برای دانستن همه چیز در مورد مهاجرت به نروژ راه های متفاوتی وجود دارد.‌ گروهی با مطالعه مطالبی که در مورد مهاجرت به نروژ‌ در صفحات اینترنت منتشر شده سطح آگاهی خود را افزایش می دهند. عده ای دیگر از طریق برقراری تماس با کسانی که زندگی در نروژ تجربه کرده اند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورند برخی دیگر نیز ترجیح می دهند همه چیز در مورد مهاجرت به نروژ‌ را خودشان تجربه کنند. اما پیشنهاد اکثر کارشناسان حوزه مهاجرت اخذ مشورت از کسانی است که تمامی موارد اخیر  را در اختیار دارند یعنی هم تجربه زندگی خارج از کشور را دارند و هم با افراد مقیم خارج از ایران در ارتباط مستقیم هستند و در بیشتر موارد منبع اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی و اینترنت نیز هستند.

مهاجرت به نروژ و اخذ ویزای نروژ

مهاجرت به نروژ

مهاجرت به نروژ به دلیل شرایط فوق العاده اقتصادی و اجتماعی این کشور هدف بسیاری از متقاضیان مهاجرت از اقصی نقاط جهان است اما سازگاری با آب و هوای خاص این کشور ممکن است برای برخی از ایرانیان دشوار باشد با این حال سالانه متقاضیان زیادی از ایران خواهان مهاجرت به نروژ هستند.

میانگین تعداد پرونده های موفق مهاجرت به نروژ در طول یک دهه گذشته حدود ۵۵ هزار نفر در هر سال بوده است که برای کشوری با جمعیت تقریبا ۵.۵ میلیون نفری آمار قابل ملاحظه است. طبق آخرین بررسی ها بیش از ۱۷ درصد جمعیت فعلی نروژ را مهاجرین تشکیل می دهند.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت نروژ‌ بیش از ۴۰ سال دارند، سیاست های پذیرش مهاجرین این کشور تا حدودی به نفع متقاضیان واجد شرایط است و  مدت زمان لازم برای بررسی وضعیت تا دریافت مجوز اقامت نسبت به سایر کشورهای اروپایی طولانی به حساب نمی آید.

روش های مهاجرت به نروژ

دلایلی که دولت نروژ به اتباع کشورهای خارجی مجوز اقامت می دهد محدود هستند و اصطلاحا از آن ها به عنوان روش های مهاجرت به نروژ یاد می شود. برخی از این روش ها موقتی هستند و برخی دائمی. روش های مهاجرت به نروژ‌ عبارتند از:

  • مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل در مدارس یا مقاطع مختلف دانشگاهی در نروژ
  • مهاجرت به نروژ‌ از طریق کار مشروط به دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای نروژی
  • مهاجرت به نروژ‌ از طریق ثبت شرکت یا کسب و کار شخصی
  • مهاجرت به نروژ از طریق او پر Au Pair (خدمات پرستاری کودکان و سالمندان نروژی)
  • مهاجرت به نروژ‌ از طریق پیوستن به خانواده (با حمایت همسر، فرزند، والدین و...)
  • مهاجرت به نروژ‌ از طریق پناهندگی به علت مخاطرات مالی، جانی و حیثتی به دلایل سیاسی، مذهبی، جنگی و...

این روش های مهاجرت به نروژ به دریافت کننده مجوز اقامت این حق را می دهد که در بازه های زمانی مختلف در خاک نروژ سکونت، تحصیل، اشتغال و فعالیت داشته باشند اما در برخی از این موارد (ویزای اوپر و دانشجویی و در بعضی شرایط ویزای کار) مدت اقامت محدود است و با انقضای ویزا و عدم تمدید قانونی آن، فرد مهاجر باید خاک نروژ را ترک کند که آگاهی از اعتبار هر یک از انواع ویزا و نحوه تمدید آن نیازمند بررسی مقررات و یا اخذ راهنمایی از وکیل مهاجرت به نروژ است.

شرایط مهاجرت به نروژ

برای آشنایی با شرایط مهاجرت به نروژ توجه به این نکته ضروری است که هر یک از روش های مهاجرت به نروژ که به آن اشاره شد مقررات جداگانه دارد با این حال برخی از شرایط و الزامات در کلیه روش ها مشترک است.

شرایط عمومی مهاجرت به نروژ

  • نداشتن ممنوعیت ورود به خاک نروژ به دلایل امنیتی یا حقوق بشری یا نقض مقررات ملی یا بین المللی
  • نداشتن پیشینه کیفری به دلیل ارتکاب جرایم و تخلفات گسترده یا سازمان یافته
  • داشتن مجوز قانونی (ویزا) کوتاه مدت یا بلند مدت برای ورود به خاک نروژ
  • داشتن مدارک شناسایی (پاسپورت) مدارک سفر و مدارک بیمه سفر

شرایط اختصاصی مربوط به ویزای دانشجویی نروژ‌ علاوه بر داشتن موارد بالا، شامل داشتن مدارک آکادمیک قبلی و نمره آزمون زبان، نامه پذیرش از دانشگاه به همراه مدارک مالی نشان دهنده توانایی دانشجو در تامین هزینه های تحصیل و زندگی در نروژ نیز خواهد بود. در صورتی که دانشجوی متقاضی دارای بورسیه تحصیلی باشد، مدارک مربوطه نیز برای ارائه به سفارت مورد نیاز است.

در مورد ویزای کاری، نامه پیشنهاد شغلی یا فرم استخدامی کارفرمای نروژی (جاب آفر Job Offer)، سوابق شغلی و نمره آزمون زبان متقاضی در کنار مدارک عمومی به سفارت ارایه خواهد شد.

در ویزای پیوستن به خانواده، اسناد مربوط به اثبات خویشاوندی و در ویزای Au Pair، گواهی نیاز خانواده نروژی به کمک تبعه خارجی و از همه مهمتر توانایی مالی خانواده میزبان برای تامین هزینه ها و مخارج متقاضی مهاجرت در کنار مدارک عمومی مورد نیاز خواهد بود.

مدارک اختصاصی ویزاهای مربوط به سرمایه گذاری/ خود اشتغالی/ ثبت شرکت یا کسب و کار شخصی شامل طرح کسب و کار، گواهی های اثبات توانایی تامین مخارج مورد نیاز و مدارک ثبتی اداری نروژ در کنار موارد عمومی، شرایط مهاجرت به نروژ از این راه می باشد.

شرایط عمومی مهاجرت به نروژ و اخذ ویزای نروژ

مشاور مهاجرت به نروژ

یکی از راه های راحت تر شدن فرایند مهاجرت به نروژ مراجعه به وکیل یا مشاور مهاجرت به نروژ است. ممکن است با افراد مختلفی روبه رو شوید که خود را مشاور مهاجرت به نروژ معرفی می کنند. ملاک این که از چه شخصی می توان راهنمایی گرفت، تخصص، تجربه و واقعی بودن مواردی است که افراد در خصوص مهاجرت به نروژ‌ به شما ارائه می کنند.

در کشور ما موسسات متعددی با عنوان موسسات مجاز اعزام دانشجو وجود دارند که تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت تخصصی به امر اعزام دانشجو می پردازند. همچنین ممکن است برخی موسسات کاریابی بین المللی با اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اعزام نیروهای متخصص به کشورهای مختلف فعالیت کنند. مراجعه به این گونه موسسات و شرکت ها و کمک گرفتن از مشاورین مهاجرتی آنها از جهتی معقول و منطقی به نظر می رسد.

با این حال، اهمیت داشتن تجربه پرونده های موفق پیشین و تسلط به قوانین روز کشور نروژ، باعث می شود که برخی موسسات حقوقی دارای سابقه نیز در این حوزه فعالیت کنند و به دلیل اعتبار و یا حتی در بعضی موارد تبلیغات خود مورد استقبال متقاضیان مهاجرت قرار می گیرند.

هزینه های مهاجرت به نروژ

برای محاسبه هزینه های مهاجرت به نروژ، تعیین روش مورد نظر متقاضیان مهاجرت الزامی است. به عنوان مثال هزینه صدور و یا تمدید ویزای کار نروژ ۶۳۰۰ کرون نروژ است. سایر هزینه های مربوط به صدور ویزا به ترتیب زیر است:

  • صدور یا تمدید مجوز تحصیل ۵۹۰۰ کرون نروژ
  • صدور مجوز Au Pair ۹۱۰۰ کرون نروژ
  • صدور مجوز اقامت پناهندگی ۱۱۰۰ کرون نروژ
  • صدور مجوز اقامت برای متقاضیان ویزای پیوستن به خانواده (بالای ۱۸ سال) ۱۰۵۰۰ کرون نروژ
  • صدور مجوز اقامت دائم ۳۸۰۰ کرون نروژ

لازم به ذکر است هزینه های مهاجرت به نروژ صرفا شامل هزینه های پرداختی به سفارت نیستند و همان گونه که گفته شد هر روش مهاجرتی هزینه های مربوط به خود را دارد از جمله این که برای مهاجرت دانشجویی، سالیانه مبلغ ۱۲۳۵۱۹ کرون نروژ (۱۲۲۹۰ یورو) برای تامین هزینه های ثبت نام در دانشگاه، محل اسکان و مخارج حمل و نقل، تفریحات و ... مورد نیاز خواهد بود.

این مبلغ برای کسانی که به همراه خانواده خود از طریق کار یا سرمایه گذاری به نروژ مهاجرت می کنند به طور میانگین ماهیانه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو تخمین زده می شود. با وجود آن که هزینه های زندگی در نروژ نسبتا بالاست ذکر این نکته ضروری است که میزان دستمزد نیز از میانگین کشورهای اروپایی بیشتر است.

مهاجرت به نروژ از طریق خرید ملک

ممکن است طی جست و جوی اطلاعات مورد نیاز خود در وبسایت های داخلی به عبارت مهاجرت به نروژ‌ از طریق خرید ملک برخورده و به دنبال جزییات بیشتر آن باشید اما با توجه مقررات مهاجرتی فعلی کشور نروژ‌، هیچ طرحی در خصوص اعطای اقامت به اتباع خارجی که در این کشور ملک خریداری می کنند وجود ندارد.

هر چند که هیچ محدودیتی برای خرید ملک در نروژ برای اتباع سایر کشورها نیست اما برخی تصور می کنند مشابه با مقررات خرید ملک در ترکیه که به صاحبان املاک حق اقامت داده می شود در نروژ‌ نیز  چنین وضعیتی امکان پذیر است. این موضوع بیشتر به دلیل تبلیغات غیر کارشناسانه برخی موسسات داخلی است و متاسفانه با چنین برنامه ای نمی توان اقامت قانونی نروژ‌ را کسب نمود.

در نتیجه پیشنهاد می شود ضمن اخذ راهنمایی از مشاور مهاجرت به نروژ‌، متقاضیان گرامی از طریق یکی از روش های قانونی مهاجرت به نروژ برای این امر برنامه ریزی نمایند.

مزایا و معایب زندگی در نروژ

زندگی در هر کشوری منافع و مضرات خاص خود را خواهد داشت. برای بیان مزایا و معایب زندگی در نروژ باید به اوضاع و احوال و سلایق متقاضیان نیز توجه نمود چرا که ممکن است افرادی که تجربه زندگی در این کشور را داشته اند موارد متفاوتی از مزایا و معایب زندگی در نروژ را عنوان کنند.  با این وجود از مواردی مثل عدالت و رفاه اجتماعی مناسب، امنیت شغلی بالا، کیفیت آموزش عالی برای دانشجویان بومی و بین المللی و مواردی از این دست به عنوان مزایای زندگی در نروژ‌ یاد کرد.

در مقابل می توان آب و هوا و بارش های مکرر، هزینه های زیاد زندگی، یافتن شغل برای خارجیان، روابط اجتماعی نسبتا کم، دشواری آموختن زبان نروژی و اخذ گواهینامه رانندگی را معایب زندگی در نروژ‌ برشمرد. برخی از این مشکلات و معایب زندگی در نروژ ممکن است به مرور زمان و پس از چند سال زندگی در محیط این کشور برای مهاجرین حل شود.

زندگی در نروژ و مزایای آن

وکیل مهاجرت به نروژ

در بخش مربوط به مشاور مهاجرت به نروژ‌ گفته شد که این امر باید به صورت تخصصی و با تکیه بر دانش و تجربه مرتبط صورت پذیرد. در بیان عامیانه به شخصی که در قالب مشاوره و راهنمایی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مراجعین قرار می دهد وکیل مهاجرت به نروژ گفته می شود. اما بهتر آن است تا نگاهی دقیق تر به این عبارت بی اندازیم.

منظور از وکیل مهاجرت به نروژ شخصی است که  ضمن ارایه توضیحات روشن و کافی در خصوص کشور نروژ، فرایند مهاجرت، زمان مورد نیاز برای به نتیجه رسیدن پرونده،‌ کلیه هزینه های قطعی و احتمالی و... با داشتن مجوز رسمی و پروانه وکالت و تنظیم قرارداد وکالتنامه، از جانب متقاضی مهاجرت به نروژ، اختیار برای اقدام به درخواست مجوز اقامت به نفع موکل خود داشته باشد. همچنین وکیل مهاجرت به نروژ‌ می تواند به نیابت از موکل خود مدارک مورد نیاز را به مراجع صلاحیت دار مثل اداره مهاجرت و یا سفارت نروژ ارایه نماید و در صورت رد شدن درخواست اقامت، به نظر این مقامات اعتراض نماید.

از این رو وکیل مهاجرت به نروژ‌ نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت موکل خود ایفا می کند و لازم است در تعیین این شخص، به حد کافی تحقیق و بررسی صورت بپذیرد. گروه مهاجرتی کوچ‌آیین با بهره گیری از وکلای بین المللی و بومی خود برای راهنمایی شما مراجعین گرامی آمادگی کامل دارد.