مهم‌ترین دانستنی‌ها در مورد مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۳ نه تنها از نظر بیشتر کردن دایره اطلاعاتی و آمادگی بیشتر متقاضیان برای انجام این مهم، بلکه از نظر شناسایی جدیدترین فرصت‌ها در این زمینه هم اهمیت دارد و به همین علت مطالب مرتبط با این موضوع باید هر ساله به‌روزرسانی شود. در این میان امکان استفاده از خدمات مؤسسات مهاجرتی که به معرفی و تشریح دقیق روش‌های مختلف مهاجرت به کانادا و بر عهده گرفتن بخش عمده فرآیندها می‌پردازند، فراهم است. نکته کاربردی در مورد استفاده از خدمات این دسته از مؤسسات، مد نظر قرار دادن خدماتی است که علاوه بر تشریح شرایط و بر عهده گرفتن بخش‌هایی از فرآیند مهاجرت که مربوط به آن‌ها می‌شود، به مسئله ساده کردن هرچه بیشتر روندها از راه ارائه راهکارهای مناسب نیز توجه کنند، موضوعی که در موسسه مهاجرتی رویال اپلای ویزا به شکل ویژه بر روی آن تمرکز شده است.  
شرایط عمومی مهاجرت به کانادا
کانادا به‌عنوان یک کشور پهناور و برخوردار از شرایط و امکانات متنوع زیستی، دلایل روشنی برای پذیرش تعداد زیادی از مهاجران دارد. این کشور با در نظر گرفتن جمعیت پایین (نزدیک به ۴۰ میلیون نفر) و ظرفیت‌هایی که موجود دارد اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است، اقدام به تعریف شرایط مهاجرت عمومی و ویژه و حدود مشخص نیروی کار می‌کند. برای مثال دولت کانادا در سال ۲۰۲۳ و با توجه به روند پیر شدن جمعیت این کشور، پذیرش تعداد بیشتری از مهاجران را در نظر گرفته یا با نگاه به جنگ روسیه با اکراین، سازوکار ویژه‌ای برای مهاجران و پناهجویان اکراینی ترتیب داده تا از این روش‌ها هم توجه خودش را به کمک‌های بشردوستانه نشان دهد، و هم یک بخش از نیازهای زیرساختی با موضوع نیروی کار را برطرف کند.  
برای ایرانی‌ها هم کانادا همیشه یک گزینه مناسب در زمینه مهاجرت بوده است و این روند در سال جاری هم به قوت خود باقی است. اطلاع از شرایط عمومی مهاجرت به کانادا احتمالاً اولین پیش‌نیازی است که متقاضیان این امر به آن نیاز دارند. این شرایط به‌طورکلی سه مورد کلی را در بر می‌گیرد که جزئیات هر کدام بر اساس نوع روش مهاجرت و فرآیندها مشخص می‌شود:
1. برخورداری از مدارک مورد نیاز برای هر کدام از روش‌های مهاجرت به کانادا؛ مانند مدارک هویتی، تحصیلی، مدارک مالی و غیره
2. مدرک زبان (زبان انگلیسی و یا زبان فرانسوی طبق شرایط مشخص شده برای هر کدام از روش‌های مهاجرت)
3. و همچنین اخذ ویزا کانادا.
مهم‌ترین معیارهای تأثیرگذار در مهاجرت به کانادا
مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا
مهاجرت به کانادا برای ایرانیان رویال اپلای ویزا
برای مهاجرت به کانادا افراد به منظور قرار گرفتن در روند هر کدام از روش‌ها و برنامه‌های مهاجرتی ملزم به ارائه مدارم مورد نیاز هستند. با توجه به تمرکز اصلی سازوکار پذیرش مهاجر در کانادا بر روی نظام رتبه‌بندی و اهمیت مدارک در این نظام، این بخش از اقدامات مهاجرتی را می‌توان از مهم‌ترین ملاک‌های تأثیرگذار در این زمینه در نظر گرفت و به همین دلیل شایسته توجه بیشتر متقاضیان و مؤسسات مهاجرتی است.  
سن افراد
در بیشتر روش‌های متنوع مهاجرت به کانادا به‌غیراز برنامه‌های حمایت خانواده و برنامه‌های تجاری و خوداشتغالی، سن یکی از تأثیرگذارترین ملاک‌ها برای بالا رفتن امتیاز متقاضیان است. به‌طورکلی محدوده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال را می‌توان برای مهاجرت به این کشور مطلوب ارزیابی کرد؛ درحالی‌که نباید فراموش کرد که افرادی هم که بیشتر از این بازه سنی هستند بدون شانس نیستند و تحت شرایطی می‌توانند امتیازهای لازم را کسب کنند.  
تمکن مالی
منظور از تمکن مالی، توانایی افراد در پرداخت مبالغ مورد نیاز برای انجام گرفتن فرآیندهای مهاجرت و همین‌طور ارائه مدارک مالی مورد نیاز در سازوکارهای رتبه‌بندی است. این مقادیر در روش‌های مختلف متفاوت است؛ برای مثال حداقل مبلغ مورد نیاز برای اخذ اقامت و ویزای تحصیلی ممکن است ۸۰۰ دلار به‌صورت ماهانه و در روش مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰۰۰ تعیین شده باشد.
سوابق فردی
عدم سوءپیشینه به‌عنوان یک معیار عمومی منفی برای تمامی متقاضیان مهاجرت به کانادا مطرح است. در مقابل نظام رتبه‌بندی و سنجش توانایی‌های افراد به ارائه سوابق فوق‌العاده کاری، تحصیلی، هنری، ورزشی و… توجه خاصی دارد.
حمایت‌ها
از موثرترین معیارهایی که فرآیند اخذ ویزا کانادا و مهاجرت به این کشور را راحت می‌کند، برخوردار بودن افراد از حمایت‌های داخلی در کانادا است. این حمایت می‌تواند از طرف اعضای خانواده پیش‌تر مهاجرت کرده، شهروندان کانادا، شرکت‌ها و مراکز شغلی، دولت کانادا و… باشد.
خدمات مؤسسات مهاجرتی
خدمات مؤسساتی مهاجرتی مانند موسسه رویال اپلای ویزا بر روی ارائه راه‌کارهای مناسب در امر مهاجرت متمرکز است و این مسئله تسلط کارشناسان این مراکز را بر روی این موضوع همه‌جانبه کرده است. بر همین اساس از فاکتورهای موفقیت در مسیر مهاجرت به کانادا، تعامل ثمر بخش مؤسسات مهاجرتی و متقاضیان است.  
آشنایی با روش‌های مهاجرت به کانادا
روش اکسپرس اینتری
در این روش افراد در قالب نیروی کار ماهر (در دو بخش فدرال و استان کبک) در یکی از نزدیک به ۴۰ موقعیت تعریف شده و مورد نیاز در کانادا به‌عنوان مهاجر پذیرفته می‌شوند و مهم‌ترین پیش‌نیاز آن برخورداری از مدارک کاری در زمینه مهارت مورد نیاز و کسب امتیازهای لازم در سیستم رتبه‌بندی این برنامه مهاجرت است. این روش جزو سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا به شمار می‌آید و فرآیند آن معمولاً در طول شش ماه انجام می‌شود.
روش استفاده از حمایت خانواده یا اسپانسرشیپ
در این روش افراد درصورتی‌که رابطه خویشاوندی نزدیکی با یکی از شهروندان کانادا داشته باشند، می‌توانند نسبت به دریافت ویزا کانادا و مهاجرت به این کشور اقدام کنند. این روابط می‌توانن یکی از موارد همسر (یا شریک زندگی)، والد، فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ، نوه بدون سرپرست، برادر یا خواهر همسر بدون سرپرست باشند.  
روش تحصیلی
در این سازوکار که یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایرانی‌ها هم به شمار می‌رود، به افراد در قالب فرصت‌های مطالعاتی و تحصیلی در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا ویزا و فرصت اقامت محدود اعطا می‌شود که افراد می‌توانند از این فرصت استفاده کرده فرآیند مهاجرت به کانادا را به‌صورت دائمی درآورند. این برنامه مهاجرت می‌تواند درصورتی‌که از نوع Co-Op یا تحصیل و کار هم‌زمان باشد، جنبه مهاجرت کاری به کانادا را هم داشته باشد.
روش نامزدهای استانی
در روش نامزدی استانی یا PNP که زیرمجموعه برنامه مهاجرت اکسپرس اینتری محسوب می‌شود، نقش مناطق و دولت‌های استانی کانادا مانند بریتیش کلمبیا، نوا اسکوشیا و… برجسته است و طی آن افراد می‌توانند بر اساس دریافت گواهینامه از این دولت‌ها، در اولویت مهاجرت به کانادا و زندگی و فعالیت در این مناطق قرار بگیرند.
روش‌های کارآفرینی و تجاری
این روش‌ها نقش مهاجران را برای ورود به کانادا به‌صورت فعالان اقتصادی یا سرمایه‌گذاران تعریف می‌کند و به این دلیل که به هزینه بالایی نیازد دارد (حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار) گزینه راحت متقاضیان پرتوان‌تر قلمداد می‌شود.  
روش ویزای استارت آپ
این برنامه مهاجرتی به افراد کمک می‌کند که با راه‌اندازی یک کسب‌وکار و در اختیار گذاشتن شرایط و امکانات برای ایجاد شغل در کانادا، ویزا این کشور را دریافت کنند و به‌عنوان مهاجر به کار و فعالیت بپردازند.  
روش پناهندگی
در این روش که بر روی آن به‌خصوص در سال ۲۰۲۳ به دلیل رخ دادن تحولات سیاسی در نقاط مختلف دنیا  توجه ویژه‌ای شده است، افراد می‌توانند با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب آن‌ها از نظر سیاسی و حقوق شهروندی در کشور خود باشد، اقدامات لازم را انجام دهند.
روش نیروی کار موقت
با این روش افراد می‌توانند به‌صورت موقت ویزا کانادا و اقامت این کشور را دریافت کنند. در این برنامه مهاجرتی نقش نهادها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف فعال در کانادا برجسته است و متقاضیان باید از طرف یکی از این موارد درخواست شغلی معتبر داشته باشند.