشد. سکه ها، جواهرات و مدال ها از جمله آثاری هستند که در این طبقه قرار دارند. 

کاخ کونسرواتوری

کاخ نووو

این کاخ در قرن هفدهم میلادی و با کمی شباهت به کاخ کونسرواتوری ساخته شده است. در این کاخ انواع تابوت دان، نسخه های خطی، مجسمه ها، موزاییک ها و کاشی ها، مجسمه های نیم تنه و همچنین صنایع دستی رومی دیده می شوند. 

کاخ نووو

مجسمه بزرگ اوسانوس در موزه‌

این مجسمه که توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ایتالیا میتوانند آن را با ورود به حیاط موزه ببینند، توسط پراکسیتلس، یک پیکرتراش بزرگ آتنی در قرن چهارم پیش از میلاد ساخته شده است. 

مجسمه بزرگ اوسانوس در موزه‌

کاخ کافارلی-کلمنتنو در موزه‌ کاپیتولین

جدا از سه کاخ های سناتوریو، کونسرواتوری و نووو که از ساختمان های اصلی این موزه هستند، کاخ دیگری هم هست تا توجه توریست های تور لحظه آخری اروپا را به سمت خود جذب کند آن هم کاخ کافارلی کلمنتنو می باشد. این کاخ در قرن شانزدهم ساخته شده و در قرن بیستم به موزه کاپیتولین در رم پیوسته است. 

کاخ کافارلی-کلمنتنو در موزه‌ کاپیتولین

مجموعه مجسمه های باستانی در سنترال مونتمارتینی موزه‌ کاپیتولین

سنترال مونتمارتینی، به نگهداری از مجموعه مجسمه های باستانی اختصاص داده شده. این قسمت در زمان های گذشته یک نیروگاه ترموالکتریک بوده که بعد از سال 1997 که مورد بازسازی قرار گرفت، به طور موقت از آن برای نگهداری و نمایش این مجسمه ها استفاده می شود. 

مجموعه مجسمه های باستانی در سنترال مونتمارتینی موزه‌ کاپیتولین

ساعات بازدید از موزه‌ کاپیتولین در رم

موزه‌ کاپیتولین هر روز هفته از ساعت نه صبح تا هشت شب آماده بازدید و پذیرایی از توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا می باشد.